مشکلات بازاریابی ویروسی

مشکلات بازاریابی ویروسی


مشکلات بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

در این مقاله قصد داریم تعریفی از مشکلات بازاریابی ویروسی ارائه دهیم و دلایل آن را بررسی کنیم. بخشی از یک فرایند اجتماعی خرید و فروش جهانی است. این فرایند شامل تبادل اطلاعات بین افراد پیرامون مشتری و تعامل تک به تک شرکت با مشتریانش است. این فرایند اجتماعی با اقدامات به‌جا و برنامه ریزی شده یک مدیر بازاریابی می‌تواند تبدیل به نوعی بازاریابی شود که به آن بازاریابی ویروسی می‌گویند.

بازاریابی ویروسی

شما برای کسب و کار خود بعد از راه‌اندازی، نیازمند بازاریابی برای محصولات خود هستید. برای بازاریابی کسب و کارها روش‌های زیادی وجود دارد. گاهی ممکن است، از یک روش بازاریابی، برای نوع خاصی از مشاغل استفاده شود. اما هر نوعی از بازاریابی، بازدهی متفاوتی دارد. بازاریابی ویروسی یکی از بهترین روش‌ها در بازاریابی است. بازاریابی ویروسی یک روش مؤثر برای سرعت بخشیدن به معرفی یک برند، محصول و شرکت به دیگران محسوب می‌شود.

منظور از واژه ویروسی در این نوع از بازاریابی این است که محتوای بازاریابی باید مثل یک ویروس واگیردار بین مخاطبان نشر داده شود. بازاریابی ویروسی مثل بازاریابی دهان ‌به ‌دهان، یک شمشیر دو لبه است؛ یعنی هم می‌تواند باعث رشد یک برند شود و هم می‌تواند آن را از بین ببرد. زیرا در عرصه رقابت وایرال مارکتینگ، کنترل پیام‌ها و محتوا از کنترل شرکت‌ها خارج شده و به دست کاربر می‌افتد و ممکن است قضیه یک کلاغ چهل کلاغ پیش بیایید.

نحوه عملکرد بازاریابی ویروسی

 

مشکلات بازاریابی ویروسی
مشکلات بازاریابی ویروسی

یک سری از شرکت‌ها از طریق پیام‌ در برنامه‌های پست الکترونیک اقدام به تبلیغ برای خود می‌کنند. در این روش هر نامه‌ای که به وسیله خدمات پست الکترونیک این شرکت‌ها ارسال می‌شود، یک پیام تبلیغاتی را دربر دارد، یعنی به تعداد نامه‌هایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکت‌ها دریافت می‌کنند، این پیام‌ها هم ردوبدل می‌شود. این پیام‌ها در تمام مکاتبات بین افرادی که نشانی الکترونیک خود را از این شرکت‌ها گرفته‌اند، منتشر می‌شود و این توضیع بدون دخالت مستقیم شرکت‌ها صورت می‌گیرد، به همین دلیل به این شیوه بازاریابی، ویروسی راهبردی گفته می‌شود.

دو دیدگاه مختلف در مورد بازاریابی ویروسی

  1. روشی که در آن بازاریابان می‌توانند با هزینه‌های بسیار کم که تقریباً معادل صفر است، جذب مشتری انجام دهند.
  2. در روش دیگر پیشنهاد می‌شود که ارتباطات از حالت بازاریاب – مصرف‌کننده به مصرف‌کننده- مصرف‌کننده تغییر حالت دهد. توجه داشته باشید که بیشترین میزان فروش از طریق بازاریاب به مشتری انجام نمی‌شود، بلکه از طریق مشتری به مشتری صورت می‌گیرد.

علل محبوبیت بازاریابی ویروسی

یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن بازاریابی ویروسی حرکت شبکه‌های اجتماعی به سمت وب است. امروزه بخش عظیمی از افراد جامعه روی خط هستند یا به زودی به آن می‌پیوندد. هرچقدر که افراد بیشتری ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند با گروه بزرگتری ارتباط برقرار کنند و به زودی تعداد کل به صورت تصاعدی زیاد می‌شود.

تماس شخصی بر روی وب تقریباً هزینه‌ای ندارد. هر شخص قادر است در عرض کمتر از یک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند و هر کدام از این صد نفر نیز می‌توانند به بیش از صد نفر دیگر متصل شوند. به صورتی که یک هرم ارتباطی می‌تواند در طول یک روز ایجاد شود.

با توجه به تمام مطالبی که عنوان شد و مزایایی که بازاریابی ویروسی دارد، اما این روش یک سری معایب و مشکلات هم دارد که به تشریح آن می‌پردازیم

مشکلات بازاریابی ویروسی

عامل مزاحمت: در بازاریابی یک عاملی وجود دارد به اسم عامل مزاحمت که این خود یک عامل محدودکننده برای استفاده از روش بازاریابی ویروسی است. اگر شما به عنوان یک بازاریاب تصمیم بگیرد که مثلاً از ایمیل برای هدایت بازدید به سایت خود استفاده کنید، باید با حجم زیادی از ایمیل‌ها رقابت کنید. دنیای اینترنت به قدری بزرگ است که اگر صدای شما خاص نباشد قطعاً در انبوهی از صداهای پیرامون از بین می‌رود و هرگز شنیده نمی‌شود. این موضوع در مورد شبکه‌های اجتماعی هم صادق است. یعنی اگر محتوای که تولید کرده‌اید خاص و چشم گیر نباشد در انبوهی از انواع عکس‌ها، فیلم‌ها و کپشن‌ها گم می‌شود و در آخر به فراموشی سپرده می‌شوید.

تهديدی برای روابط شخصی: اگر در اين نوع بازاريابي شما ضعیف عمل کنید، ممکن است در ابعاد وسيع موقعيت شما را دچار مشکل کند. به طور مثال دريافت يک پست الکترونيک تجاري توسط يک دوست به طور ناخواسته، مي‌تواند روابط فرد را با شخصي که اين نامه را برايش ارسال کرده است، دچار سوءتفاهم کند که اين موضوع می‌تواند منجربه از دست دادن يک دوست و از بین رفتن روابط آن‌ها شود و عصبانيت از بازاريابی را که اين پيام اشتباهی را برای فرد فرستاده درپی داشته باشد.

کنترل آدرس تجاری: اگر شرکت، کنترل و نظارتی بر روی نام و نشان تجاری خود نداشته باشد. باعث می‌شود که شرکت نداند که در آینده چه کسی قصد برقراری ارتباط را دارد. این امر موجب می‌شود که خیلی از پیام‌ها به افرادی غیر از مخاطبان هدف ارسال شود و بی نتیجه باشد. گاهی هم ممکن است افراد، پیام را عوض کنند، چیزی به آن افزوده یا کم کنند، که این باعث فهم متفاوت افراد از نام و نشان تجاری شرکت می‌شود، که در واقع هدف شرکت نبوده است.

نداشتن معیار سنجش و اندازه گیری: باید بدانید که شرکت همیشه این امکان را ندارد که فردی را که پست‌های الکترونیک را دریافت می‌کند و اقدامی که انجام می‌دهد را پیگیری کند. به همین دلیل از طریق تکنیک‌های بازاریابی ویروسی در خیلی از موارد شناسایی افرادی که از خدمات شرکت استفاده می‌کنند و آن را انتخاب کرده‌اند ممکن نیست.

نگاره یا رشد بدون نمودار: بازاریابی ویروسی قادر است منجر به مسیرهای رشد غیر قابل پیش‌بینی شود. اما تشخیص این‌که شرکت انتظار چنین رشدی را داشته یا خیر و این که حتی اصلاً شرکت این رشد هدف شرکت بوده یا نه، به ممکن نیست. چون این به وجود آمدن این مسیرهای رشدی ممکن است تغییرات ناگهانی و غیر منتظره در مسیر استراتژیک شرکت ایجاد کند که ممکن است خیلی خوش‌آیند نباشد.

نبود ضمانت برای افزایش فروش: یک فعالیت بازاریابی ویروسی اگر بخواهد موفق شود و به فروش و سود بیشتری برسد، باید روی برندینگ خود متمرکز شود، نه این‌که هدف خود را فروش قرار دهد. یک کمپین موفق بازاریابی ویروسی تضمین نمی‌کند که افزایش فروش محصول شما را در پی داشته باشد. و یک کمپین موفق می‌تواند باعث ایجاد آگاهی از محصول یا برند برای مخاطبان و مشتریان شود. تلاش مداوم در بازاریابی برای اینکه این روش منجربه موفقیت شرکت در فروش شود بسیار کاربردی است.

را‌ه‌های غلبه بر مشکلات بازاریابی ویروسی

 

مشکلات بازاریابی ویروسی
مشکلات بازاریابی ویروسی
  • می‌توانید یک نام و نشان تجاری بسیار قوی که تحمل تعبیر و تفسیرها را داشته باشد ایجاد کنید، یا این‌که راهکارهایی که نام و نشان تجاری نداشته باشد، ابداع کنید.
  • می‌توانید روابط را محدود کنید و ویروسی را انتخاب و استفاده کنید که ارزش زیادی داشته باشد.
  • به قوانین و مقررات آشنایی کامل داشته باشید و به خوبی آن‌ها را بشناسید و همچنین به طرفداران شرکت آموزش دهید.
  • گسترش، تنظیم و هدف‌گیری در مورد ویروس‌هایی که دارای ارزش هستند.

البته که بازاریابی ویروسی یک هدف نیست، ولی قسمتی از استراتژی جامع بازاریابی یک شرکت محسوب می‌شود. یعنی اگر هدف اصلی فعالیت‌های پست الکترونیک، ایجاد نام و نشان تجاری باشد، برای رسیدن به این هدف، می‌توان از بازاریابی ویروسی استفاده کرد. در نتیجه ممکن است شرکتی در ارائه پیام‌های مهم، مهارت خاصی داشته باشد و همه قوانین و مقررات مربوط به پست الکترونیک را هم اجرا کند، ولی مسئله مهم این است که وقتی مصرف‌کننده از سایت بازدید می‌کند، چیزی کمتر از انتظار خود نبیند، در غیر این صورت شرکت در امر بازاریابی ویروسی موفق نیست و باید جدی‌تر به موضوع بپردازد.

نتیجه گیری

بازاریابی ویروسی یکی از روش‌های بازاریابی است که صحبت در مورد آن زیاد است. که اگر بتوانید آن را کنترل  شده و درست انجام دهید قطعاً مفید و مؤثر است. ولی اگر غلط انجام شود می‌تواند برعکس عمل کند و کسب ‌و کار شما را نابود کند.

آژانس تبلیغاتی ملکه جدیدترین و موثرترین تکنولوژی‌های تبلیغات را به برندها معرفی می‌کند. به کسب و کارها کمک می‌کند که در فضای رقابتی امروزه بتوانند برندهای خود را به مخاطبان خود عرضه کنند. گروه مشاوران ملکه از تولید و طراحی برند تا توسعه‌ی آن‌ها  در جهت موفقیت بیشتر، در کنار شما خواهد بود.



مقالات مرتبط:

15 ایده جذاب تبلیغات محیطی

4 سایت برتر بازاریابی بین المللی

تفاوت بازاریابی بینالمللی و بازاریابی داخلی



 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *