گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی


 گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی

در این مقاله سعی داریم مفاهیم گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی، اصول و معیارهای موفقیت، تفاوت‌های بازاریابی سنتی و پارتیزانی، مزیت‌های بازاریابی چریکی و مراحل بازاریابی چریکی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ برگرفته از اصطلاح (Guerilla Warfare) یا جنگ‌افزارهای چریکی است. این روش برای استراتژی‌های کوچک و درون شهری مثل کمین کردن، خراب‌کاری و حمله‌های ناگهانی به کار می‌روند.گوریلا مارکتینگ شامل مجموعه اقداماتی است که هزینه‌ کمتری نسبت به کمپین‌ها دارد، اما نتیجه بهتری ارائه می‌دهد. هدف گوریلا کسب بهترین بازدهی و تاثیرگذاری بیشتر در مخاطبان هدف، با حداقل هزینه و سرمایه‌گذاری است. اسم‌های دیگر گوریلا مارکتینگ که مصطلح و شناخته شده است”بازاریابی چریکی” یا “بازاریابی پارتیزانی” است. نوعی از بازاریابی که با روشی غیرمتعارف و کم‌هزینه انجام شده و بدون مداخله در کار افراد، توجه مخاطبان زیادی را جلب می‌کند. به یاد داشته باشید که اعمال نامتعارف و غافلگیرانه، مهم‌ترین اصل در بازاریابی چریکی است. برای رسیدن به هدفتان باید روش‌هایی مثل کمین، یا حملات ناگهانی و البته مسالمت‌آمیز را به کار ببرد. انواع بازاریابی بین المللی، طراحی سایت، انجام تبلیغات حرفه‌ای، ساخت و طراحی لوگو همه توسط تیم حرفه‌ای ملکه در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه به شما عزیزان ارائه خواهد شد.

بازاریابی چریکی از نظر لوینسون

 

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی
گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی

امروز تفاوت‌های زیادی بین بازاریابی سنتی و چریکی مشاهده می‌شود. با تحلیل روش‌های بازاریابی عصر حاضر خواهید دید که بازاریابی چریکی در تفاوت‌های زیادی با بازاریابی قدیمی تفاوت دارد.  روش‌های بازاریابی سنتی مثل اسحله‌های سنگین است: رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، پست مستقیم و اینترنت. اما بازاریابی چریکی حدود200 روش بازاریابی را به شما معرفی می‌کند که اغلب رایگان و راحت قابل استفاده هستند. بازاریابی چریکی به شناسایی ابعاد مختلف بازار و راه‌های برنده کمک می‌کند و بعد ترفندهای آزمایش شده را در اختیار شما قرار می‌دهد. کلید موفقیت بازاریابی چریکی، هنر توجه کردن است.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای تجارت با محدودیت بودجه روبرو هستند. پس باید سعی کنند که با حداقل منابع و سرمایه، حداکثر سود لازم را به دست آورند. اولین بار اصطلاح بازاریابی چریکی توسط جی کنراد لوینسون در کتابی تحت عنوان”بازاریابی چریکی”  به کار رفت که در سال 1984 منتشر شد. از نظر لوینسون بازاریابی چریکی روشی نامنظم و غیر معمول برای رشد بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. برای کسب بیشترین نتیجه با به کارگیری حداقل منابع از این روش استفاده می‌شود. در دنیای مارکتینگ تکنیک‌های بازاریابی چریکی باید همیشه توأم با غافلگیری باشند. باید از روش‌های نامتعارف استفاده کنید تا بتوانید توجه افراد را جلب کنید. ایده کلی گوریلا مارکتینگ توسط آقای لوینسون، شکل گرفت.

اما در آن زمان مارکتینگ کاملاً متفاوت از چیزی است که ما امروز می‌شناسیم و دنیای دیجیتال حسابی آن را تغییر داده است. لوینسون در کتابش روش‌های ویژه‌ای برای مقابله با اشکال سنتی تبلیغات ارائه می‌دهد. جمله‌ای از ایشان می‌گوید: هدف از بازاریابی چریکی استفاده از تاکتیک‌های غیر متعارف برای تبلیغات با بودجه اندک است. می‌خواهید بازاریابی بین المللی داشته باشید با راه  آن را بلد نیستید؟ کافیست با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. ملکه دارای یک تیم حرفه‌ای و مجرب در زمینه طراحی انواع تبلیغات است. کافیست صفرتا صد تبلیغات خود را به ما بسپارید و نتیجه آن را مشاهده کنید.

اهمیت بازاریابی چریکی

خاصه برای شرکت‌های کوچک استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال اگر طراحی و اجرای درستی داشته باشند، اثرگذاری بیش‌تر هزینه کمتری دارد. برای موفقیت در بازاریابی چریکی فقط به زمان کافی نیاز دارید. پرانرژی بودن و به کارگیری خلاقیت برای جلب توجه مخاطبین بسیار مهم است. باید به گونه‌ای روی آن‌ها تأثیرگذار باشید که بخواهند تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. از روش‌های استفاده از گوریلا مارکتینگ برای شرکت‌ها، این است که برای ایجاد یک پیوند بین مصرف‌کننده و برند از احساسات مخاطب استفاده کنید.

این کار علاوه بر تاثیرگذاری، باعث ایجاد اعتماد نسبت به برند می‌شود. این شیوه از بازاریابی به شما اجازه می‌دهد تا موج‌های تبلیغاتی پر سروصدا ایجاد کنید و از این طریق مخاطب خود را غافلگیر کنید. در نتیجه شرایطی برای افزایش میزان فروش کالا و خدمات خود ایجاد کنید. شرکت‌های تجاری کوچک و تازه تأسیس باید از تاکتیک بازاریابی چریکی، به درستی استفاده کنند؛ تا بودجه‌های اختصاصی آن‌ها به بخش بازاریابی تلف نشود. بازاریابی چریکی یکی از ابزارهای به‌روز برای ترغیب مشتری به خرید است. مهم‌ترین مزیت استفاده از بازاریابی چریکی کم هزینه بودن است آن نسبت به بازدهی بالایی که دارد. بازاریابی چریکی نسبت به بازاریابی‌های سنتی هزینه‌های خیلی کمتری دارد.

انواع بازاریابی پارتیزانی

 

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی
گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی محیطی: از طریق بازاریابی محیطی یک برند خاص را بدون اینکه مستقیم به تبلیغ کنیم، معرفی می‌کنیم. این روش نوعی از تبلیغات چریکی است و برای مشاغلی که در مرحله آگاهی برند هستند مناسب است.

بازاریابی پارتیزانی ویروسی: به این صورت است که شما به دو نفر می‌گویید، آن دو به چند نفر دیگر و همین طور پیام بین مردم منتشر می‌شود. یکی از پرکاربردترین شیوه‌های بازاریابی پارتیزانی، بازاریابی ویروسی است. این روش تقریباً غیر‌قابل توقف است و تا مدت‌ زیادی می‌تواند بین مردم دست به دست شود.

بازاریابی پارتیزانی مردمی: این نوع از بازاریابی پارتیزانی مبتنی بر مردم است. در این روش حس محبوبیت و علاقمندی نسبت به یک برند، از طریق کمپین‌های مردمی منتقل می‌شود.

بازاریابی فرضی: حتماً در فیلم‌های آمریکایی دیده‌اید که وقتی بازیگران در حال خوردن کباب باربیکیو هستند، قوطی‌ یکی از معروف‌ترین برندهای آب‌جو را درکنار خود دارند. در این روش مخاطب را مجبور می‌کنیم که در کنار فعالیت‌های خاص، محصول ما را حتماً استفاده کند.

بازاریابی پوستری: این یک روش قدیمی است و تقریباً منسوخ شده است. از جمله تبلیغات پارتیزانی پوستری، تبلیغ کنسرت یا تئاتر از طریق نصب پوستر‌های بزرگ و خاص روی دیوا‌رهای شهر است.

بازاریابی پنهان: یکی از جالب‌ترین روش‌های بازاریابی چریکی، بازاریابی پنهان است که به آن بازاریابی دهان به دهان هم می‌گویند. بازاریابی پنهان یعنی فروش یک محصول یا خدمات بدون آنکه خریدار متوجه شود! بازاریابی پنهان شبیه به بازاریابی محتوایی است.

بازاریابی چریکی در قزوین

بازاریابی چریکی خیلی راحت پیاده‌سازی می‌شود و هزینه زیادی هم نیاز ندارد. اما روش مؤثر در جلب مخاطب است و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی می‌کند. این روش تا امروز موفقیت‌های زیادی را برای کسب‌وکارهای کوچک در همه جای دنیا به همراه داشته است. شرایط امروز اقتصاد جهانی در محبوبیت بازاریابی چریکی نقشی مهمی ایفا کرده است.

به مرور هزینه‌های تکنولوژی کم و محبوبیت آن، هر روز بیشتر می‌شود. آگاهی مردم در حال رشد است و دیگر کمتر از قبل فریب برندها را می‌خورند. نتیجه این اتفاق‌ها ایجاد فرصت  برای ترقی مشاغل نوپا و کوچک است تا شاهد موفقیت بیشتر آن‌ها باشیم. برای کسب اطلاعات در زمینه بازایابی بین المللی و روش‌های مختلف تبلیغات برای کسب‌وکارتان با مشاوران آژانس ملکه در ارتباط باشید.



مقالات مرتبط:

تبلیغات چریکی در قزوین

چند استارت موفق ایرانی

تبلیغات محیطی در قزوین

طرح بنر تبلیغاتی در قزوین

تاثیر زمان و مکان در تبلیغات محیطی

انواع بنرهای تبلیغاتی

15 ایده جذاب تبلیغاتی محیطی

6 روش موثر تبلیغاتی



 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *