4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی

4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی


4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی

4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی از جمله مواردی است که توجه و شناخت آن برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت در زمان انجام مارکتینگ بین المللی بسیار مهم است. بازاریابی بین المللی روشی است که شرکت تولید کننده کالا، خدمات، منافع و هدف‌های خود را در بازار کشوهای خارج از مرز اختصاص می‌دهد. کشورهای دیگر برای بقاء و ماندن در عرصه تجارت بین المللی باید به جهانی شدن تجارت خود فکر کنند. امروزه با کمک وسایل ارتباط جمعی و اینترنت به‌دلیل سرعت در حمل و نقل، سهولت در ورود و خروج سرمایه‌ها موجب می‌شود که کالای تولید شده در یک کشوری به‌دلیل داشتن مزایای خاص خود در کشوری دیگر با اشتیاق مورد قبول واقع شود و مارکتینگ خوبی برای آن ایجاد گردد.

اهمیت بازاریابی بین المللی

امروزه تمامی کشورها به نوعی با یکدیگر در ارتباط هستند و هیچ کشوری جدای از کشور دیگری نیست. اقتصاد کشورها اثری نسبی بر روی سطح زندگی و منابع اقتصادی و تکنولوژی مردمان یک کشور می‌گذارد. این امر به‌وسیله جریان پیچیده‌ایی از سرمایه، تکنولوژی و خدمات کالاها با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند. اصولا کشورها به‌وسیله مبادلات بین المللی با بالابردن سطح تولیدی خود سود بیشتری را کسب می‌کنند. در این نوع از مارکتینگ کشورها با کمک واردات می‌توانند کالاهایی که قادر به تولید آن نیستند را به‌دست بیاورند و از طریق صادرات کالاهای که مازاد بر مصرف خود تولید نموده‌اند به کشورهای دیگری بفرستند. اگر چه ممکن است کشوری بتواند انواع کالاها را تولید کند، ولی قادر به تولید کالا با قیمت مساوی نخواهد بود، بنابراین اولین دلیل مبادلات بین‌المللی همان اختلاف قیمت کالا و خدمات در کشورهای مختلف است.

اهداف اصلی بازاریابی بین المللی

 

4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی
4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی

به‌طور کلی می‌توان اهداف اصلی مارکتینگ بین المللی را در چند مورد خلاصه نمود که به معرفی آن می‌پردازیم:

  • برای حفظ تجارت آزاد و منصفانه
  • برای انجام واردات و صادرات در سطح جهانی و توزیع سود در میان کشورهای شرکت کننده
  • برای اطمینان پیدا کردن از مدیریت پایدار منابع در سطح جهانی
  • کمک به ارتقاء و تبادل فرهنگی و اجتماعی در میان ملل
  • با ایجاد روابط تجاری در میان ملت‌ها موجب دستیابی به صلح جهانی می‌شود.
  • ادغام اقتصاد کشورهای مختلف به منظور افزایش جهانی‌سازی
  • تلاش برای جمع کردن همه کشورها برای تجارت و نیز تقویت تجارت آزاد در سطح جهانی
  • از بین بردن شکاف میان کشوهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه
  • کمک به کشوهای در حال پیشرفت و توسعه و دعوت آن‌ها به بازارهای بین المللی برای پیشرفت در اقتصاد و صنعت

اشتباهات بزرگ در بازار یابی بین المللی

بازاریابی بین المللی با توجه به مزایا و فواید زیاد، همراه با اهداف بزرگی که دارد باید انجام آن با دقت و برنامه‌ریزی بسیار دقیقی همراه باشد، زیرا شکست در این نوع مارکتینگ ممکن است برند مطرح شده را برای همیشه از بازار خارج کند و آن را بی اعتبار نماید. در زیر به چند مورد از اشتباهات رایج در بازاریابی بین المللی می‌پردازیم.

عدم توجه به نوع زبان، ساختار فرهنگی و ویژگی‌های جغرافیایی در بازاریابی بین المللی

برای توضیح این مورد می‌توانیم مثال کمپین پپسی در چین را نام ببریم. تبلیغات این محصول در آمریکای شمالی موفق بود و مورد حمایت و استقبال مردم قرار گرفت. این کمپین سعی کرد که در کشورهای دیگری فعالیت خود را ادامه دهد و چین به عنوان کشوری گسترده و پر جمعیت جزء لیست تبلیغات برای این محصول قرار گرفت. بنابراین سریع اقدام به انجام تبلیغات و فعالیت در این کشور شروع شد. بر خلاف انتظار این مارکتینگ در چین اصلا مورد استقبال قرار نگرفت و از طرف رسانه‌های اجتماعی مورد تمسخر واقع شد. دلیل شکست این کمپین تبلیغاتی ترجمه اشتباه شعار تبلیغاتی آن بود که پپسی تو را دوباره به زندگی باز می‌گرداند، این جمله در زبان چینی پپسی اجداد و مردگانت را از قبر بیرون می‌آورد به اشتباه ترجمه شده بود. همین اشتباه موجب شکست این بازاریابی در کشور دیگری شد. بنابر این صرف موفق بودن یک بازاریابی در کشوری تضمین کننده موفقیت آن در کشور دیگری نیست، برای مارکتینگ در هر کشور باید شرایط و ویژگی‌های فرهنگی، زبانی و جغرافیایی آن را مورد توجه قرارداد.

انجام بزرگ‌نمایی و اغراق در معرفی محصولات

 

4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی
4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی

در مارکتینگ بین المللی باید از پرداختن به ویژگی‌هایی که در محصول وجود ندارد اجتناب کرد و خصوصیات واقعی کالا را بدون بزرگ‌نمایی و کاملا شفاف بیان نمود. زیرا صداقت و شفافیت در تبلیغات، معرف کالا و محصولات شما خواهد بود. به عنوان مثال شرکت هوندا با تولید رباطی هوشمند با داشتن ویژگی‌های خاص که هدف آن آسان نمودن زندگی مردم بود، این محصول را روانه بازار کرد که در ابتدا ایده‌ای فوق‌العاده بنظر می‌رسید. سپس شرکت شروع به راه‌اندازی تبلیغات در زمینه این رباط نمود. اما این کمپین تبلیغاتی به‌د‌لیل اغراق در کار بازاریابی خود و عدم برخورداری رباط درباره بعضی از ویژگی‌های تبلیغ شده، در مارکتینگ بین المللی مربوط به خود با شکست و ناکامی مواجه شد.

ایجاد تغییرات ناگهانی در ویژگی محصول

در صورتی‌که یک محصول با قالب و طعم و شکل خاصی مورد استقبال قرار بگیرد به این معنا است که این ویژگی برای مردم خوشایند می‌باشد و آن‌ها خواهان این محصول با همین ویژگی هستند. در سال 1985 شکت کوکاکولا تصمیم گرفت که مزه محصولات خود را با تغییر ترکیب سرّی آن تغییر دهد و آن را خوش طعم‌تر نماید. اما واکنش خشم مصرف‌ کنندگان نسبت به این عمل پس از انجام کمپین تبلیغاتی آن بود که مردم خواستار بازگشت طعم قبلی کوکاکولا بودند، زیرا همان طعم همیشگی برای آنان خوشایندتر بود. شرکت مجبور شد خط تولید خود را با همان طعم همیشگی راه‌اندازی کند که این نوآوری برای آن‌ها گران تمام شد. بنابر این اگر در سطح بین المللی محصولی با داشتن ویژگی‌هایی مورد قبول مردم واقع شد، نباید دست به تغییر ویژگی‌هایی که معرف آن هستند زد و خصوصیات آن را تغییر داد.

عدم وفاداری نسبت به وعده‌هایی که در مارکتینگ بین المللی داده می‌شود

وفا به تمامی وعده‌هایی که در کمپین تبلیغاتی داده می‌شود نگاه مخاطبین نسبت به محصولات و خدمات شما را شکل می‌دهد و امری حیاتی است. به هیچ عنوان نباید در بازاریابی از شعارها و وعده‌های تبلیغاتی استفاده کرد که برآورده کردن آن از توان شما خارج است. مثلا رستوران‌های زنجیره‌ایی و جهانی مکدونالد برای بازی‌های المپیک (1984) دست به انجام کمپین تبلیغاتی بسیار گسترده‌ای زد که در تاریخ مارکتینگ تقریباً بی‌سابقه بود. به این شکل که در مارکتینگ خود شعار داد اگر آمریکا در بازی‌های المپیک برنده شود، شما نیز برنده می‌شوید و این بستگی به مدال‌هایی است که این کشور در این رقابت‌ها برنده می‌شود. به این صورت که هر مدال طلا غذای مجانی، هر مدال نقره سیب زمینی مجانی و هر مدال برنز نوشابه کوکاکولای مجانی هدیه خواهد داد. در این دوره بازی‌های المپیک ورزشکاران آمریکایی 174 مدال در سطح طلا، نقره و برنز کسب کردند. مک دونالد قادر به فراهم کردن این همه غذای مجانی برای مردم نبود و نتوانست به وعده شعار تبلیغاتی خود عمل کند. اینکار برای شرکت بزرگی مانند مک دونالد که شرکتی جهانی بود رسوایی بزرگی محسوب می‌شد.

همان‌طوری‌که می‌دانیم تجارت بین المللی عمدتاً از طریق اینترنت و تلفن انجام می‌گیرد. یک متخصص بازاریابی بین المللی باید با درک اقتصاد جهانی و فرهنگ‌های مختلف کاملا مطمئن و قاطعانه عمل کند. حرفه بازاریابی بین المللی برای افرادی مناسب است که دارای تفاهم سیاسی بوده و مهارت‌های اقتصادی و ارتباطی بالایی بوده و در نهایت شنونده خوبی باشند. آژانس تبلیغاتی ملکه به عنوان شرکتی بسیار معتبر در زمینه تبلیغات، همواره توانسته است با انجام تبلیغات هوشمندانه به شرکت‌های زیادی کمک کند تا در زمینه ارائه کالا و خدمات خود در عرصه داخلی و بین المللی بدرخشند.



مقالات مرتبط:

بازاریابی بین المللی دروازه جهانی

انواع بازاریابی ویروسی



 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *