پرسونای مخاطب
در این مقاله به پرسونای مخاطب و راههای تحلیل رقبا میپردازیم و بهترین قالب برای سایت فروشگاهی را به شما معرفی میکنیم. باید بپذیریم که درک نگاه و نگرش و مدل ذهنی مخاطب و مشتری الزاماً شبیه نگرش ما به جهان اطراف نیست. هر چه تصویر طرف مقابل در ذهن ما شفافتر باشد بهتر میتوانیم رضایت او را به دست آوریم و محتوا، محصول، فرایندها و مدل کسب و کار خود را با نیازها و خواستههای او تطبیق دهیم. بخش بندی بازار یا انتخاب بازار هدف یعنی اینکه نیازها و نگرش و دغدغههای گروهی از مشتریان یا مخاطبان را ببینیم و جهتگیری فعالیتهای خود را منطبق با آنها برنامهریزی کنیم. برای شناخت راههای بازاریابی و فروش و تبلیغات ارزان در قزوین با کارشناسان ملکه در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.
پرسونای مخاطب چیست؟
پرسونا تصویری فرضی و شفاف از یک فرد است که میتواند مشتری، مخاطب یا خریدار ایدهآل ما باشد و احتمالاً این تصویر در مورد تعداد قابل توجهی از مشتریان ما صادق است. در واقع پرسونا مجموعهای از ویژگیها، ترجیحات، داشتهها، خواستهها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب یا مشتری فرضی اشاره دارد. چرا گاهی برندها بودجههای میلیاردی صرف تبلیغات میکنند اما مشتری چندانی ندارند؟ این اتفاق دلایل مختلفی دارد، اما مهمترین دلیل این است که آنها مخاطبان خود و ویژگیهای بارز آنها را نمیشناسند و نمیدانند برای چه کسی محصول تولید میکنند. در نتیجه زمان و هزینه زیادی صرف میشود و درآخر هم نتایجی حاصله اصلاً شبیه چیزی که انتظار داشتند نبوده است.
شناخت مخاطب
اگر شما بدون توجه به اینکه مخاطبانتان چه کسانی هستند، به دنبال چه چیزی میگردند و به نیازشان چیست در حجم گسترده و بیهدف فقط تبلیغ کنید. در ابتدا شاید افراد اندکی را تحت تاثیر قرار دهید اما بخش زیادی از مخاطبان که میتوانستند مشتری شما باشند را از دست خواهید داد. مشاغلی که شناخت درستی از مخاطبان خود ندارند و نمیدانند که برای چه کسانی محصول و خدمات ارائه میکنند با شکست مواجه میشوند.
شما اگر ندانید که مخاطبتان کیست محال است بتوانید توجهش را جلب کنید و روی او تأثیر بگذارید. برای اینکه بازاریابی شما تأثیر بلند مدت و پایداری داشته باشد و بتواند مخاطبان هدف زیادی را جلب کند باید بدانید با چه افرادی دارید حرف میزنید، این افراد بیشتر به کدام پیامهای تبلیغاتی واکنش مثبت نشان میدهند و چرا توجه آنها به برخی تبلیغات بیشتر است. میدانید در این مواقع ترسیم یک پرسونای مشتری شما را نجات میدهد.
بازاریابی و فروش از طریق پرسونای مخاطب
تولیدکنندگان محتوا و بازاریابها برای هدفمند کردن فعالیت خود و رسیدن هرچه سریعتر به اهداف فروش پرسونای مخاطب طراحی میکنند تا بتوانند متناسب با سلیقه و ویژگیهای مشتری اقدام به تولید محتوا و بازاریابی کنند. مواردی که در گروه مردمشناسی یا دموگرافی مورد قرار میگیرد. این فهرست شامل خصوصیاتی مثل: سن، جنسیت، شغل، محل زندگی، علایق، میزان درآمد، مشکلات و نیازها، بینش و طرز نگرش به جهان است. پرسونا یک کاراکتر خیالی است اما ویژگیهایی که برای او تعریف میکنیم خیالی نیستند و بر اساس تحقیق و بررسی به دست آمده. بدون تحقیقات پرسونای شما در حد حدس و گمان است.
پرسونای مشتری و افزایش فروش
با تقسیمبندی مشتریان بر اساس پرسونا میتوانید به جای ارسال ایمیل گروهی به افراد بر اساس علایق و پرسونای مخاطب آنها را دستهبندی کرده و برای هر دسته آنچه را که نیاز دارند از طریق ایمیل ارسال کنید. بدین صورت بازدهی ایمیل مارکتینگ خود را افزایش خواهید داد. بر اساس پرسونای خریدار با تولید محتوای هدفمند میتوانید خریدارانی را که قصد خرید دارند به صفحه خود راهنمایی کنید و بعد از یک محتوای ترغیبکننده متناسب با علایق و نیازش فرد را به سوی خرید سوق دهید.
آنالیز و تحیل رقبا
این بخش شامل بررسی رقیبهای کاری شما و تغییرات کسب و کارتان است. با درک نقاط مثبت و منفی میتوانید در بازار به سمت بهتر شدن حرکت کنید. تحلیل رقبا کمک میکند که فرصتها و موانع یک بازار را در خصوص یک سرویس یا محصول بررسی کنید. به برندها کمک میکند که بدانند رقبای مستقیم و غیرمستقیمشان چگونه روشهای بازاریابی، قیمت گذاری و توزیع خود را اجرا میکنند. تحلیل رقبا بسته به اینکه سعی دارید چه چیزی را از رقبا یاد بگیرید موارد مختلفی را تحت پوشش قرار میدهد. مثلاً ممکن است در خصوص وبسایت رقیب تحقیق دهید، یا شاید بخواهید یک نگاه کلی و حرفهای به دستاوردهای مارکتینگی او داشته باشید.
پیدا کردن رقبا و تحلیل آنها
میتوانید برای پیدا کردن برندهای نزدیک به خودتان از فضای مجازی بهره ببرید. شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار میدهند. با یک جستجوی ساده مجموعه بزرگی از رقبا را مییابید. امروزه منابع زیادی وجود دارند که جمعآوری داده برای آنالیز رقبا را آسان میکنند. از ابزارهایی استفاده کنید که عملیات را سرعت میبخشد و اطلاعات مهمی را که نیاز دارید تا در کسب و کار خود تصمیمات آگاهانه بگیرید کسب کنید.
بهترین فونت برای سایت فروشگاهی
انتخاب درست فونت در جلب رضایت کاربران بسیار اهمیت دارد. یکی از مواردی که است که بر تجربهی کاربری تاثیر مستقیم دارد فونت سایت است. فونت بخشی از گرافیک و زیبایی سایت است که طراحان وبسایت باید به آن توجه کنند. عدم توجه به این موضوع باعث میشود کاربر حین مطالعه در سایت شما بعد از مدتی خسته شده و سایت را ترک کند. در واقع فونت نامناسب همراه با سایز نادرست و انتخاب رنگ اشتباه متن میتواند به راحتی کاربران شما را فراری دهد.
زیبایی ظاهر سایت همیشه در حفظ کاربر اثر دارد. سایتهای زیادی هستند که مطالب خوب و کاملی دارند اما به دلیل نداشتن فونت مناسب یا زیباییهای گرافیکی در جذب کاربر موفق عمل نکردهاند. پس دقت در انتخاب صحیح فونت و خواناتر شدن مطالب در جذابیت وبسایت شما مؤثر است و کمک میکند کاربران بیشتری را جذب کنید و آنها را مدت بیشتری در صفحه خود نگه دارید. از بهترین فونتهای فارسی میتوان به ایران سنس، ایران یکان، وزیر، شبنم، انجمن، یکان بخ اشاره کرد.
رقیب شما کیست؟
شما دو گروه رقیب دارید: رقیبان فعلی و رقیبان بالقوه. بررسی و شناخت گروه اول ساده و سریع است اما گروه دوم به مطالعه و بررسی بیشتری نیاز دارد. رقیبان فعلی کسبوکارهایی هستند که در بازار هدف شما محصولی مشابه یا قابل مقایسه با محصول شما ارائه میکنند. منظور از رقیب مجموعههایی هستند که با شما در یک گروه استراتژیک قرار دارند مثلاً رقیب ایران خودرو شرکتهایی مثل سایپا و کرمان خودرو هستند.
رقیبان بالقوه شامل مجموعههایی میشود که در حال حاضر به شکل مستقیم با شما رقابت نمیکنند. اما میتوانند تهدیدی بالقوه برای شما محسوب شوند. تشخیص رقیبان بالقوه خیلی کار راحتی نیست. اما نکاتی که در اینجا به شما ارائه میدهیم میتواند به شناسایی این نوع رقیبان کمک کند: مشاغلی که امروز رقیب شما نیستند اما حس میکنید که میخواهند به صنعت شما ورود کنند شود.
مشاغلی که محصولی مشابه شما دارند اما هنوز وارد بازار شما نشدهاند یا اینکه در بازار شما هستند اما محصولشان به محصول شما شباهت ندارد. تأمینکنندگان یا مشتریان فعلی شما که ممکن است دوست داشته باشند وارد قلمرو شما شوند. ملکه بهترین تیم طراحی آنلاین شاپ در قزوین را در اختیار دارد و با ارائه تبلیغات ارزان در قزوین آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاع در مورد انواع روشهای تبلیغاتی و بازاریابی تیم ملکه به مشاوران مجموعه تماس بگیرید.
بیشتر بخوانید:
تبلیغ پیج کاری با اصول روز دنیا
تبلیغات مناسب کسب و کارتان را بشناسید
فاوت جذب مشتری حضوری و غیر حضوری
چند نمونه تبلیغ برای کسب و کار اینترنتی
تبلیغات شامل چه چیزهایی میشود؟
5 راز تبلیغات از زبان تبلیغاتچی
بدون دیدگاه