تاثیر انتخاب برند خاص در جذب مشتری

تاثیر انتخاب برند خاص در جذب مشتری


تاثیر انتخاب برند خاص در جذب مشتری

در این مقاله به بررسی تاثیر انتخاب برند خاص در جذب مشتری می‌پردازیم.

امروزه خریداران برای تصمیم گیری در خرید با سوالات زیادی مواجه هستند. تنوع کالاها و محصولات مختلف باعث شده مشتریان حق انتخاب زیادی داشته باشند و شرکت‌ها دریافته‌اند که هزینه جذب مشتری جدید پنج برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری یعنی از دست دادن کل جریان خریدهایی که مشتری می‌توانسته در طول زندگی انجام دهد. با توجه به گسترش بازار و رقابت شدید بین برندهای مختلف، مطالعه و شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار مصرف کننده در انتخاب برند ضروری است.

طراحی سایت داشتن برند مناسب حضور در آپ‌های اجتماعی برای اکثر کسب‌و کارها بسیار مهم  است. سایت خوب به اعتبار شما می‌افزاید و سایت بد نیز می‌تواند اعتبار برندینگ شما را زیر سؤال ببرد. برای طراحی یک سایت خوب مولفه‌های زیادی را باید در نظر بگیرید، از طراحی زیبا و جلوه‌های بصری گرفته تا مسائلی مثل سرعت و بهینه سازی ساختار سایت برای موتورهای جستجوگر (SEO)، امنیت و از همه مهم‌تر یک پشتیبانی خوب. تیم ملکه در تلاش است تا در همه این موارد جزو بهترین‌ها باشد و همه این خدمات را با بهترین کیفیت و قیمتی منصفانه در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار دهد. مقالات اصول طراحی اولیه برند و 6 روش برند سازی موفق حتماً مطالعه کنید.

مهم‌ترین عوامل برای ایجاد تمایز در بازار

 

تاثیر انتخاب برند خاص در جذب مشتری

تاثیر انتخاب برند خاص در جذب مشتری

 

برند نقش مهمی در معرفی مزیت‌های نسبی و مطلق محصولات و خدمات دارد و می‌تواند ارزش‌های مالی و اعتباری برای شرکت‌ها ایجاد کند. همچنین آگاهی از آن می‌تواند شاخصی برای ارزیابی میزان موفقیت تولیدکنندگان در استفاده از فرصت‌های بازار و مطلوبیت مشتری در مقایسه با رقبا باشد. نام برند بر انتخاب مصرف‌کننده تأثیر مثبتی دارد به خصوص وقتی که مزایای اصلی محصول همسو با نام برند باشد. تبلیغات نیز در درك مشتری از برند و ارتباط با آن نقش مهمی دارد. انتخاب نام برند و خلق شخصیت آن می‌تواند نوع قضاوت مصرف‌کننده درباره محصول و تصمیم‌گیری برای خرید را عوض کند در واقع در شرایطی که رقابت بی‌رحمانه‌تر می‌شود و کیفیت محصولات بیشتر به هم نزدیک می‌شوند تنها یک نام و هویت سازمان‌یافته است که می‌تواند در زمان مقایسه محصولات با هم مؤثر باشد.

بسیاری از شرکت‌ها به دنبال جلب توجه و نظر مشتریان خود هستند. یکی از راه‌های موثر در جلب توجه مخاطب تحقق و شناسایی درست او با خلق تمایز است. شرکت‌ها با اطلاعات به‌دست‌آمده از این تحقیق می‌توانند محصولات  را با تمرکز بر ویژگی‌های فیزیکی مانند مزه، طرح و تناسب و غیر فیزیکی مانند قیمت، نام برند و بازاری که در آن هستند از رقبا متمایز کنند. انتخاب نام و هویت درست و ایجاد برند به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند برای خدمات و محصولات با کیفیت خود تمایز، ارزش منحصربه‌فرد و جایگاه شایسته بسازند. برندینگ باعث ایجاد مزیت رقابتی می‌شود چراکه برند منعکس‌کننده عیار کیفیت و تعهد به خریدار است و مصرف‌کنندگان را تشویق به خرید می‌کند.

برندها در قلب بازاریابی و استراتژی کسب‌وکار قرار دارند. با توجه به اینکه ارزش ویژه برند از ادراکات مشتریان نشأت می‌گیرد برای مدیران بسیار مهم است که بتوانند این ارزش ویژه را در مشتری اندازه‌گیری و ارزیابی کنند. در ارزیابی برند دو بعد اصلی وجود دارد: اول چگونگی ارزشمند شدن یك برند در ذهن مشتری و دوم چگونگی ایجاد چنین ارزشی در سطح جامعه. برای رسیدن به پاسخ این دو سوال باید منابع ارزش ویژه برند را بشناسید و بر اساس ارزش‌های ویژه برند، فعالیت‌های سازمان را اعم از بازاریابی، فرهنگ سازمانی، تأمین منابع انسانی و… به گونه‌ای هماهنگ کنید که برند به‌عنوان دارایی ارزشمند در ذهن مشتریان حک شود.

مفهوم برند بر رفتار مصرف‌کننده چه تاثیری دارد؟

 

تاثیر انتخاب برند خاص در جذب مشتری

تاثیر انتخاب برند خاص در جذب مشتری

 

برند تنها متعلق به یك کالای خاص نیست، براساس تعریف آمریکن مارکتینگ اسوسیشن (AMA) برند مجموعه‌ای یکپارچه از نام، نماد، نشانه‌ها، ایده‌های ارتباطی، محصول، دیزاین، چیدمان فروشگاهی، رفتار فروشندگان، خدمات، تعداد شعب و… است که هدف اصلی آن خلق تمایز در ذهن مصرف‌کننده و در میان رقباست. ارزش برند تنها به نام و نشان آن نیست. چیزی که یك کالای صاحب‌نام را از یك کالای بی‌هویت جدا می‌کند تصویری است که مشتریان از یك برند خاص در ذهن دارند و با آن ارتباطی خاص برقرار می‌کنند.

یک برند خوب تصویر و حس اعتماد به کیفیت کالا را در ذهن مشتری زیاد می‌کند و مشتری را تشویق به خرید می‌کند. در واقع وظیفه برند تنها شناخت نیاز مشتریان نیست بلکه پاسخ به چیزهایی است که از آن لذت می‌برند. مشتری هنگام خرید کالای مورد دنیاز خود از وجود یک برند خاص اطلاع دارد و در مراحل تصمیم‌گیری برای خرید، آن برند را در اولویت قرار می‌دهد. برند مفهومی است که در ذهن مشتری در ارتباط با زوایای مختلف یك کالا ایجاد می‌شود یعنی یك برند هم معرفی‌کننده یك کالاست هم ذهن مشتریان را کاملاً با مفهوم، عملکرد و ساختار یک سازمان درگیر می‌کند.

شناخت رفتار مشتری و انتخاب برند

مهم‌ترین موضوع در شناسایی رفتار مصرف، ویژگی‌های شخصی خریدار است و دوم فرآیند تصمیم‌گیری که بر رفتار او اثر می‌گذارد. رفتار مصرف‌کننده شامل دانش و احساساتی است که افراد تجربه می‌کنند. محیط و شرایط تأثیر زیادی بر دانش، احساسات و رفتار دارند. همچنین رفتار مصرف‌کننده پویاست زیرا دانش، افکار و احساسات و رفتار مصرف‌کننده در گروه‌های مختلف هدف و در قیاس با جامعه متفاوت بوده و دائماً تغییر می‌کند. به همین دلیل ماهیت پویای رفتار مصرف‌کننده توسعه استراتژی‌های بازاریابی را سخت می‌کند.

نکته کلیدی موفقیت بازاریابی، بررسی رفتار خرید مصرف‌کننده و تدوین استراتژی برای ارتباط با او است. بررسی رفتار مصرف‌کننده و ارزیابی عملکرد مصرف‌کنندگان در جوامع مختلف با توجه به تفاوت‌های فرهنگی خیلی مهم است. بیشتر شرکت‌هایی که درباره رفتار خرید مصرف‌کنندگان به تحقیق می‌پردازند در تلاش هستند که روش، تعداد خرید و دلایل خرید مصرف‌کنندگان را بیابند ولی آگاه شدن از علل رفتار مصرف‌کننده خیلی ساده نیست زیرا پاسخ‌های مربوط به این سوالات در ذهن و فکر مصرف‎کننده وجود دارد.

تاثیر شخصیت سازی برند در جذب مشتری

شخصیت برند به مشتریان کمک می‌کند که خود را از دیگران جدا یا به دیگران نزدیک کنند. همچنین شخصیت برند ارزش برند را طرح ریزی کرده و تصویری از مصرف کننده برند را ارائه می‌دهد. برند سازی و انتخاب عنوان مناسب به دلیل این که در ذهن مصرف کننده می‌ماند، شانس موفقیت شما را در بازار رقابت تضمین خواهد کرد. توجه داشته باشيد نام شما تنها جزئي از برند شما است، لوگو و طراحي گرافيكي حاكم بر ارتباطات و شعارهای تبليغاتی و آگهی‌ها و … در كنار هم برند شما را می‌سازد. گام بعد از انتخاب اسم كسب و كار، طراحي لوگو براي كسب و كار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *