4 تفاوت تبلیغات و بازاریابی
با فهمیدن 4 تفاوت تبلیغات و بازاریابی میتوانید به اهمیت آنها پیبرده و هر کدام را بهطور صحیح بهکار بگیرید و در کار خود پیشرفت کنید. بیشتر ما فکر میکنیم، تبلیغات و بازاریابی به یک معنی هستند و برای یک هدف بهکار میروند. ولی بهدلیل عدم علم و دانش کافی در این زمینه نمیتوانیم، بهخوبی از آن بهره ببریم. هر چند تبلیغات و بازاریابی با اهمیت و اساسی هستند و هدف این دو افزایش تعداد مشتری و فروش محصولات است ولی در عمل تفاوتهای زیادی با هم دارند. در این بحث میخواهیم تبلیغات و بازاریابی را بهطور جداگانه تعریف کنیم و سپس تفاوتهای هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.
تعریف تبلیغات یا Propaganda
تبلیغات یا پروپاگاند علمی است، که در آن فروشنده یا تولید کننده با صرف هزینهای سعی میکنند، به معرفی و نمایش محصولات و خدمات خود بپردازند و مشتریان را نسبت به تولیدات خود آگاه کنند. تبلیغات با روشهای مختلفی انجام میشود. مثلاً انجام پروپاگاند بهوسیله بیلبورها، سایتهای اینترنتی و.. بسیاری از شرکتها برای معرفی کالا و خدمات خود استفاده میکنند. در عصر حاضر، انجام پروپاگاند اینترنتی مورد توجه صاحبان بسیار از کالا و خدمات قرارگرفته است. گسترش اینترنت و میزان تأثیرگذاری زیاد آن، سبب شده که بسیاری از مؤسسات و شرکتها انجام تبلیغات سنتی را فراموش کرده و با کمک پروپاگاند حرفهای کسب و کار خود را معرفی کنند.
تعریف بازاریابی یا Marketing

روشهای بازاریابی بهعنوان یک فرایند مدیریتی – اجتماعی تعریف میشود، که با استفاده از آن افراد و گروهها بهوسیله مبادله کالا با یکدیگر نیازها و خواستههای خود را تأمین میکنند. مارکتینگ در واقع، ارائه خدمات یا محصولات با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب است. باید توجه داشت که تبلیغات کوتاه مدت را با بازاریابی اشتباه نگیریم. در بازاریابی مهم است که تعاریف روشنی از تمامی مفاهیم داشته باشیم و برای انجام آن برنامه ریزیهای دقیق و بلند مدتی را داشته باشیم.
در روشهای بازاریابی با شناخت هرچه بیشتر مشتریان، پشتیبانیهای خوب و جلب رضایت آنها، برای همکاری دوباره و استفاده مجدد از محصولات و خدمات انجام میگیرد. در مارکتینگ سعی میشود، تمامی فعالیتها برای تشویق و آموزش مشتریان، استفاده و بهرهمندی از کالا و خدمات ما، معرفی محصولات، افزایش درآمد، افزایش تعداد مشتریان، کسب شهرت و اعتبار بیشتر انجام میگیرد.
تفاوتهای میان پروپاگاند و مارکتینگ
اگر بخواهیم تفاوت میان تبلیغات و بازاریابی را بیان کنیم، میتوانیم به چند مورد زیر اشاره نمائیم :
- بازاریابی همان روشهای است، که افراد برای آماده کردن خدمات یا محصولات خود، به منظور فروش و شناختن مشتریان هدف خود انجام میدهند. اما تبلیغات اشاره به فرایندی دارد که شما به بهترین شیوه ممکن بتوانید مزایای خدمت یا محصول خود را به مشتریان معرفی کنید. تا آنها بتوانند با شناخت بیشتری انتخاب کنند، اینکار انجام همان پروپاگاند مؤثر است.
- مارکتینگ دارای مراحل طولانیتری، در مقایسه با تبلیغات است. این امر میتوان شامل مراحلی مانند، چگونگی بسته بندی، نوع طراحی و برند است، که بتوان بهدرستی آن را در بازار هدف سرمایهگذاری کرد. اما در انجام پروپا گاند برای برقراری ارتباط با مشتریان، با راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی از طریق رادیو، تلوزیون و یا بهصورت آنلاین با جامعه هدف (مشتریان) ارتباط برقرار کرد. در واقع تبلیغات چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب و شناسایی راههای مؤثر برای ارتباط با مشتری است.
- در بازاریابی باید بتوان به سؤالات مهمی مانند، نیاز مشتریان چیست؟ چطور میتوان به آنها رسیدگی کرد؟ کدام ویژگی محصول یا خدمت برای مشتریان مهمتر است؟ و… پاسخ داده شود. بنابراین انجام یک ارزیابی کامل از بازار هدف در زمان مارکتینگ بسیار مهم است. زیرا نیازهای افراد در گروههای سنی مختلف با یکدیگر متفاوت خواهند بود. با توجه به تکامل تبلیغات به مرور زمان، میتوان به بازخوردهایی که در زمانی که خدمت یا محصول در بازار فروش است، اطلاعات بیشتری را در مورد آنها کسب کرد. با ارزیابی این طلاعات میتوان پروپاگاند مؤثرتری را انجام داد.
- با بررسی دقیق تبلیغات و بازاریابی و صرف وقت برای آن میتوان، بهطور دقیق به بررسی هر دو جنبه فروش محصول و شناساندن آن به مخاطبان بهطور کامل بپردازید. اگر تحقیقات مارکتینگ بهطور جامع انجام شود، ولی تبلیغات خوبی صورت نگیرد، بازار هدف درباره کالا یا خدمات ما اطلاعاتی را بهدست نمیآورند. حتی اگر تبلیغ درخشان و عالی انجام دهیم، ولی بازار هدف را بهدرستی تشخیص ندهیم، نمیتوانیم بهخوبی کالای خود را به فروش برسانیم.
با توجه به مقایسههای انجام گرفته تبلیغات و بازاریابی کدام یک مهمتر هستند؟

با شناخت روشهای بازاریابی و روشهای تبلیغات؛ میتوان درک بهتری نسبت به تفاوتهای آنها داشته باشیم. پروپاگاند به عنوان بخشی از فرایند بازاریابی است و چیزی مستقل از آن نیست. تبلیغات بخش مشخصی از کالا یا خدمات ما را معرفی میکند. در واقع شیوهای است، که زمان و مکان برای معرفی محصول را مشخص میکند. تبلیغات مهمترین و پر هزینهترین بخش یک مارکتینگ است. بازاریابی مشخص میکند در کدام یک از گزینههای مختلف مانند سایتهای اینترنتی، تبلیغات محیطی، ایمیل مارکتینگ، روزنامهها، تلوزیون، رادیو … نمایش داده شود و تبلیغات انجام میشود. اگر بخواهیم بازاریابی را به اجزای مختلفی تقسیم کنیم مانند؛
- شناسایی مشتریان هدف
- تعیین استراتژی فروش
- شناخت بازار
- خدمات پشتیبانی
- قیمتگذاری محصولات و خدمات
- ارتباطات کاری
- تبلیغات و….
تبلیغات قسمتی از مارکتینگ است و نقش بازاریابی در تبلیغات و چگونگی انجام آن بسیار مهم است. برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید میان اجرای آن هماهنگی کافی و مناسب وجود داشته باشد. روشهای بازاریابی، نیاز به زمان و هزینه دارد و میزان بازدهی آن با گذشت زمان قابل اندازهگیری میباشد.
بررسی نقش تبلیغات در بازاریابی
انجام پروپاگاند در بازاریابی، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند، تبلیغات قلب بازاریابی است. اینکار باید از طرف افرادی انجام شود، که دارای فن بیان قوی و روابط عمومی بالایی هستند. این اشخاص با مراجعه به مراکز خرید مختلف مانند کارخانههای صنعتی، فروشگاهها و انواع سازمانهای برای کسب و کار تبلیغات را انجام میدهند. انجام بازاریابی نیازمند تجربه و مهارت است و باید با شیوههای انجام صحیحی آن آشنایی داشت.
هدف اصلی از انجام اینکار قانع کردن مشتریان برای خرید از شرکت است. افراد بازاریاب باید از همه روشهای تبلیغاتی استفاده کنند و باید بدانند برای قانع کردن مشتری به خرید از چه شیوهای استفاده کنند. راضی کردن مشتریان کار راحتی نیست و افراد بازاریاب باید اعتماد به نفسی قوی و روحیهای بالا داشته باشند. پس بنابر مطالب گفته شده، اگر میخواهید یک بازاریاب موفق باشید، باید با تمامی روشهای تبلیغات آشنا باشید.
افراد برای توصیف اموری مانند فروش محصولات و خدمات خود، باید به بررسی دقیق تبلیغات و بازاریابی بپردازند. با این وجود فهمیدیم که مفهوم این دو با یکدیگر متفاوت هستند، اما با درک درستی از این دو در مسیر رونق کسب و کار خود و سرمایهگذاری بهتر قدم بردارید. باید توجه داشت، که برای انجام بازریابی و تبلیغات موفق نسبت به تمامی روشها واصول آن آگاه بود، تا بتوان به موفقیتهای که مدنظر است رسید. اگر این کار بدون تخصص و مهارت انجام شود، ممکن است نتیجه معکوس بدهد و افراد را برای همیشه از دور خارج نماید.
کارشناسان آگاه و خبره ما در آژانس تبلیغاتی ملکه؛ با داشتن دانش و مهارت در امر بازاریابی و تبلیغات، میتوانند به شما کمک کنند، تا بهطور حرفهای پرپاگاند خود را انجام دهید. این کارشناسان با بررسی نوع شغل و حرفه شما، بهترین روشهای برای مارکتینگ و پروپاگاند را برای شما مشخص میکنند. پس این فرصت استثنای برای رسیدن به موفقیت را از دست ندهید.
مقالات مرتبط:
تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی
مشکلات بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ
بدون دیدگاه