تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی

تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی


تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی

برای اینکه، تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی را کاملاً مشخص کنیم، باید در ابتدا به‌طور جداگانه تعریفی از بازاریابی داخلی و بازاریابی بین‌‌ المللی داشته باشیم. به‌طور کلی بازاریابی، به بررسی نحوه بهره‌برداری از منابع یک شرکت، به منظور برآوردن خواسته‌های مصرف کنندگان و تحقق بخشیدن به اهداف آن‌ها می‌باشد. در این بحث می‌خواهیم به بررسی بازاریابی داخلی، بازاریابی بین‌المللی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر بپردازیم و به زبانی ساده آن را توضیح دهیم، پس تا پایان ما را همراهی کنید.

بازاریابی داخلی

شرکت‌ها و مراکز تولیدی کالا و خدمات، در بازاریابی داخلی به‌دلیل کوچک بودن حوزه بازاریابی، به منابع مالی کمتری نیاز دارند. بازاریابی داخلی، اگر اصولی و تخصصی انجام گیرد و در ابتدای کار شرکت‎ها و واحدهای تولیدی با تصمیم‌گیری‌های درست همراه باشد، به آن‌ها کمک می‌کند، که با شیوه‌های بازاریابی کارآمد آشنا شوند و کار خود را در سطح داخلی گسترش دهند. این نوع از بازاریابی شامل عرضه، تقاضای کالا و خدمات در داخل کشور می‌باشد. شرکت و واحد تولیدی، با یک مجموعه آشنا از مشتریان، در بازار رقابتی و اقتصادی با یکدیگر سر و کار دارند. در بازاریابی داخلی، به‌دلیل کوچک بودن مرز جغرافیایی، در فعالیت اقتصادی که انجام می‌شود، دستیابی به روند پیشرفت کار، میزان بازاریابی محلی و بررسی تقاضای مصرف کنندگان سریع و آسان است. در بازاریابی داخلی، هیچ نوع مانع گفتاری و زبانی برای انجام تبلیغات وجود ندارد.

بازاریابی بین ‌المللی

بازاریابی بین‌ المللی؛ انجام برنامه تجاری است، که طبق آن کالا و خدماتی از یک کشور در اختیار مشتریان در سایر کشورها قرار می‌گیرد. هدف از بازاریابی بین‌ المللی، گسترش تجارت و کسب سود و درآمد بیشتر است. عملیات تولید و فروش در این نوع از بازاریابی در بیش از یک کشور می‌باشد، پس به این دلیل به آن بازاریابی چند ملیتی هم می‌گویند. در واقع در این نوع از مبادلات بین‌المللی، از طریق صادرات به بازارهای خارجی، دسترسی پیدا می‌کنند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین امتیاز، برای کشورهای مختلف در بازاریابی بین المللی این است که، از این طریق می‌توانند به کالاهایی که قادر به تولید آن نیستند و یا تولید آن کالا در کشورشان به‌میزان کافی نیست دسترسی پیدا کنند. ویژگی مثبت دیگر بازاریابی بین المللی برای کشوها، صادرات و فروش کالاهای مازاد بر نیاز خود به سایر کشورها است.

بررسی مزایای بازاریابی بین المللی

 

تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی
تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی

تضمین کننده استفاده منطقی و بهینه از منابع مختلف

بازاریابی بین‌المللی؛ همه ملل و اقوام مختلف را تشویق می‌کند، آنچه را که اضافه بر نیازشان در کشور خود تولید کرده‌اند، برای دستیابی به سود بیشتر به کشور دیگری صادر کنند. در واقع اینکار استفاده منطقی از منابع و بهترین نوع بهره‌برداری از آن است.

فراهم نمودن استانداردهای بالای زندگی برای تمامی افراد

استفاده از کالایی که در کشور دیگری تولید شده است، در حالی‌که  در کشوری دیگر دارای مواد اولیه برای تولید آن کالاست، بدون اینکه توان تولید آن را داشته باشد. این امر موجب می‌شود، شهروندان کشورهای شرکت کننده در بازاریابی بین المللی، بتوانند استانداردهای سبک زندگی خود را بالا ببرند.

بهره‌مندی از مزایای هزینه‌های تطبیقی برای کشورها

بازاریابی بین المللی، با استفاده از تقسیم کار و تخصص در سطح بین‌المللی، تضمین کننده تقسیم مزایای این فعالیت برای تمامی کشورهای شرکت کننده در این بازاریابی است.

رشد سریع صنعتی

توسعه صنعتی در یک کشور، به‌وسیله بازاریابی بین المللی هدایت می‌شود. به این صورت که تقاضا برای یک کالا یا خدمات جدید توسط بازاریابی بین‌المللی ایجاد می‌شود، که این امر خود سبب رشد اقتصاد صنعتی و پیشرفت آن می‌شود. مثلا استفاده بهینه از منابع طبیعی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و…

ایجاد صلح جهانی به‌وسیله همکاری بین المللی

این نوع از بازاریابی، سبب از بین رفتن اختلاف اقتصادی و شکاف تکنولوژی است، که میان کشورها وجود دارد. ایجاد روابط تجاری جدید، به‌وسیله بازاریابی بین‌المللی، با نزدیک کردن ملت‌ها به یکدیگر، موجب ایجاد فرصتی برای آن‌ها می‎شود، که با تفاهم متقابل اختلافات خود را از بین ببرند. این همکاری میان کشورها زمینه‌ای است، برای اینکه کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، به فعالیت‌های توسعه‌ای کشورهای در حال توسعه کمک کنند.

بهترین استفاده از تولیدات اضافه کشور

محصول اضافه تولید شده در یک کشور، پاسخ گوی نیاز کشور وارد کننده به آن محصول است. این رفع نیاز برای کشورها، از طریق بازاریابی بین المللی انجام می‌گیرد. این امر زمانی مؤثر و مفید است، که  کشورها بتوانند با تولیدات مازاد خود و بهبود کیفیت این تولیدات، آن را به خوبی برای مشتریان در دیگر کشوها معرفی کنند و همکاری متقابل میان کشورها را ارتقا دهند.

تسهیل تبادلات فرهنگی

بازاریابی بین المللی، موجب ایجاد تبادلات فرهنگی و اجتماعی در میان کشورهای مختلف جهان می‎‌شود. علاوه بر کالا، مد روز و تغییر سلیقه نیز به کشور دیگر منتقل می‌گردد. این در واقع نوعی ادغام فرهنگی و ایجاد رابطه فرهنگی در سطح جهانی است.

تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی

 

تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی
تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی

معمولاً شرکت‌های تجاری، هنگامی‌که در بازاریابی داخلی به موفقیت‌های چشمگیری می‌رسند،  تمایل دارند که کالا و خدمات خود را، به مصرف کنندگان کشورهای دیگر ارائه دهند. بازاریابی بین‌المللی بر خلاف بازاریابی داخلی؛ علاوه بر سرمایه و منابع مالی زیاد، دارای پیچیدگی‌های خاص خود می‌باشد. هر کشوری دارای قوانین تجاری مربوط به خود است؛ بنابراین شرکت‌های که می‌خواهند، در کشور دیگری تجارت کنند، در ابتدا باید با قوانین تجاری آن آشنا باشند. در حالی‌که در بازاریابی داخلی، در هر نقطه و منطقه‌ای از کشور با توجه به قانون تجارت همان کشور، می‌توان تبلیغات خود را انجام داد. در بازاریابی بین المللی؛ باید انواع سلیقه‌های خاص مشتریان را نیز در نظر گرفت. در زمان انجام تبلیغات ممکن است، امری در تبلیغ برای مخاطبان در کشوری خوشایند باشد، ولی همان مورد تبلیغاتی برای کشور دیگری قبیح و زشت به نظر بیاید. در بازاریابی داخلی؛ معمولاً برای تبلیغات و بازاریابی چنین مواردی زیاد به چشم نمی‌آید و می‌توان با نگاه کلی به فرهنگ کشور خود، بازاریابی را به راحتی انجام داد. بازاریابی بین المللی، نسبت به بازاریابی داخلی، وقت‌‌گیرتر بوده و نیاز به تلاش بیشتری دارد. باید با استفاده از روش‌های جدید و خلاقانه، بتوان کالا و خدماتی را ارائه داد، تا با نیازهای مصرف کنندگان مطابقت داشته باشد. بازاریابی داخلی و بازاریابی بین المللی؛ هم در ماهیت و هم در روش انجام تبلیغات و بازاریابی تفاوت‌های با یکدیگر دارند. به‌طور کلی این تفاوت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تفاوت‌های محیطی
  • تفاوت‌های فرهنگی
  • میزان درآمدهای جوامع مختلف (فقیر یا غنی بودن یک کشور)
  • محدودیت‌ها و مقررات دولتی برای کشورهای مختلف
  • استفاده از تکنیک‌های بازاریابی متفاوت

بسیار از تفاوت‌های بازاریابی داخلی و بازاریابی بین المللی مربوط به تفاوت‌های محیطی ، فرهنگ، مذهب، سیاست و قوانین و مقرارت حاکم بر کشورهای مختلف است، که باید کاملاً مورد توجه قرار بگیرند. برای بسیاری از کشورها از جمله ایران، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای موفقیت و پیشرفت در صنعت و تجارت، انجام بازاریابی بین المللی قوی است. موفقیت کسب و کارها در هر زمینه و حوزه‌ای که باشد، بدون داشتن دانش و مهارت بازاریابی و مدیریت آن امکان‌پذیر نیست. امروزه افزایش رقابت در بازارهای داخلی و بین المللی بسیار زیاد و با اهمیت شده است.

آژانس تبلیغاتی ملکه؛ با داشتن سال‌ها تجربه در عرصه  تبلیغات برای انواع کسب و کارها، با کمک کارشناسان و متخصصان خود در این زمینه توانسته است، به شرکت‌های تجاری زیادی کمک کند، تا با انجام تبلیغات حرفه‌ای و هوشمندانه در امر بازاریابی داخلی و حتی بین المللی به موفقیت‌های چشمگیری برسند.



مقالات مرتبط:

بازاریابی

4 اشتباه رایج در بازار یابی بین المللی 

بازاریابی بین المللی دروازه جهانی

بازار یابی بین المللی



 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *