تفاوتهای جذب مشتری حضوری و غیرحضوری
در این مقاله قصد داریم تفاوتهای جذب مشتری حضوری و غیرحضوری را بیان کنیم. جذب مشتری جدید و چالشی است که امروزه اغلب کسبوکارها با آن مواجه هستند. امروزه باید به دنبال اعتمادسازی باشید، دورانی که با تبلیغات انبوه تلویزیونی و بیلبوردهای فراوان سعی در ایجاد اعتماد در مخاطب را داشتیم به سر آمد. در حال حاضر مخاطب هدف شما مدام در حال پرسه زدن در اینستاگرام است و هرگز بیلبورد شما را نمیبیند. شما از طریق تولید محتوای مناسب میتوانید توجه مخاطبین را جلب کنید، بعد اعتمادسازی کنید و کم کم آنها را به سمت خرید از فروشگاه آنلاین و حضوری خود ببرید.
راهکارهای مناسب برای جذب مشتری
شناسایی مشتری: اگر ندانید که قرار است مشتریان شما از چه افرادی باشند، در بازار موفق نخواهید شد. پس لازم است قبل از اجرای هر برنامه و طرحی، شخصیت خریدار را بررسی کنید. شناخت شخصیت خریدار به شما در بهبود اهدافتان کمک میکند. مشتری باید این را درک کند که شما خصوصیات کالای مورد نیاز او را کاملاً شناختهاید و میتوانید محصولی به او ارائه دهید که اگر بهترین نباشد، یکی از بهترینهای موجود در بازار است.
برای جلب مشتری جدید کانالهای مناسب انتخاب کنید: اطلاعات جمع آوری کنید و دادهها را تجزیه و تحلیل نمایید. در مورد چگونگی جذب مشتری جدید تحقیق کنید و کانال مناسبی را برای انجام این کار انتخاب کنید. این کانال میتواند ایمیل، نامه، رادیو و تلویزیون یا رسانههای اجتماعی دیگر باشد. بهتر است که برای جلب مخاطب، از چندین راه اقدام کنید که نتیجه بهتری داشته باشد.
شناخت رقبا: بخش مهم در هر تجارتی، تجزیه و تحلیل رقابتی است. شناخت رقبا یعنی شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها. این شناخت و آگاهی به شما کمک میکند تا در عملکرد خود اعتماد به نفس داشته باشید. وقتی در مورد رقبای خود تحقیق و بررسی میکنید و به تجزیه و تحلیل آنها میپردازید باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید که بتواند به تجارت شما کمک کند. باید به دقت گزارشهای صنعتی آنها را تجزیه و تحلیل کنید. نقاط ضعف و قوتشان در شبکههای اجتماعی را رصد کنید. در مورد برنامههای بازاریابی محتوایی آنها تحقیق کنید.
استفاده از بازاریابی پاسخ مستقیم: این نوع بازاریابی به مشتری امکان دسترسی به پاسخ سؤالات خود در رابطه با خرید محصولات مختلف را میدهد. با این کار به مشتریان خود نشان میدهید که برای آنها احترام قائلید و در جهت برای جلب رضایت و رفع نیازشان تلاش میکنید.
نوشتن محتوای تبلیغاتی: یکی از راههای تعامل با مشتریان در شبکه اجتماعی، ارائهی محتوا و مطالب مناسب به آنهاست. بسیاری از افراد در شبکههای اجتماعی به دنبال مطالب و مقالات مفصل و مفید هستند. آنها مقالهای که هیچ مطلب کاربردی و مفیدی را بیان نمیکند، نمیخوانند و برای آن وقت نمیگذارند. مقالات و مطالب صفحات شما باید اطلاعات کلیدی و جدید در مورد تجارت شما بیان کند، که مخاطب قبل از این نمیدانسته. صفحه و وبلاگ شما مهمترین ویترین است برای مشتریانی که قبل از خرید میخواهند اعتبار شما را بسنجند. تحقیقات حوزه تبلیغات نشان داده که عکسالعمل احساسی یک فرد به تبلیغ بیشتر از قصد و تمایل آن فرد در خرید کالا مؤثر است.
بازاریابی غیرحضوری

بازاریابی غیرحضوری از قرن نوزدهم میلادی و با ترویج اپراتورهای تلفن کلید آغاز شد. امروزه بازاریابی غیرحضوری جزئی از بازاریابی بین المللی به حساب میآید، که در آن از طریق ارتباطات راه دور و غیرحضوری با کشورهای طرف قرارداد ارتباط برقرار میشود. در مقابل بازاریابی حضوری و بازاریابی مستقیم، بازاریابی غیرحضوری قرار دارد. در بازاریابی غیرحضوری فروشنده از طریق بازاریابی تلفنی یا ویدئو کنفرانس یا چت تصویری مخاطب هدف خود را برای خرید محصولات یا خدمات، متقاعد میکند. بازاریابی غیرحضوری می تواند از طریق صوت ضبط شده باشد که با شماره گیری اتوماتیک از طریق تلفن انجام میشود. استخدام بازاریابان غیرحضوری و اپراتورهای فروش در طول قرن بیستم محبوب شد.
انواع بازاریابی غیرحضوری
بازاریابی ورودی: پس از اینکه مخاطب وارد وب سایت شما شد، تیم فروش با استفاده از ابزارهایی مثل ایمیل، چت آنلاین یا تلفن، با آنها وارد گفتگو شود و برند شما را معرفی کند. سپس تیم خدمات مشتری شما به سؤالات نهایی مشتریان پاسخ داده و آنها را جذب کنند.
بازاریابی برون مرزی: این نوع بازاریابی فعالیتهای بازاریابی خارج از کشور مبدا را شمال میشود. غالباً با عنوان بازاریابی جهانی نیز خوانده میشود. دربازاریابی برون مرزی هم بازاریابان به وسیله تلفن، ویدئو کنفرانس و یا چت آنلاین مراحل بازاریابی و برقراری ارتباط با مشتریان خارجی را انجام میدهند.
جذب مشتری به صورت حضوری
مدیریت صحیح اولین ملاقات حضوری با مشتری خیلی مهم است. در پنج دقیقه اول مشتری باید احساس خوبی به شما داشته باشد. برنامه زیری در مورد این پنج دقیقه طلایی خیلی مهم است. ما به شما کمک میکنیم که در این زمینه اطلاعات مفیدی کسب کنید:
اهمیت مرور دستور جلسه: به مشتری احتمالی خود این فرصت را بدهید که هدف از حضور در جلسه را بداند. به طور واضح از ایشان در مورد خواستهاش بپرسید و بخواهید که توضیح دهد. بعد راههای پیشنهادی خود را برای حل مسئله مطرح کنید.
اثبات حرفهای بودن خود: با روشی مناسب می دانید به مشتری نشان دهید که در کار خود حرفهای هستید. در لباس پوشیدن، کلام و رفتار خود این حرفهای بودن را اثبات کنید.
دعوت از مشتری یک روش مؤثر برای نهایی کردن فروش: اگه این غذا رو دوس داری، چرا امتحانش نمیکنی؟ مشتریان معمولاً در مورد خرید یک کالا، مردد هستند. در همان حالی که به خرید فکر میکنند، تجربههای بد خرید قبلی خود، به یاد می آورند. آن وقت ممکن است پاسخ دهند نمیخواهم، نیازی ندارم، نمیدانم. فروشنده خوب، هیچ فروشی را بدون اینکه از مشتری دعوت کند، ترک نمیکند.
ایجاد حس مراقبت در مشتری: مشتری باید احساس کند که شما مراقب هستید که او انتخاب اشتباه نکند. این یک حس خوشایند است. مشتریان، حتی در آخرین لحظات خرید هم دچار شک هستند. پس اگر شما به آنها اطمینان دهید که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و شما مراقب همه چیز هستید، خیالشان راحت میشود و به خرید بیشتر ترغیب میشوند.
مزایای جذب مشتری حضوری

- فروشنده باهوش باید صحبتهای خود را با نیازها و رفتار هر یک از مشتریان هماهنگ کنند و ببیند که واکنش مشتریان نسبت به یک روش فروش خاص چگونه است، سپس اصلاحات لازم را در آن انجام دهند.
- با استفاده از این روش معمولاً میتوان فعالیت را روی مشتریان بالقوه متمرکز کرد و وقت را روی تلاشهای بی ثمر هدر نداد. در آگهیها معمولاً بیشترین هزینه، برای رساندن پیام به افرادی که مشتری بالقوه نیستند صرف میشود. در فروش حضوری شرکت میتواند، بازار مشخص را به طور مؤثرتری هدف قرار دهد.
- این روش در اغلب اوقات به فروش واقعی منتهی میشود. البته که آگهی باعث جلب توجه میشود و باعث ایجاد انگیزه میشود، ولی معمولاً به خرید منجر نمیشود. محدودیت اصلی فروش حضوری هزینه بالای آن است. یعنی شما باید از نیروی فروش استفاده کنید و هزینه توسعه و اداره کردن نیروی فروش بالاست. محدودیت دیگر روش فروش حضوری آن است که تشخیص افرادی که توانایی لازم را در فروش و جلب مشتری داشته باشند و مناسب این کار باشند سخت است و شرکتهای اندکی موفق به این کار میشوند، در نتیجه میزان فروش محدود میشود.
مزایای جذب مشتری غیرحضوری
فروش غیرحضوری محصولات و خدمات علاوه بر اینکه به نفع مشتری است و صرفه جویی در وقت و هزینه برای آنهاست؛ برای فروشندگان نیز سود زیادی دارد. برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود یا راهاندازی شبکههای اجتماعی برای فروش آنلاین با آژانس تبلیغاتی ملکه تماس بگیرید. در ابتدا باید بودجهای برای تبلیغات و بالا آمدن سایت در موتورهای جست و جو در نظر بگیرید. هر چه قدر قویتر عمل کنید بدون شک مشتریان بیشتری خواهید داشت.
ملکه جدیدترین و موثرترین تکنولوژیهای تبلیغات را به برندها معرفی میکند. به کسب و کار شما کمک میکند که در فضای رقابتی امروزه بتوانید برند خود را به مشتریان عرضه کنید. گروه مشاوران ملکه از تولید و طراحی برند تا توسعه آنها در جهت موفقیت بیشتر، در کنار شما خواهد بود.
مقالات مرتبط:
تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی
تفاوت تبلیغ در سایت و اینستاگرام
تفاوت چالش مشتری با تعامل مشتری
بدون دیدگاه