چطور یک بیزینس پلن خوب بنویسیم؟
چطور یک بیزینس پلن خوب بنویسیم؟ عموماً نوشتن و آماده کردن بیزینس پلن کار سختی نیست. در این مقاله ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه سریع و آسان یک بیزینس پلن بنویسید که با کمک آن بتوانید به نتایج دلخواهتان برسید. بیزینس پلن باعث میشود که روند برنامه ریزی شما خیلی سادهتر باشد. ساده شروع میکنید و آن را به صورت سازمانیافته رشد میدهید. شما نباید کاری انجام دهید که هدف تجاری نداشته باشد. امروزه فرایند نوشتن یک بیزینس پلن رسمی بسیار راحتتر از گذشته است. این روزها تهیه طرحهای کسب و کار سادهتر، کوتاهتر و آسانتر است. طرحهای تجاری مدرن کوتاهترند، نوشتن آنها آسانتر است و خواندنشان نیز راحتتر است.
برای پیشرفت و موفقیت در کسب و کارتان توصیه میکنیم با کارشناسان متخصص آژانس تبلیغاتی ملکه در ارتباط باشید تا بتوانید همانند مشاغلی که توانستهاند به موفقیت برسند با طراحی بیزنس پلن مناسب شغل و حرفه خود با کمک تبلیغات ملکه در عرصه کاری خود بدرخشید. آژانس تبلیغاتی ملکه جدیدترین و موثرترین اصول پیشرفت را به شما معرفی میکند و به شما کمک میکند که در فضای رقابتی امروزه بتوانید برندهای خود را به مخاطبان عرضه کنید. گروه مشاوران ملکه از تولید و طراحی برند تا توسعه آنها در جهت موفقیت بیشتر، در کنار شما خواهد بود. با ما در تماس باشید. برای مطالعه بیشتر به مقالات تبلیغات مناسب کسب و کارتان را بشناسید و با تیتر جذاب فروشتو بیشتر کن مراجعه فرمایید.
بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن به شما میگوید چه کسی هستید، قصد انجام چه کاری را دارید و چگونه میخواهید آن را انجام دهید. در واقع بیزینس پلن یک نقشه راه اصولی برای توسعه و رشد انواع بیزینسها است. برای بسیاری از کارآفرینهای موفق نوشتن بیزینس پلن اولین گام برای تصمیمگیری در مورد شروع یا عدم شروع یک کار جدید است. شکست یک ایده تجاری بر روی کاغذ مانع اتلاف وقت و پول سرمایهگذار میشود. طرح کسب و کار در جذب سرمایه و همکاران جدید هم به شما کمک میکند.
اما باید بدانید که داشتن یک ایده تجاری به معنی داشتن بیزینس پلن نیست. نوشتن بیزینس پلن اطلاعات دقیقی در مورد شما و آنچه که میخواهید انجام دهید در اختیار سرمایهگذاران قرار میدهد. سرمایهگذاران وقتی حاضر به مشارکت در کسبوکار شما خواهند شد که یک طرح کسب و کار مکتوب و کامل داشته باشید. آنها باید مطمئن شوند که بین تولید شما و نیاز بازار تناسب وجود دارد، از نیروی کار قوی بهره میبرید و مقیاسپذیر هستید.
مقیاسپذیر یعنی این که مقدار تولید شما بدون افزایش زیاد هزینههای ثابت بالا میرود. یک طرح تجاری خوب اول باید خود کارآفرین را متقاعد کند که ایده منطقی و عملیاتی است. نحوه نوشتن بیزینس پلن باید به گونهای باشد که نقشهای برای شروع و ادامه یک تجارت موفق را نشان دهد. این طرح باید شامل برنامههای استراتژیک، فروش و بازاریابی باشد و زمینه را برای مراحل اصلی کار آماده کند.
تفاوت نحوه نوشتن بیزینس پلن با مدل کسب و کار
مدل کسب و کار: مدل کسب و کار قلب طرح کسب و کار است که میتواند نکات حیاتی از جمله چگونگی کسب درآمد را شفاف سازد. مدل کسبوکار گویای نحوه تولید محصول، نحوه ارائه خدمات، چگونگی ارائه خدمات پشتیبانی، چگونگی تحویل محصولات به مشتری و چگونگی مدیریت انبار شرکت و به طور کلی جزییات فعالیتها و فرآیندهایی که کسب و کار شما است. بیزینس مدل یک طرح شرکتی است که چگونگی کسب درآمد و سود را نشان میدهد و به ما میگوید چه محصولات و خدماتی را باید ایجاد و بازاریابی کنیم، چطور این کارها را انجام بدهیم و برای ایجاد کسب و کار خود باید چه هزینههایی صرف کنیم.
برای طراحی یک مدل کسب و کار مناسب باید از بوم کسب و کار استفاده کنیم که الگویی برای توسعه کسب و کار به شکل یک جدول بصری است. این بوم شامل عناصر ویژهای است که مجموعه آنها در کنار هم ویژگیهای کلی یک کسب و کار را نشان میدهد. این بوم به درک مشترک اعضای تیم از مدل کسب و کار کمک میکند و همچنین باعث به کار گرفتن خلاقیت، همکاری و تجزیه و تحلیل اعضای تیم میشود. به این نکته توجه داشته باشید که در هیچ شرکت نمیتوان زمان درستی برای استفاده از بوم کسب و کار را پیش بینی کرد، پس در هر مقطعی از حیات شرکت میتوان از این مدل استفاده کرد.
بیزینس پلن: بیزینس پلن یا طرح کسبوکار خلاصهای راجع به معرفی کسب و کار شما و اهداف آن است که به توضیح کسب و کار شما و چگونگی رسیدن آن به موفقیت میپردازد. نام شرکت، نوع فعالیت، مکان شرکت و تاریخ شروع فعالیت میتواند یک بخش از این خلاصه و بخش دیگر آن ارائه رزومه کسب و کار شما جهت افزایش اعتبار باشد. این طرح شامل محصولات، خدمات و استراتژی شما نیز میشود. صاحبان کسب و کار با ارائه این سند میتوانند تصویری از برنامه خود را به سرمایهگذاران و شرکای احتمالی ارائه و توجه آنها را جلب کنند.
بایدها و نبایدهای نوشتن یک طرح کسب و کار قوی
از جمله فرآیندهای ضروری برای آغاز هر نوع کسب و کاری “Business plan” است. بازاریابان و مدیران شرکت طرح کسب و کار خود را تدوین میکنند تا مسیر و فرآیندهای آن را مشخص کنند. طرح کسب و کار باید دقیق، با جزئیات و بر مبنای اطلاعات واقعی باشد. شما به یک نقشه که نشان دهد چگونه میخواهید به اهداف خود برسید نیاز دارید. طرح کسب و کار این وظیفه را برعهده میگیرد. بدون داشتن طرح پیشنهادی روشن و هدفمند نمیتوانید از شرکت خود انتظار داشته باشید که موفق شود. اینجا به چند نکته مهم در نوشتن طرح کسب و کار اشاره میکنیم:
اشتراک گذاری طرح کسب و کار
تمام کارکنان برای موفقیت شرکت باید پویایی طرح کسب و کار را درک کنند. این سندی نیست که لازم باشد آن را مخفی نگه دارید. بسیاری از شرکتها فکر میکنند این یک سند محرمانه است که باید به دور از چشم کنجکاو کارکنانی که پست بالایی در سازمان ندارند نگه داشته شود. هرچه تعداد افرادی که درگیر این موضوع هستند بیشتر باشد، تعداد ایدههای بیشتری در محیط شرکت به گردش درمیآیند.
دنبال کردن طرح کلی
لازم نیست که یک سند استادانه و بیش از حد عالی باشد. طرح کسب و کار خود را با استفاده از یک طرح کلی خاص با ذکر قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها شروع کنید. یک خلاصه اجرایی بنویسید که در آن زمینهای که قصد موفقیت در آن را دارید معرفی کنید و چگونگی و چرایی قصد خود را از انجام این کار توصیف کنید.
انجام تحقیقات منظم
برای نوشتن یک طرح کسب و کار قوی “تحقیق” امری حیاتی محسوب میشود. تحقیقات به شرکتها کمک میکند که یاد بگیرند انتظار ساختن چه چیزی را داشته باشند و روند رشد صنعت به صورت است.
استفاده از طرح کسب و کار
از مراجعه به سند کسب و کار خود به عنوان چک کردن نقشه در زمانی که انحراف و اشتباهی داشتهاید استفاده کنید. شما باید طرح کسب و کار خود را به موازات رشد شرکت بازبینی کنید. مسئول بودن در قبال چشم اندازی که تعیین کردهاید به نگه داشتن شما در مسیر درست و موفقیت کمک میکند.
بدون دیدگاه