طراحی مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی
مزایای طراحی مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی چیست و شامل چه بخشهای میشود؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل با این مفهوم آشنا شوید. در هر کسب و کاری که قصد موفق شدن دارد برنامهریزی اولین جزء است. انتخاب طرح تبلیغاتی مناسب برای تعریف استراتژی خیلی راحت نیست. البته که بیش از نیمی از کسب و کارها یک طرح کامل و دقیق برای بازاریابی خود ندارند و این ممکن است بدون آنکه بدانید مشکل از کجاست جلوی پیشرفت شما را بگیرد. حال میخواهیم ببینیم که یک پلن بازاریابی به چه صورت موجب موفقیت یک شرکت میشود. گروه مشاوران ملکه از تولید، طراحی سایت و برند تا توسعه آن در جهت موفقیت بیشتر در کنار شما است. با ما در تماس باشید.
طرح بازاریابی چیست؟
مارکتینگ پلن(طرح بازاریابی) برنامهای عملی است که به این هدف طراحی شده که یک محصول خاص یا دستهای از محصولات را به مخاطب معرفی کند. این طرح اطلاعات استراتژیک را دربر میگیرد که تأثیر مستقیمی بر نحوه برخورد شرکت با بازارهای هدف دارد.
طرح بازاریابی انواع مختلفی دارد که باید با توجه به نوع محصول یا خدمات طرح مناسب کسبوکار خود را انتخاب کنید. طرح بازاریابی در واقع استراتژی تبلیغاتی است که شما بعد از انجام آن طی یک دوره خاص و ارزیابی یا آن را ادامه میدهید یا طرحی بهتر جایگزین آن میکنید.
اول بازار هدف را شناسایی کرده ارزشگذاری برند یا محصولات را انجام داده و برای تعیین میزان تأثیر ابتکارات بازاریابی خود معیار تعیین میکنید.
طرح بازاریابی در کسب و کار یکی از مهمترین برنامهها در بازاریابی است و با استفاده از آن میتوانید اهداف بازاریابی شرکت را با یک برنامه اجرایی دقیق اجرا کنید. سیاست قیمت گذاری، جزئیات اجرایی، تلاشهای مربوط به توزیع کالا از جمله مهمترین بخشهای یک برنامه بازاریابی هستند.
انواع مختلف مارکتینگ پلن

طراحی مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی
پلنهای بازاریابی انواع مختلفی دارد با اهداف و حوزههای مختلف برای بلندمدت یا کوتاهمدت:
کسبوکار: هدف این پلن تعریف یک استراتژی برای افزایش سودآوری در بازه یک تا سه ساله است و توسعه محصول جدید و مدیریت منابع درآمد و هزینهها باید در این مدت انجام شود.
بازاریابی: در این پلن شما باید استراتژیهای جذب و مشارکت مخاطبان برای دستیابی به اهداف شما در این پلن اجرا میشود که معمولاً یک طرح سالانه است.
دیجیتال: اسم دیگر این پلن طرح توسعه است که هدف آن تعیین چگونگی رقابت مؤثر در بازاریابی دیجیتالی است. طرحهای بازاریابی دیجیتال بیش از یک سال زمان میبرند و تعریف و بررسی قابلیتهای دیجیتالی، تکنولوژی بازاریابی دیجیتال و شرایط منابع برای بازاریابی دیجیتال در این طرح انجام میشود.
نام تجاری: اینجا مجموعهای از فعالیتها با هدف ارتباط با مخاطب جهت دستیابی به فروش محصولات نام تجاری و وفاداری به برند تعریف میشود. معمولاً بازه زمانی اجرای این پلن هم یکساله است.
طرح چندکاناله: یک برنامه ارتباطی بلندمدت و یکپارچه جهت استفاده از رسانههای مختلف دیجیتالی و سنتی که هدف آن تحقق اهداف فروش تنظیم است. هدف این طرح تعامل با مخاطب، بازاریابی محتوا و فعالیتهای رسانهای یکپارچه میباشد.
مدیریت بازاریابی 90 روزه: این یک پلن کوتاهمدت است که طراحی آن برای بررسی و بهینهسازی فعالیتهای رسیدن به هدف است و تمامی فعالیتهای تبلیغاتی و کمپینها را پوشش میدهد.
مارکتینگ پلن را اگر بر اساس اعداد و ارقام واقعی و تحلیل صحیح موقعیت طراحی کنید بر کسب و کار شما تأثیر زیادی میگذارد. این برنامه یک سند جاری است و شما برای موفقیت در کسب و کارتان به یک برنامه مناسب نیاز دارید. در واقع این برنامه اساس تمام فعالیتهای شما است. اما در عین حال این برنامه باید آماده تغییر جزئی و کلی بر اساس صلاحدید و شرایط محیطی باشد تا موفقیت را تضمین کند.
برنامه بازاریابی از چه اجزای تشکیل میشود
خلاصه گزارش: این بخش آخرین قسمتی است که تهیه میشود و شامل خلاصه طرح بازاریابی است. این قسمت اولین چیزی است که مدیر ارشد یا سرمایه گذاران آن را میخوانند در نتیجه از ارزش زیادی برخوردار است. اگر این بخش پتانسیل واقعی برنامه را به درستی منتقل نکند خواننده دیگر رغبتی به خواندن ادامه طرح بازاریابی نخواهد داشت.
پیشینه شرکت و اطلاعات آن: این قسمت به کارآفرین یا مدیر فرصت میدهد که موضوع مورد نظر خود را بیشتر گسترش دهند. در این بخش شما باید درباره شرکت خود به طور مفصل توضیح دهید و هر تمام منابع و نمونههای اولیه که قابل استفاده هستند را نام ببرید. این امر به توانمندی هر چه بیشتر طرح شما کمک میکند.
چشم انداز و ماموریت طرح: برای شرکت شما توضیح چشم انداز بسیار مهم است. در این قسمت شما باید اهداف مالی و غیر مالی برنامه بازاریابی خود را بیان کنید و توان توجیه این امر را داشته باشید که محصول یا خدمت شما چگونه در راستای مأموریت شرکت قدم بر میدارد. این بخش اهداف طرح بازاریابی را مشخص کرده از اینرو بقیه برنامه بازاریابی بر مبنای آن شکل میگیرد. مثلا اگر شما یک کسبوکار تازه شروع کردید و به دنبال سرمایه گذار هستید در این بخش باید تمرکزتان روی افزایش فروش و تجربه محصول باشد و بیشتر باید روی برندیگ مانور دهید.
شایستگیهای اساسی: این بخش ترکیبی از دانش و ظرفیت فنی است که به شما اجازه رقابت در بازار را میدهد. یعنی دقیقاً چیزی که شرکت در انجام آن بهترین است. یک شرکت باید در صورت صرفه اقتصادی، تمامی فعالیتهای غیرکلیدی خود را برونسپاری کند.
تجزیه و تحلیل موقعیت: اینجا باید خواسته اصلی که محصول شما آن را برطرف میکند شرح دهید بگویید که مبنای این حدس شما چیست و از کجا مطمئنید که این نیاز در بازار وجود دارد؟ این بخش شامل تمام موضوعات مورد نیاز برای تحقیقات بازار است و مسیر فرایند توسعه محصول و شکل روابط بازاریابی.
اهداف طرح بازاریابی

طراحی مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی
مطالعه محیط داخلی و خارجی در آماده سازی یک برنامه بازاریابی خیلی مهم است.
بخشهای مختلف بازار هدف
اگر به دنبال هدف قرار دادن همه افراد هستید بودجه بازاریابی خود را هدر دادهاید زیرا همه افراد مشتری بالقوه شما نیستند. بازار هدف به یعنی گروهی از مشتریان که کسب و کار، تلاشهای بازاریابی و فروش کالا روی آنها تمرکز دارد.
اگر یک کسب و کار تازه شروع کردید روی مشتریانی تمرکز کنید که آماده پذیرش محصول هستند. اگر بازار هدف شما شامل بخشی از بازار باشد که میخواهید به آن خدمت کنید بخشبندی بازار خیلی مهم است. بخش بندی را از طریق ابعاد زیر انجام دهید:
دموگرافیک: سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد، شغل، اندازه خانوار روانشناختی: ارزش، سبک زندگی و نگرش
تقسیم بندی رفتاری: میزان وفاداری
تقسیم بندی محصول: ارتباط با محصول
مزایای مارکتینگ پلن
یک بخش اساسی در تصمیم گیری استراتژیهای فروش و بازاریابی همین برنامه یا طرح بازاریابی است و یکی از اسناد اصلی شما همین بخش است. بدون تنظیم پلن تمام امور شرکت شما به هم میریزد. برنامه بازاریابی باید مشخص کند که کدامیک از تلاشهای سازمان، پرسنل و مدیران بی تأثیر و کدامیک بسیار تأثرگذار است.
برای انجام انواع تبلیغات در قزوین به تیم حرفهای آژانس ملکه مراجعه کنید. ملکه جدیدترین و مؤثرترین تکنولوژیهای تبلیغات را به برندها معرفی میکند. به شما کمک میکند که در فضای رقابتی امروز بتوانید برندهای خود را به مخاطبان عرضه کنید.
بیشتر بخوانید:
طراحی مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی
5 نمونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ
4 سایت برتر بازاریابی بین المللی
تبلیعات شامل چه چیزهایی میشود؟
مشکلات بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ
بدون دیدگاه