انواع بازاریابی ویروسی

انواع بازاریابی ویروسی


انواع بازاریابی ویروسی

انواع بازاریابی ویروسی در زمان انجام مارکتینگ ویروسی برای موفقیت در کار باید به دقت مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. وایرال مارکتینگ یا همان بازاریابی ویروسی از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود. این سبک از بازاریابی در واقع به بررسی استراتژی‌هایی می‌پردازد که از طریق آن می‌توان کاربران را تشویق به نقل قول یک پیام نمود. علت نام‌گذاری این سبک از دیجیتال مارکتینگ این است که پیام مانند ویروسی است که در میان کاربران و اشخاص به سرعت پخش می‌شود. مارکتینگ ویروسی با انتشار منافع فروش بالقوه یک محصول یا یک برند به‌وسیله پیام‌هایی که همچون ویروس گسترش پیدا می‌کنند منتقل می‌شود. در این روش از بازاریابی کاربران خود محتوا و اطلاعاتی را در مورد کسب و کار انتخاب کرده و به اشتراک می‌گذارند. شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب به دلیل سرعت اشتراک‌گذاری و سهولت استفاده از آن محلی بسیار مناسب برای این نوع از بازاریابی است. این بازاریابی به علت ویروسی بودن و سهولت در اشتراک شبیه شمشیر دولبه است، زیرا در وایرال مارکتینگ بخش بزرگی از کنترل به‌دست کاربران است و انجام پیام‌ها و تفسیرهای خطایی از سویی آنان ریسک محسوب می‌شود، از طرفی دیگر یک مارکتینگ موفق ویروسی و قوی برای کسب و کار و تجارت افراد می‌تواند معجزه‌گر باشد. در این بحث ما را همراهی کنید تا بازاریابی ویروسی را دقیق‌تر مورد بررسی قراردهیم.

اصلی‌ترین شاخص‌های بازریابی ویروسی

به‌طور مختصر اصلی‌ترین شاخص‌های مارکتینگ ویروسی را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

اول قدرت واژگان

در این بازاریابی از قدرت واژگان ارزان یا رایگان غافل نشوید. سعی کنید برای جلب نظر مخاطبان محصول یا خدمتی به‌صورت رایگان برای مدتی معین و محدود در اختیار آن‌ها قراردهید. مثلا امکان استفاده از یک اپلیکیشین برای مدت زمانی محدود

نوع رسانه

در وایرال مارکتینگ باید اشتراک‌گذاری پیام و انتقال آن به‌صورت سریع و آسان باشد. رسانه‌ای برای این بازاریابی مناسب است که به‌طورکلی فرایند ارتباطات آسان و قابل فهمی از طریق اشتراک‌گذاری، آپولود، دانلود و پاسخ‌دادن برای کاربران داشته باشد.

علایق

پیامی‌ که ایجاد می‌شود باید با توجه به علایق و انگیزه کاربران باشد. پیام باید برای مخاطب هدف جالب باشد، در این صورت امکان اشتراک‌گذاری آن بیشتر خواهد بود.

چه افرادی مناسب‌تر هستند

در مارکتینگ ویروسی مهم‌ترین شاخه‌های اشتراک‌گذاری پیام افرادی هستند که دایره مخاطبان گسترده‌تری دارند و ارتباطات آن‌ها قوی‌تر است. به‌وسیله این افراد می‌توان پیام را با جامعه گسترده‌تری از کاربران به اشتراک گذاشت.

بررسی انواع بازاریابی ویروسی

 

انواع بازاریابی ویروسی
انواع بازاریابی ویروسی

این مدل از دیجیتال مارکتینگ که برای آگاهی از نام تجاری و تبلیغ کسب و کار از روش همتاسازی عملیات ویروسی استفاده می‌کنند، دارای انواع مختلفی است که در زیر به معرفی آن‎ها می‌پردازیم:

بازاریابی ویروسی حیاتی

در این نوع از بازاریابی ویروسی افراد می‌خواهند تجربیات خود را در مورد استفاده از محصولی مشخص با افراد دیگری که به آن نیاز دارند شریک شوند. در این حالت فرد باید احساس کند که محصول سبب تغییری مثبت در او شده و ارزشمند است تا دلیلی برای ارسال آن به دیگران داشته باشد.

بازاریابی ویروسی ارزشی

در این روش افراد تجربیات خود را درمورد کیفیت محصول یا خدمات مورد نظر را با هم سهیم می‌شوند، فقط تجربه رضایت‌بخش مصرف‌ کنندگان منجر به ترغیب افراد دیگر می‌شود. این نوع از مارکتینگ در واقع مصرف ‌کنندگان اجازه دارند در مورد محصولات خوب با دیگران صحبت کرده و آن را ویروسی کنند.

بازاریابی ویروسی مارپیچی

این نوع مارکتینگ ویروسی به این شکل است که افراد می‌خواهند تجربه‌ای جالب و شاد را که فکر می‌کنند ممکن است برای دیگران هم خوشایند باشد به اشتراک بگذارند. این نوع از بازاریابی ویروسی مناسب کالا و محصولات اجباری نیست.

بازاریابی ویروسی حیله‌ای

در این روش افراد با دلایل مختلفی سعی در تشویق دیگران برای خرید محصول می‌نمایند. ممکن است این اصرار و ترغیب به دلیل دریافت پاداش در ازای فروش محصول برای آن‌ها باشد. افراد لازم است بدانند محصول باید به اندازه کافی خوب و مرغوب بوده و پاداشی که دریافت می‌کنند ارزشمند است، تا بتوان در صورت نارضایتی احتمالی مصرف ‌کننده بعدی این ریسک را قبول کند. اگر محصولات به اندازه کافی با کیفیت نباشند، امکان دارد افزودن پاداش برای مصرف‌ کننده به واکنش شدید او در برابر فروش منجر شود.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند

در مارکتینگ ویروسی ناخوشایند افراد به دیگران در مورد تجربه‌های منفی خود در هنگام استفاده از محصول مورد نظر هشدار داده و مانع از مصرف فرد دیگری از آن کالا می‌شود و می‌دانند که محصول بدی است. این نوع از محصولات بی‌کیفیت و نامناسب که مطابق سلیقه و نظر مصرف‌ کنندگان نیست، سبب ایجاد یک حالت منفی در آن‌ها می‌شود و این نوع ویروس را ایجاد می‌کنند، در این حالت شکست مارکتینگ محصول حتمی خواهد بود.

بهترین روش برای استفاده از بازاریابی ویروسی در دیجیتال مارکتینگ

 

انواع بازاریابی ویروسی
انواع بازاریابی ویروسی

می‌توانید با داشتن انتخابی درست از بازارهدف و با تولید ویدیوهای آموزشی رایگان، عکس‌های جالب و انتشار آن‌ها در حوزه کسب و کار خود به خوبی معرفی و دیده شوید. ادامه این روند موجب می‌شود که به عنوان برندی خوب و موفق شناخته شوید. تولید ویدیوهای آموزشی، اعتمادی را برای شما ایجاد می‌کنند که شاید از راه دیگری نتوانید چنین اعتمادسازی را به‌دست بیاورید. در واقع کلید اصلی مارکتینگ ویروسی در دیجیتال مارکتینگ شناخت درست و دقیق بازارهدف و انتشار ویدیوهای آموزشی عالی می‌باشد. آژانس تبلیغاتی ملکه برای حضور موفق کسب و کارها در دنیای دیجیتالی امروزی تأسیس شده است. تمرکز این شرکت برروی استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای آگهی از برند، هدایت ترافیک، اعتماد و وفادارای مشتریان شما و ایجاد تمرکز منحصر بفرد وب سایت‌ها می‌باشد.

بررسی مشکلات بازاریابی ویروسی

رشد بدون نگاره یا نمودار

وایرال مارکتینگ ممکن است طوری رشد کند که غیرقابل پیش‌ بینی باشد و اینکه آیا این رشد چیزی بوده که مد نظر شرکت باشد یا نه، به‌درستی مشخص نمی‌شود. ایجاد مسیرهای رشدی غیر منتظره در شرکت ممکن است سبب تغییرات ناگهانی در مسیر استراتژیک شرکت شده و تبدیل به معمایی حل نشده گردد.

کنترل نام و نشان تجاری

شرکت دیگر کنتری بر روی نام و نشان تجاری خود ندارد و نمی‌داند در آینده چه افرادی قصد برقراری ارتباط با آن را دارند. ممکن است بسیاری از پیام‌ها توسط افرادی که جزء مخاطبان هدف نیستند به پایان برسد. در بعضی از موارد ممکن است افراد چیزی به پیام اضافه کرده یا از آن کم کنند و این امر سبب می‌شود که اشخاص درک متفاوتی از نام و نشان تجاری شرکت پیدا کنند و ممکن است این چیزی باشد که مد نظر شرکت نبوده است.

تهدید روابط شخصی و دوستانه

این نوع از بازاریابی به اشکال مختلفی ممکن است سبب خدشه‌دار شدن موقعیت بازاریاب شود. دریافت یک پست الکترونیک تجاری ناخواسته از طرف یک دوست، یا انجام بازاریابی به صورتی ضعیف می‌تواند باعث از دست ‌دادن یک دوست و عصبانیت از بازاریاب شود.

عدم توانایی در سنجش و اندازه‌گیری

شرکت این توانایی را ندارد افرادی ‌که دریافت ‌کننده پست‌های الکتریکی هستند و آنچه را انجام می‌دهند ارزیابی و پیگیری کند. در اکثر موارد مشخص کردن افرادی‌ که انتخاب‌کننده خدمات شرکت هستند به‎‌وسیله تکنیک‌های وایرال مارکتینگ واقعاً ممکن نیست.

بازاریابی ویروسی یکی از سریع‌ترین و محبوب‌ترین استراتژی‌ها در دیجیتال مارکتینگ است که در کنار اشکال متداول بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اشخاصی‌ که علاقه‌مند به بازاریابی ویروسی هستند می‌توانند مهارت‌های متنوع مشتری‌گرا را از طریق برنامه‌های آموزشی بازاریابی توسعه دهند. متخصصان بازاریابی بدون در نظر گرفتن نوع شرکت و محصولی که ارائه می‌دهند مهارت‌هایی را در زمینه توسعه برند، فرهنگ شرکت، بودجه‌ریزی و دیگر مفاهیمی که در تمام استراتژی‌های بازاریابی متمرکز است استفاده می‌کنند. مارکتینگ ویروسی به عنوان بخشی از کمپین بزرگ دیجیتال مارکتینگ برای بسیاری از مشاغل کوچک، مفید و جذاب است و جایگزینی مفید و ارزان‌تر نسبت به تلاش‌های سنتی برای بازاریابی و جذب مشتری است. در دنیای امروز بازاریابی صرفاً یک شغل نیست بلکه هنری است برای ارتباط با دنیایی بسیار وسع‌تر، به‌منظور به ‌دست‌‌ آوردن رفاه و امکاناتی بیشتر است.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *