بازاریابی بین المللی دروازه جهانی

بازاریابی بین المللی دروازه جهانی


بازاریابی بین‌ المللی دروازه جهانی

بازاریابی بین ‌المللی دروازه جهانی مفهومی بیش از ورود و پرداختن به یک زبان است، این موضوع شامل فرهنگ و تسلط بر بازار و رفتارهای مشتری می‌شود.

اهمیت بازاریابی بین ‌المللی در جهان

شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به صورت خاص تلاش‌های بازاریابی بین‌المللی خود را به چیزی فراتر از صادرات تبدیل کرده‌اند. آن‌ها برند تجاری خود را با انواع قومیت‌ها و مصرف کنندگان تطابق داده و هماهنگ کرده‌اند تا میزان بیشتری از سهم بازار را به برند خود اختصاص دهند. ارائه ارزش بیشتر در بازارهای بین‌المللی مستلزم طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی بین‌المللی است. اما قبل از هر کار باید اهمیت بازایابی بین‌المللی و راهکارهای ورود به بازارهای جهانی را بررسی کنیم. کاهش قیمت نفت و نوسانات نرخ ارز تنها نمونه‌هایی از بازیهای اقتصادی است که مصرف کنندگان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. ایالات متحده، یک اقتصاد پر رونق است، بازار مصرف آمریکایی 29 درصد بازار جهانی است. رشد اقتصاد چین و بازار مصرفی آن در حال افزایش است. با این روند انتظار می‌رود که چین در چند سال آینده رتبه اول را در بازار مصرفی جهان را به خود اختصاص دهد. تولید ناخالص داخلی چین در 15 سال آینده بیش از دو برابر اندازه امروزی رشد خواهد داشت؛ که کمک می‌کند فاصله این کشور با آمریکا به طور کامل از بین برود. بازاریابی بین‌المللی تفاوت‌های محیطی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را ایجاد می‌کند. آب و هوا، محیط طبیعی، فرهنگ، منابع و تکنولوژی نیز نیازهای تولیدی و خدماتی متفاوتی را ایجاد می‌کند. آشنایی با این تفاوت‌ها به معنی برد در تجارت جهانی است.

اهمیت صادرات

در سال 1376 بیست و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد. تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان مردم، تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت ضعف‌ها و تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والای جهش صادرات است. صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند، زیرا تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری‌های موجود و کاهش انحصار پررنگ‌تر می‌کند.

بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین المللی دروازه جهانی
بازاریابی بین المللی دروازه جهانی

بازاریابی بین ‌المللی استفاده از اصول بازاریابی در بیش از یک کشور توسط شرکت‌های خارج از کشور یا در سراسر مرزهای ملی یک کشور است. بازاریابی بین ‌المللی مبتنی بر گسترش استراتژی بازاریابی محلی و منطقه‌ای یک شرکت است که توجه ویژه‌ای به شناسایی بازار و نحوه بازاریابی، هدف گذاری و تصمیم گیری در سطح بین‌ المللی دارد. طبق اعلام انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی بین ‌المللی فرآیند چند ملیتی برنامه‌ریزی و اجرای مفهوم قیمت گذاری، تبلیغ و توزیع ایده‌ها، کالاها و خدمات برای ایجاد مبادلات است که اهداف فردی و سازمانی را برآورده می‌کند.

مدیریت بازاریابی جهانی

برای یک بنگاه اقتصادی رفع تمام نیازهای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر نیست، لذا مدیریت بازاریابی باید فرصت‌های موجود را از طریق تقسیم بازار تجزیه و تحلیل کند، تا بتواند کالا و خدمات مورد نیاز مصرف‌کنندگان را با توجه به منابع خود تأمین کند. منظور از تقسیم بازار این است که بازاری وسیع را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم که در هر یک از بخش‌ها یک‌نواختی بیشتری از نظر عرضه و تقاضا فراهم شود. مصرف‌کنندگان خصوصیاتی شبیه به هم دارند. معیارهایی که تقسیم بازار بر اساس آن‌ها انجام می‌گیرد، شامل عوامل جغرافیایی، جمعیتی، روانی، رفتاری، بازاریابی و اقتصادی است. پس از بررسی بازار و تقسیم آن به بخش‌های مشابه، مدیریت بازاریابی باید تصمیم بگیرد کدام یک از این بخش‌ها را به عنوان بازار هدف انتخاب کند. او می‌تواند بیش از یک بخش را بر اساس ترکیب و توانایی کارکنان بازاریابی، توان رقابتی و خط مشی بازرگانان سازمان خود انتخاب کند.

