5 اصل اخلاقی مهم در تبلیغات
وقتی برای تبلیغات برند خود اقدام می کنید باید چه کارهایی انجام دهید؟ 5 اصل اخلاقی مهم در تبلیغات را به شما یاد میدهیم. آژانس تبلیغاتی ملکه با یک تیم جوان، متخصص و خلاق کنار شماست تا به عنوان یک شرکت تبلیغاتی فول سرویس در زمینه خدمات تبلیغات دیجیتال با طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی موثر و خلاقانه با شما هم مسیر شود و جانی تازه به کسب و کارتان ببخشد. کارشناسان ما در این زمینهها همراه شما خواهند بود.
گاهی اصول اخلاقی در تبلیغات تجاری توسط برخی صاحبان کسبوکار رعایت نمیشود و این بیماری در صنعت تبلیغات کشور رایج شده است. در نتیجه مردم نسبت به تبلیغات بدبین شدهاند. قطعاً تبلیغات صحیح، اصولی و اخلاقی، دستاوردهای ارزشمند و فراوانی به دنبال دارد که اصلیترین آنها، افزایش میزان فروش، کاهش یا ثبات قیمت کالا، شهرت نام تجاری و حتی ایجاد اشتغال است. اما بی توجهی به رعایت موازین اخلاقی، همگی دستاوردهای فوق را دچار مشکل خواهد کرد. از این رو در این مقاله مختصر به چند مورد از هنجارهای اخلاقی در تبلیغات میپردازیم:
1. بزرگنمایی نکنید و صادق باشید
محصول واقعی خود را بدون کم و کاست معرفی کنید. دقت داشته باشید که افزودن هر ارزشی که محصول ما فاقد آن است، مصداق فریب مشتری و نشان دهنده عدم صداقت ماست. اغراق در کیفیت محصول یا استفاده از تصاویر نمادین و زیبای کالا روی بسته بندی که هیچ تناسبی با محصول داخل آن ندارد یکی از این مصادیق است.
2. از زودباوری کودکان سوءاستفاده نکنید
کودکان شرایط فکری لازم را برای تصمیم گیری و خرید کالای مناسب و برتر ندارند به همین دلیل هرگز نباید در برنامههای تلویزیونی، رادیویی و … این گروه سنی، تبلیغات تجاری انجام داد. میتوانید برای ترغیب آنان برای خرید از رسانههای تبلیغاتی در سایر فضاها بهره ببرید تا آنان بتوانند به کمک والدینشان خرید نهایی را انجام دهند.
3. نیاز کاذب در مخاطب ایجاد نکنید
مهم ترين انتقاد از تبليغات تجاري این است که مردم را مصرف زده بار میآورد و ناخواسته آنان را وادار میکند تا خریدهایی انجام دهند که یا در اولویت زندگی آنان نبوده و یا اصلا به آن نیازی ندارند. متاسفانه این اتفاق حتی در حوزه درمانی و پزشکی هم وجود دارد تا بدان جا که افراد به عملهای جراحی غیر ضروری روی آورده تا به نیاز کاذب درون خود پاسخ دهند.
4. به هیچ وجه تقلید نکنید
استفاده از آهنگ یا اشعار مشابه تبلیغات سایر برندها و یا استفاده از اشخاصی که شباهت آنان تداعی گر چهره فردی صاحب نام است و یا الگو برداری مو به مو از تبلیغات غربی سایر محصولات هرگز خوشایند نیست و باید از آن دوری کنید.
5. با فرهنگ جامعه و مخاطب متناسب باشد
استفاده از تصاویر یا عباراتی که منطبق با فرهنگ غرب بوده و با فرهنگ ایرانی/ اسلامی ما سازگار نیست سلامت اجتماعی جامعه را به خطر میاندازد. همچنین سوءاستفاده از باورهای فرهنگی و مذهبی مردم در تبلیغات امری غیراخلاقی است.
میتوانید برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقالات 6 روش موثر تبلیغاتی و تبلیغات شامل چه چیزهایی میشود؟ مراجعه کرده و اطلاعات مفیدی کسب کنید.
رعایت اصول اخلاقی در تبلیغات

5 اصل اخلاقی مهم در تبلیغات
در گذشته بازاریابها به بزرگنمایی و اغراق بیش از حد و حتی دروغگویی متهم میشدند. امروزه مشتریان کانون توجه بازاریابان هستند نه صرفاً فروش. نیاز مشتریان برای بازاریابان اهمیت بسیار زیادی داشته و در تمامی ابعاد بازاریابی اعم از تقسیم بازار، تدوین استراتژی، تعیین بازار هدف و … به آنها توجه میکنند.
بازاریابان آنقدر به مشتریان و سطح رضایت آنها توجه دارند که حتی برای جلوگیری از این اتهامات تمام مزیتهای محصولات و خدمات خود را معرفی نمیکنند تا مشتریان پس از استفاده از محصولات سطح رضایت بیشتری را تجربه کند.
اهمیت اخلاق در تبلیغات

5 اصل اخلاقی مهم در تبلیغات
در هر جامعه و هر کشور یکی از مهم ترین جنبههای انجام تبلیغات و اطلاع رسانی برای هر صنف و صنعت و هر کسبوکاری، تعهد به اخلاقیات است. این موضوع گرچه بسیار مهم و اساسی است اما امروز در رسانهها و دیگر وسایل ارتباطی کمتر مورد توجه است. اگر در تبلیغات نکات ذیل در نظر گرفته شود تاثیر بیشتری دارد:
- در جذب مخاطب و ارائه ویژگیها و تمایزهایمان باید اخلاق را رعایت کنیم و هرگز با دروغ و زیاده گویی و فریب به جلب و جذب مشتری اقدام نکنیم.
- در تبلیغ بزرگ کردن ویژگیها و مزایا، امری لازم و ضروری است، نگفتن اشکالات و معایب و نقاط ضعف نیز پذیرفتنی است؛ اما تاکید بر نقاط ضعف رقبا، بدگویی از آنها یا دروغ گویی درباره نقاط قوت خود غیر اخلاقی است.
- در ایجاد پیامها و شعارهای تبلیغاتی باید دقت کنیم که از حریم اخلاق و انصاف و صداقت دور نشویم.
- در واکنش به تبلیغات دیگر رقباء گرچه میتوانیم پاسخ آنها را به شکلی بدهیم و مزایای خودمان را پررنگ کنیم اما نباید آنها را تخریب کنیم، نباید رسانههای آنها را از بین برده و یا آنها را متهم به دروغ و فریب کنیم.
- اگرچه اکثر مخاطبین ما ممکن است افراد کم سواد یا کم دانش باشند، اما نباید از سادگی مخاطب سوء استفاده کنیم و او را فریب دهیم.
- نسبت به ارزشها، هنجارها، اصول و قوانین کشور و مسائل دینی و مذهبی کشوری که در آن زندگی میکنیم باید حساس باشیم. مخاطبی که میبیند ما در برنامههای تبلیغاتی موازین را رعایت نمیکنیم حس میکند که ممکن است در ارائه خدمات، محصول و کالا نیز به موازین و اصول اخلاقی توجهی نداریم.
- مخاطب را همواره محترم بدانیم و خودمان را جای او بگذاریم و ببینیم اگر برای جذب ما نیز همین اقدامات صورت میگرفت تا چه حد مورد رضایت ما بود؟ بدون اخلاق نه دین براى مردم مفهومى دارد و نه دنیاى آنها سامان مىیابد.
اصولًا زمانى انسان شایسته نام انسان است که داراى اخلاق انسانی باشد و در غیر این صورت حیوان خطرناکى است که با استفاده از هوش سرشار انسانى همه چیز را ویران مىکند و به آتش مىکشد براى رسیدن به منافع نامشروع مادى جنگ به پا مىکند و براى فروش جنگ افزارهاى ویرانگر تخم تفرقه و نفاق مىپاشد و بى گناهان را به خاک و خون مىکشد.
او ممکن است به ظاهر متمدن باشد ولى در این حال حیوان خوش علفى است که نه حلال را مىشناسد و نه حرام را، نه فرقى میان ظلم و عدالت قائل است و نه تفاوتى در میان ظالم و مظلوم.
در نهایت باید به این نکته توجه کنیم که با رعایت اخلاق و نیز با برنامه ریزی صحیح در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی عمل کنیم محصول و خدمات و کالای ما هم خوب باشد، بی گمان مخاطب و مشتری ما را خواهد دید، خواهد پذیرفت و به ما اعتماد خواهد کرد که این موضوع کمک میکن کسبوکارمان پر رونق و رو به پیشرفت باشد.
بدون دیدگاه