چگونگی تعیین بازار هدف
بازار هدف نقش مهمی در بازاریابی و فروش یک کسب و کار دارد که باید با دقت و صرف انرژی زیاد بهخوبی آن را تعیین و شناسایی کرد. با چگونگی تعیین بازار هدف بهخوبی میتوانید کمپینهای تبلیغاتی مناسب خود را در گوگل، فیسبوک، یوتیوب و… شروع کنید. شما میتوانید برای تضمین موفقیت خود از خدمات متنوع آژانس تبلیغاتی ملکه استفاده کنید.
این مرکز سالهاست با انجام انواع تبلیغات در قزوین که بهصورت طراحی اپلیکیشن و کاتالوگ، طراحی سایت با انتخاب فونت و قالب مناسب، ساخت انواع عکس و ویدیوهای تخصصی برای تبلیغ در اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکههای اجتماعی همراه با انتخاب ادمین پیجهای مناسب و… توانسته به عنوان یک مرکز تبلیغاتی موفق و معتبر شناخته شود.
بازار هدف چیست؟
بازار هدف شامل گروهی از افراد یا کسب و کارهایی است که دارای ویژگی و علایق مشترکی باشند. این افراد به عنوان گروه خاصی از خریداران بالقوه معرفی میشوند که محصولات و خدمات مربوط به یک کسب و کار برای آنها جایگاه ویژهای دارد. همه شرکتها و برندها همواره تلاش میکنند تا خدمات و محصولات خود را به بازار هدف مورد نظرشان بفروشند.
برای موفقیت در فروش باید در ابتدا بازار هدف به خوبی تعیین و شناسایی شود. روشها و استراتژیهای مختلفی برای شناسایی بازار هدف وجود دارد که برای آن از شیوههای همچون تجزیه و تحلیل، ویژگی و خصوصیت مشتریان، گفتگوی مستقیم با آنها را نام برد. شناخت بازار هدف در واقع نقطه شروع موفقیت هر نوع کسب و کار است که بدون آن کسب و کار با شکست مواجه خواهد شد.
بسیاری از صاحبان کسب و کارها برای تعیین بازار هدف خود وقت نمیگذارند. زیرا تصور اینکه بهدنبال مشتری باشند برای آنها نوعی اتلاف وقت است. در واقع شناخت ویژگی موقعیت و شرایط خریداری ایده آل شرایطی را فراهم میکند که محصول یا خدمات شما مشخصاً برای آنها باشد. مطالعه مقاله پرسونای مخاطب میتواند اطلاعات خوبی در زمینه چگونگی شناخت مشتریان به شما بدهد.
چگونه میتوان بازار هدف را شناسایی کرد؟
موفقیت در فروش خدمات یا محصولات زمانی اتفاق خواهد افتاد که بدانیم چه افرادی به خرید آنها علاقهمند هستند. زمانی بیزینسهای مختلف حاضر هستند که زمان و پول خود را صرف محصولی کنند که بازار هدف را به خوبی شناسایی کرده باشند. هیچ محصول یا خدمتی نباید مخاطب آن عموم مردم باشد، زیرا برای هیچ محصولی مردم بهطور عمومی مشتری شما نخواهند بود.
بدون توجه به این موضوع شما موفق نخواهید شد. این تعیین درست بازار هدف است که منجر به فروش و سود بیشتر است. بازار هدف براساس موقعیت مکانی، سبک زندگی، میزان درآمد مشتریان و… تعیین و تقسیم میشود. با شناسایی بازار هدف خیلی راحت میتوانید با مشتریان زیادی ارتباط برقرار کنید و فروش خوبی داشته باشید.
استراتژی های بازار هدف چگونه هستند؟

چگونگی تعیین بازار هدف
بعد از تعیین بازار هدف با توجه به شرایط موجود استراتژیهای متفاوتی را میتوان برای آن در نظر گرفت. در زیر به دو مورد از مهمترین استراتژی های بازار هدف اشاره میکنیم:
استراتژی بازاریابی یکسان (غیر تفکیکی)
این شیوه به منظور تولید انبوه و در مقیاس وسیع از نظر اقتصادی مقرون و بهصرفه است. اگر به خواست و انتظار مشتریان توجه نشود ممکن است حتی خریداران وفادار هم از دست بروند و بهطرف محصولات رقبا گرایش پیدا کنند که این خود ضرر بزرگی برای کسب و کار است.
استراتژی بازار هدف و بازاریابی متفاوت (تفکیکی)
طبق این استراتژی تعداد مشخصی از بازار انتخاب میشود که که مطابق با انتظارات و خواستهها محصولات مناسبی را عرضه میکنند. این یک روش پر هزینه است که شرکتهای دارای این استراتژی با توجه به میزان سهم بازارشان سریع رشد میکنند. افزایش سطح فروش و گسترش شهرت تجاری مؤسسه از جمله مزایای این نوع از استراتژی بازار هدف است.
استراتژی بازاریابی متمرکز (تمرکزی)
این شیوه برای شرکتهایی تازه تأسیس و کوچک که منابع و امکانات محدودی دارند بسیار مناسب است. این نوع کسب و کارهای سعی میکنند که سهم نسبتاً بزرگتر و یا چند بازار کوچک را در اختیار بگیرند. صرفه جویی در هزینه ها و استفاده بیشتر از تخصص در تولید توزیع و تبلیعات از جمله مزایای این استراتژی است. اما از معایب آن این است که موفقیت کسب و کارهای کوچک ممکن است کسب و کارهای بزرگتر را وسوسه کند که با آنها رقابت کنند و در نهایت باعث ورشکستگی کسب و کارهای کوچک شوند.
مهمترین عواملی که بر انتخاب استراتژی بازاریابی تأثیر دارد.

چگونگی تعیین بازار هدف
در زیر چند مورد را معرفی میکنیم که بهطور مستقیم بر استراتژی که شما برای بازار هدف خود تعیین کردهاید تأثیر میگذارد:
میزان منابع و امکانات
کسب و کارهای کوچک به این دلیل که امکانات و منابع محدودی دارند بهتراست از روش استراتژی متمرکز استفاده کنند. به کسب و کارهای بزرگ هم توصیه میشود برای رسیدن به موفقیت و اهداف بزرگ خود استراتژی بازاریابی متفاوت یا همان تفکیکی را انتخاب کنند.
میزان تشابه محصولات
برای محصولاتی که مصرف کنندگان به خوبی میتوانند تفاوت میان ویژگی آنها را با کالاهای دیگر که ظاهر مشابه دارند بهتر است از استراتژی تفکیکی یا متمر کز استفاده شود. برای محصولاتی با ظاهر متفاوت که قابل شناسایی با کالاهای مشابه نباشد استراتژی یکسان یا غیر تفکیکی بسیار مناسب است.
دوره و عمر کارکرد کالا و خدمات
اگر کالا یا خدمتی در مرحله ابتدایی عمر خود قرار دارد، بهتر است از استراتژی بازاریابی متمرکز یا غیر تفکیکی استفاده شود. هر چند از عمر تبلیغات و سابقه محصول بیشتر بگذر استفاده از استراتژی بازاریابی تفکیکی مناسب خواهد بود.
استراتژی بازاریابی رقبا
وقتی که رقبا بازار را تقسیم نمیکنند یا از همان استراتژی غیر تفکیکی استفاده میکنند، بهتر است از استراتژی بازاریابی متمرکز یا همان تفکیکی استفاده شود. اگر رقبا اقدام به تقسیم بندی کردن بازار کنند در این شرایط استفاده از استراتژی یکسان کار معقول و منطقی نیست.
مطالبی که درباره تعیین بازار هدف در اینجا بیان کردیم بنابر محدودیتی که هست بسیار مختصر و کلی بود. تعیین بازار هدف جزئیات بسیاری دارد که بهتر است برای عملی کردن آن از مشاوران با تجربه در این زمینه استفاده کنید. آژانس تبلیغاتی ملکه توانسته است با کادری مجرب و متخصص از مشاوران کسب و کار با در نظر داشتن شرایط کسب و کارهای مختلف بتوانند بهشکلی کاملاً اصولی بازار هدف آنها را تعیین کنند. ملکه با انجام تبلیغات در قزوین فعالیتهای فروش و بازاریابی را برای کسب کارهای مختلفی انجام میدهند. طراحی سایت، طراحی لوگوموشن، بنر، طراحی انواع اپلیکیشن و کاتالوگ، تولید عکس و ویدیوهای تبلیغاتی و… گوشهای از فعالیتهای گسترده این مؤسسه میباشد. با مطالعه مقاله ترفندهای موثر در جذب مشتری نکات بیشتری را در این زمینه کسب خواهید کرد.
بدون دیدگاه