بازاریابی بین ‌المللی چیست؟

بازاریابی بین ‌المللی شامل عملیات تجاری برای رساندن کالا و خدمات یک کشور به مشتریان در سایر کشورها، به منظور کسب سود است. بازاریابی بین‌‌ المللی همچنین به معنی عملیات تولید و فروش کالا و خدمات در بیش از یک کشور است. به طور مثال شرکت فورد که محل اصلی آن در آمریکا است، خودروی تولید شده در آلمان را به سایر کشورها صادر می‌کند. به همین دلیل گاهی به بازاریابی بین ‌‌المللی، بازاریابی چند ملیتی نیز گفته می‌شود. لازم به توضیح است که مفهوم، مراحل و اصول بازاریابی جنبه استاندارد دارد و در تمام بازارها و کشورها قابل اجرا است. بنابراین وجه تمایز بازاریابی بین ‌‌المللی و بازاریابی داخلی مربوط به حوزه فعالیت آن‌ها است.

سهم ایران در بازاریابی بین‌‌ المللی

مطابق آمارهای سازمان تجارت جهانی، ایران با صادرات کالایی 20.544 میلیارد دلار در 6 ماه اول سال 96، 0.47 درصد از مجموع صادرات جهان را  به خود اختصاص داده است. میزان صادرات کالای ایران در 6 ماهه اول سال 58 میلیون و 635 هزار تن کالا بوده است. حدود 70 درصد صادرات کالای ایران در نیمه نخست سال 96 مربوط به سوخت و محصولات معدنی و حدود 21 درصد متعلق به کالا‌های صنعتی است. عمده مقاصد صادرات چین، عراق، کره جنوبی و هند بوده است. همچنین 23.595 میلیارد دلار کالا در 6 ماهه اول سال وارد کشور ایران شده است؛ که سهم آن از کل ارزش واردات جهانی حدود 0.27 درصد بوده و میزان 17 میلیون و 195هزار تن کالای خارجی به ایران نیز وارد شده است. از این میزان کالای وارداتی، 59 درصد مربوط به کالاهای صنعتی و حدود 30 درصد مربوط به محصولات کشاورزی است. عمده مبدأهای وارداتی ایران در نیمه نخست سال چین، امارات، ترکیه، کره جنوبی و هند بوده است.

چه کسانی از بازاریابی بین المللی استفاده می‌کنند؟

 

بازاریابی بین المللی دروازه جهانی
بازاریابی بین المللی دروازه جهانی

پیشرفت‌های سریع تکنولوژیکی به این معنی است که موانع ارتباطات جغرافیایی و فرهنگی از بین می‌روند و حتی مشاغل کوچک‌تر بدون حضور فیزیکی در سایر کشورها می‌توانند محصولات خود را در سطح بین‌ المللی به بازار عرضه نمایند و بفروشند. این یعنی تقریباً هر کسی که تمایل داشته باشد می‌تواند در سطح بین‌المللی به بازار معرفی شود، اما بسته به طبقه بندی، تفکر و تحقیقاتی که در استراتژی بازاریابی بین‎ المللی قرار داده می‌شود، هر مجموعه‌ای در این مسیر به یک میزان موفق نمی‌شود و موفقیت در بازارهای بین المللی درصدهای متفاوتی دارد.

آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

در این نوع از بازاریابی که به اختصار بازاریابی آنلاین گفته می‌شود، شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال با سرعت بیشتر و دقیق‌تر با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید و هرکدام از کمپین‌‌های شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. شما می‌‌توانید در این نوع بازایابی برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی ‌کنید تا بسنجید کدام کمپین موفق‌‌تر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌‌ها می‌شود.

بازاریابی دیجیتال چرا اهمیت دارد؟

  • در عصر حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.
  • افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد را در پی دارد.
  • در محبوب شدن برند به شما کمک می‌کند.
  • به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشم‌اندازهای کسب‌ و ‌کار کمک می‌کند.
  • نرخ بازگشت سرمایه بالا می‌رود.
  • فرصت‌های شغلی گسترده و پویا را ایجاد می‌کند.
  • به دیده شدن شما در موتور جستجو کمک می‌کند.

چگونه یک برنامه بازاریابی بین ‌المللی تدوین می‌شود؟

ممکن است برای یک شرکت کوچک و متوسط مشکل باشد که به تنهایی به تدوین یک برنامه بازاریابی بین‌المللی کاربردی اقدام کند، زیرا آن‌ها به تنهایی بودجه، تخصص و توان ارتباطی کافی برای شروع این پروژه را ندارند. در نتیجه یک راهی که می‌توانند در این مسیرگام بگذارند استفاده از کارشناسان متخصص بازاریابی بین‌المللی که تسلط کافی در بازارهای مختلف دارند لازم است و با این روش می‌توانند کمپین بازاریابی اثر بخشی برای مجموعه خود طراحی و اجرا نمایند.



مقالات مرتبط:

انواع بازاریابی ویروسی

استراتژی تبلیغات در رونق کسب و کار



 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *