کاربرد رنگ در بازاریابی

کاربرد رنگ در بازاریابی


کاربرد رنگ در بازاریابی

در این مقاله قصد داریم کاربرد رنگ در بازاریابی را باهم مورد بررسی قرار دهیم و دلیل اهمیت آن را توضیح دهیم.

انسان موجودی بصری است و رنگ‌ها تأثیر زیادی بر رفتار و زندگی او دارد. رنگ‌ها به نوعی به زندگی شما معنی می‌بخشند. روانشناسی رنگ حوزه‌ای از تحقیقات است که به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار و تصمیم گیری ما می‌پردازد. مثلاً هنگامی که از روانشناسی رنگ در بازاریابی و فروش استفاده می‌شود، می‌تواند بر نحوه درک خریداران تأثیر بگذارد.

رنگ‌ها بر احساسات مشتریان ما تأثیر می‌گذارند، ﻫﺮ ﮐﺪام از رنگ‌ها ﻃﯿﻒ ﺧﺎﺻﯽ از ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ادراک ﮐﻠﯽ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪه را در ﻣﻮرد ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﺗﺤﺖ تأﺛﯿﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ. اگر زبان رنگ‌ها را بدانیم، می‌توانیم با استفاده مناسب و بجا از آنها در طراحی تبلیغات محصول خود، دکوراسیون فروشگاه، بسته‌بندی محصولات، طراحی وب سایت کمپانی، طراحی تابلوی مغازه و بروشورها، نهایت استفاده را از تأثیر روانی آنها بر رفتار مصرف‌کننده ببریم.

روانشناسی رنگ چیست

تحقیقات نشان می‌دهد که یک مشتری در یک شانزدهم ثانیه به یک محصول نگاه می‌کند و از کنار قفسه‌های فروشگاه می‌گذرد. پس اگر بتوانیم رنگی را به کار ببریم که جلب توجه کند، او را وادار کردیم که با دقت بیشتری نگاه کند، چون چشم ما به طرف رنگ‌ها کشیده می‌شود.

درک عمیق‌تر معنی رنگ‌ها به ما کمک می‌کند که ترکیب مناسبی از آنها را انتخاب کنیم. همچنین با توجه به عملکرد و مقیاس فضای مورد نظر می‌توان رنگ‌پردازی کرد. البته تأثیر رنگ‌ها روی انسان‌ها ذهنی است. در واقع همه‌ افراد واکنش یکسانی به رنگ‌ها نمی‌دهند.

عواملی مانند فرهنگ و خاطرات در تجربه شما با رنگ‌ها تأثیر دارند. اما در مورد چگونگی واکنش مردم به رنگ‌ها چند نکته کلی وجود دارد و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم بررسی کنیم.  ما در آژانس ملکه به دنبال رفع نیازهای گرافیکی و رسانه‌ای شما در مسیر برندسازی کسب‌وکارتان هستیم. ویدئو مارکتینگ یا همان تبلیغات با استفاده از ساخت تیزر تبلیغاتی و کلیپ‌های تصویری به یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی در دنیا بدل شده است.

در بسیاری از اوقات ساخت تیزر تبلیغاتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارها در استراتژی مارکتینگ کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. کار تبلیغات و برندسازی خود را با خیالی آسوده به تیم حرفه‌ای و باتجربه ملکه بسپارید. برای مطالعه بیشتر به مقالات  تبلیغات رنگی بهترین تله برای فروش بیشتر و بدترین رنگ برای تبلیغات مراجعه فرمایید.

اهمیت رنگ در برندسازی

 

کاربرد رنگ در بازاریابی
کاربرد رنگ در بازاریابی

 

آشنایی با روان شناسی رنگ‌ها در بازاریابی و فروش اهمیت زیادی دارد زیرا اگر رنگ درستی برای محتوای خود مانند، اینفوگرافیک‌ها یا حتی محتوای متنی انتخاب نکنیم در این صورت حتی اگر محتوای فوق‌العاده‌ای را تولید کرده باشیم، کاربر توجهی به  (Call to Action)یا همان دعوت به اقدام نخواهد داشت.

اگر قصد برندینگ یا برندسازی داشته باشید یا حتی بخواهید یک لوگو برای شرکتتان بسازید اولین کاری که طراحتان باید انجام دهد یا شاید نظر شما را جویا شود، انتخاب رنگ است.

چرا انتخاب رنگ تا این اندازه اهمیت دارد؟

هر رنگ حاوی انتقال پیامی به مخاطب است: هر رنگ پیام متفاوتی به بیننده ارسال می‌کند. بنابراین با شناخت روانشناسی رنگ‌ها می‌توانیم رنگی برای برند خود انتخاب کنیم که پیام موردنظرمان را به مخاطب انتقال دهد.

هویت برندمان با انتخاب رنگ مشخص می‌شود: هویت برند نقش مهمی در برندسازی دارد. شما باید ابتدا هویت برند خود را مشخص کنید و سپس اقدام به برندسازی کنید. یک برند شیک و جذاب باید بر اساس روانشناسی رنگ‌ها رنگی مختص و متناسب با هویتش را برگزیند، همان طور که یک برند شاد و سرزنده نیز رنگی منحصر به خود خواهد داشت.

رنگ صحیح به برند اعتبار می‌بخشد: باید بدانید در بحث برندینگ آنچه مهم است و مشتریان را به سمت شما جلب می‌کند، متناسب بودن رنگ برند با چیزی است که می‌فروشید.

وجه تمایز شما با رقبا انتخاب رنگ است: حتی اگر به تازگی قصد تأسیس برندی را دارید، بهتر است با انتخاب یک رنگ منحصر به فرد، بین خود و رقیبانتان تفاوت ایجاد کنید.

چگونه از روانشناسی رنگ ‌ها در تبلیغات و بازاریابی استفاده کنیم؟

 

کاربرد رنگ در بازاریابی
کاربرد رنگ در بازاریابی

 

ارتباطاتی که مغز ما با رنگ‌های خاصی برقرار می‌کند، راه‌حل مناسبی برای ایجاد ارتباط میان بازاریابی مواد مختلف و مخاطبان هدف آن‌هاست. اگر به دقت رنگ‌های مورد استفاده در تبلیغات صنعت خود را بررسی کنید، می‌بینید که رنگ‌های یکسانی به طور مکرر ظاهر می‌شوند.

این مشاهده اتفاقی و این رنگ‌ها مورد علاقه رقیبان شما نیست. مطابق روانشناسی رنگ این رنگ‌ها موجب ارتباط نیازها و انتظارات مخاطبان شما با برندتان می‌شود. انتخاب رنگ ایده‌آل برای بازاریابی و تبلیغات تا حدودی بر اساس زیبایی شناسی، آزمودن و علمی است.

اهمیت روانشناسی رنگ در تبلیغات

رنگ‌ها به زبانی سخن می‌گویند که قابل تکرار نیست و به کمک احساسات با ما ارتباط برقرار می‌کنند؛ به همین دلیل تأثیر بیشتری در ترغیب دارند. رنگ محصول ما را متقاعد می‌کند که جنس فعلی تازه‌تر از جنس مشابه با رنگ دیگری است.

تولیدکنندگان دارو برای تأثیر بیشتر قرص‌های خواب‌آور از رنگ‌های آبی و محرک‌های زرد و قرمز استفاده می‌کنند زیرا مصرف کنندگان متأثر از تأثیر این رنگ‌ها هستند. شاید باور این موضوع سخت باشد ولی اطلاعاتی برای حمایت از این مطالب وجود دارد.

۸۵ درصد از مصرف کنندگان رنگ را به عنوان اولین دلیل انتخاب یک محصول برای خرید عنوان کرده‌اند. تا ۹۰ درصد از تصمیمات راجع به محصولات تنها بر اساس رنگ محصولات است. به گفته محققان روان‌شناسی رنگ، ۴۲ درصد از مصرف کننده‌ها بر اساس رنگ و طراحی وبسایت ایده خود را نسبت به آن شکل می‌دهند و رنگ آن‌ها بیش از هر عامل دیگری بر نظرشان تاثیرگذار است.

در ۵۲ درصد مواقع انتخاب رنگ ضعیف و سایر موارد طراحی دارای جذابیت کمتر به کاربران این پیام را می‌دهد که هرگز برنگردید. تمام رنگ‌هایی که برای یک محصول خاص یا نوعی از خدمات غیر مناسب هستند مانند لوگوی زرد روشن و نارنجی برای بانک یا قهوه‌ای یا طوسی برای محصولات بهداشتی زنانه را تصور کنید. این رنگ‌ها از نظر ما انتخاب اشتباهی هستند زیرا مطابق انتظاراتمان نیستند.

انتظارات ما از رنگ‌ها تا حدی زیادی ریشه بیولوژیکی دارد. قرمز، رنگ محبوبی برای برندهای مواد غذایی است زیرا میوه‌های قرمز روشن رسیده و آماده خوردن هستند و گوشت تازه برش خورده نیز به این رنگ است. طبیعت به ما آموخته است که معنای برخی از رنگ‌های خاص چیست و بهترین روش انتخاب رنگ در طراحی توجه به طبیعت است.

تأثیر روانشناسی رنگ‌ها بر درک ما از دنیا همیشه واضح و حتی همیشه عقلانی نیست. ارتباط ما با رنگ‌ها حتی می‌‌تواند تأثیر زیادی از پیش‌‌زمینه فرهنگی، پیشینه فردی و علایق شخصی ما بگیرد.

اما می‌توانیم بر اساس علم روان‌شناسی رنگ‌ها تعمیم کلی دهیم. این تعمیم را با تحقیق مخاطبان ترکیب کنید تا بینش عمیق‌تری نسبت به ترجیحات یک مصرف‌کننده‌ خاص به دست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *