بازاریابی ورزشی چیست؟
شاید درباره بازاریابی ورزشی مطالبی بهطور خلاصه و سطحی شنیده باشید. اما اینکه بازایابی ورزشی چیست؟ چه معایب و مزایایی دارد؟ دو سؤال مهم برای فهمیدن این نوع از بازاریابی است که در اینجا میخواهیم به آن پاسخ دهیم.
کارشناسان حرفهای آژانس تبلیغاتی ملکه با در نظر داشتن مزایای این شاخه از تبلیغات برای برندهای مختلف با توجه به نیاز صاحبان کسب و کار و امکانات موجود میتوانند شما را در زمینه بازاریابی ورزشی یاری دهند. این مجموعه سالهاست که با انجام طراحی سایت در قزوین، انواع تبلیغات در شبکههای مختلف اجتماعی، فعالیت در بازاریابیهای مختلف توانسته است برای کسب و کارهای گوناگون موفقیتهای چشمگیری را کسب کنند. علاوه بر این شما میتوانید آموزش طراحی سایت انتخاب فونت و قالب مناسب برای سایت خود را از متخصصان ما فرا بگیرید.
بازاریابی ورزشی چیست؟
در بازاریابی ورزشی با دو مفهوم اصلی سر و کار داریم:
- مفهوم اول با استفاده از روشهای بازاریابی محصولات و خدمات ورزشی را به فروش برسانیم.
- مفهوم دوم این است که از طریق ورزش بتوانیم محصولات و خدمات غیر ورزشی را معرفی کرده و برای آنها بازاریابی کنیم.
بازاریابی ورزشی مانند سایر روشهای بازاریابی بهدنبال تشخیص و برآورده کردن خواستهها و نیازهای مصرف کنندگان است. معمولاً برای رسیدن به این هدف خدمات و محصولاتی که به نوعی حتی کوچک با ورزش در ارتباط است و یا هیچ ارتباطی با ورزش ندارد را به مخاطبان ارائه میدهند. درک همان دو مفهومی که به آن اشاره کردیم نقش مهمی در درک شیوههای مربوط به بازاریابی ورزشی دارد.
متأسفانه بیشتر کسب و کارهای سعی میکنند که روی بخش فروش و بازاریابی ورزشی تمرکز کنند در حالی که پیش از هر اقدامی باید یک تحلیل و آنالیز دقیقی انجام شود تا بدانیم مشتریان ورزشی بیشتر بهدنبال چه چیزی هستند تا با توجه به آن بهترین شیوه را برای انجام بازاریابی خود در پیش بگیریم. محصولات و خدمات ورزشی باید جایی را در ذهن مشتری پیش از فروش داشته باشند و مخاطب از وجود آن آگاهی داشته باشد و بهشکلی نسبت به آن واکنش نشان دهد. در واقع این یک اصل مهم برای همه بازاریابیها است که وقتی برند در ذهن مشتری جا بگیرد در واقع موقعیت خود را تثبیت کرده است و تا حد زیادی میتوان به موفقیت آن امیدوار بود.
انواع مصرف کنندگان ورزشی
باید برای بازاریابی ورزشی مصرف کنندگان ورزشی را بر مبنای شناخت انواع محصولات ورزشی یا خدمات ورزشی بهخوبی بشناسیم. باید بدانیم که بین مصرف کنندگان ورزشی و ذی نفعان ورزش تفاوت وجود دارد:
- مصرف کننده فرد یا گروهی است که با پرداخت هزینهای بهطور مستقیم مانند خرید بلیت یا پرداخت هزینه غیر مستقیم مثل خرید اینترنت و تلویزیون برای تماشای مسابقه از خدمات و محصولات ورزش استفاده میکند.
- ذی نفعان افراد یا گروههای هستند که از خدمات و محصولات ورزشی سود برده و کار یا برنامه خاصی در ارتباط با آن انجام میدهند. مانند دولت یا شرکتهای حامی تیمهای ورزشی ذی نفع هستند اما مصرف کننده نیستند.
حالا مصرف کنندگان و کاربران نهایی ورزشی را در چهار دسته به شما معرفی میکنیم:
مصرف کنندگان کالاهای ورزشی
این افراد خریدار و مصرف کنندگان محصولات ورزشی مثل کتابها، مجلهها، ابزارهای ورزشی، بازیها، مکملهای غذایی و بدنسازی و.. هستند. این افراد کالاهای ورزشی یا محصولات مرتبط با آن را خریداری میکنند که کالای خریداری شدن با ورزش ارتباط مستقیمی دارد.
مصرف کنندگان خدمات ورزشی
این افراد خدمات مربوط به ورزش را استفاده میکنند ولی بهطور مستقیم در فعالیت ورزشی مشارکت ندارند. آموزش مربیگری، شرط بندی، خدمات پزشکی (رفاهی و سلامتی) مانند ورزشگاهها، استخر و استفاده کنندگان سایر مراکز تفریحی جزء این دسته محسوب میشوند.
داوطلبان و شرکت کنندگان در انواع فعالیتهای ورزشی
این گروه بهعنوان سازمان دهنده پشتیبان یا شرکت کننده در فعالیت ورزشی بدون دریافت هیچ نوع حقوق هستند. شرکت کنندگان در فعالیتهای مراکز تفریحی، ورزشهای مدرسه، باشگاههای ورزشی سازمان یافته، جزء این گروه هستند.
طرفداران تماشاگران و حامیان ورزشی
این گروه با علاقهای که به فعالیتهای ورزشی دارند لزوماً جزء ورزشکاران حرفهای نیستند. فعالیتهای این دسته شامل تماشای مسابقات ورزشی از طریق اینترنت و تلویزیون یا شرکت در ورزشگاه و دیدن زنده مسابقات است. نحوه استفاده این گروه از خدمات و محصولات ورزشی متفاوت است. اکثر داوطلبان ورزشی و شرکت کنندگان طرفدار ورزش هستند و معمولاً از انواع خدمات و کالاهای ورزشی استفاده میکنند. اما انگیزه مصرف کنندگان ورزشی پیچیده است طوریکه دسته بندی نوع مصرف و کاربرد ورزش از دسته بندی نوع مصرف کنندگان ورزشی راحتتر است.
برای بازاریابی موفق ورزشی باید انگیزه حامیان، تماشاچیان و طرفداران را بهخوبی تشخیص داده و بنابر آن بازاریابی ورزشی را انجام داد.
مزیتهای بازاریابی ورزشی
تبلیغ، ترویج و افزایش مخاطبان
انجام فعالیتهای تبلیغاتی با همکاری چهرههای ورزشی و فضاهای مختلف بهشکل بیلبورد و انجام تبلیغات در رسانههای چاپی، تلویزیون و… این امکان را برای صاحبان کسب و کار فراهم میکند تا با تبلیغات خدمات و محصولات خود نسبت به آن در ذهن مخاطب آگاهی ایجاد کنند. ایجاد آگاهی از برند موجب افزایش مخاطب شده و این افزایش آنها را به سمت قیف فروش هدایت میکند و فروش بیشتر را در بر خواهد داشت.
آگاهی و شناخت از برند
معمولاً مسابقات و رویدادهای ورزشی مدام در حال انجام و گسترش است که این فرصتی برای شرکتها و تجارتهای مختلف فراهم میکند تا محصولات و خدمات خود را با شیوههای مختلف در معرض دید بینندگان قرار دهند. با داشتن فضایی مناسب، ارتباطات قوی و تجهیزات کافی به میزان زیادی صاحبان برند را در رسیدن به هدف خود یاری میدهند. در واقع بازاریابی ورزشی با توجه به محبوبیت بعضی از افراد و تیمها علاوه بر پشتیبانی بهمیزان زیادی موجب افزایش آگاهی و اعتماد سازی و حتی وفاداری مشتریان میشود.
مسئولیت اجتماعی بازاریابی ورزشی منافع آن فقط محدود به چهرهها و تیمهای ورزشی و نیز صاحبان کسب و کار و تجارت نمیشود بلکه دیده میشود منافع اجتماعی را نیز در بر دارد. بهعنوان مثال ورزشکاران با استفاده از همان تبلیغات به نیازمندان کمک میکنند. حتی دولت نیز با پرداخت تسهیلات و مشارکت در پروژههای ورزشی مختلف میتواند با هدف ارتقاء سلامت جامعه به ارتقاء سبک زندگی افراد و ترویج ورزش برای آگاهی عمومی میپردارد.
معایب بازاریابی ورزشی
فقدان یگانگی
اگر یک نام تجاری نتواند در میان رقبای خود شناخته شود در واقع سهم خود را از بازار ازدست خواهد داد. در صنعت ورزش برندهای تجاری زیادی وجود دارد که در معرض دید بینندگان قرار میگیرند حتی تماشاگران یک رویداد ورزشی ممکن است در یک مسابقه سرمایه گذاری کنند. این اینکه تبلیغات ما مورد توجه قرار بگیرد یا نه نمیتوان خیلی قطعی نظر داد.
رفتار ورزشکاران
استفاده از افراد ورزشی محبوب برای تبلیغ محصولات و خدمات یک شیوه مناسب است اما ممکن است اقدامی از طرف ورزشکار مورد نظر انجام شود که بر خلاف استانداردهای مورد نظر مردم باشد. ورزشکارانی که مرتکب جرم یا کارهایی غیر قانونی شوند محبوبیت خود را تا حدی از دست میدهند و نام تجاری که بهوسیله آنها تأیید شده متضرر خواهد شد.
آژانس تبلیغاتی ملکه مرکز تخصصی طراحی سایت فروشگاهی و سایر فعالیت های تبلیغاتی
با توجه بهمفهوم بازاریابی ورزشی و دانستن مزیتهای این شاخه از تبلیغات، آژانس تبلیغاتی ملکه با استفاده از دانش بهروز و با بهرهگیری از شیوههای تخصصی تبلیغاتی میتوانند شما را در زمینه بازاریابی ورزشی و انجام صحیح آن یاری دهند. از دیگر فعالیتهای این تبلیغاتچی موفق میتوان به تبلیغات بنری، تبلیغات محیطی، طراحی سایت فروشگاهی و دیگر سایتها، انتخاب قالب مناسب برای سایت، طراحی انواع اپلیکیشن، انجام تبلیغات در انواع شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، یوتیوب و.. اشاره کرد. شما با مراجعه به سایت این مجموعه میتوانید با انواع فعالیتهای تبلیغاتی آن بیشتر آشنا شده و از مشاوره کارشناسان متخصص و حرفهای ما بهرهمند شوید.
بیشتر بخوانید:
نقش تبلیغات در بازاریابی بین المللی
تفاوت بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی
4 سایت برتر بازاریابی بین المللی
5 اشتباه در سیاستهای بازاریابی بین المللی
بدون دیدگاه