محتوای زرد | آفت جذاب
هر نوع محتوایی که مطالب واقعی و مفید را بیان نکند محتوای زرد، آفت جذاب نامیده میشود. حالا چرا به این نوع از محتوا، آفت جذاب میگویند؟ زیرا با بزرگ نمایی درباره یک موضوع یا اتفاق، خبرها و حواشی آن، که معمولاً به زندگی ورزشکاران، بازیگران، سیاستمداران، سیلبرتیها و سایر حوادث و علوم ماوراء الطبیعی میپردازد، برای مخاطب بسیار جذاب است. در صورتیکه محتوای زرد، هیچگونه ارزش و فایدهای برای او ندارد.
حتماً برای همه ما پیش آمده که بارها تیترهای زرد در شبکههای مختلف اجتماعی و حتی مطبوعات و خبرگذاریها دیدهایم. این نوع تبلیغات زرد را که نه در بخش خبرهای هنری، نه ورزشی، نه فرهنگی، و هیچ شاخه دیگری قرار ندارند. بنابراین رسانهای که، محتواهای زرد را منتشر میکند رسانه زرد میگویند. جالب است بدانید که در چند سال اخیر، علاوه بر دنیای ورزش، سینما و تلوزیون، محتوای زرد به کسب و کارها نیز وارد شده است.
بعضی از کسب و کارها برای توسعه فعالیت خود، اقدام به انجام تبلیغات زرد نمودهاند. پروپاگاند زرد، دارای بیشترین بازخورد در شبکههای اجتماعی است. تولید کنندگان این نوع از محتوا، با آگاهی از حس کنجکاوی مردم، در مورد سرک کشیدن در زندگی افراد معروف و شناخته شده، برای پربازدید کردن رسانه یا شبکه اجتماعی خود، از محتوای زرد استفاده میکنند. در ادامه این بحث با ما همراه باشید، تا با محتوای زرد، این آفت جذاب بیشتر آشنا شوید.
محتوای زرد را چگونه تولید میکنند؟
دو اصل مهم بزرگ نمایی و حاشیه، برای تولید محتوای زرد بسیار مهم است. برای ایجاد بزرگ نمایی و حاشیه استفاده از عکسهای جذاب و زیبا، خبرها و تیترهای جالب توجه و احساسات برانگیز، تخریب و ترور شخصیت افراد، تکیه بر احساسات زودگذر و تبدار، داستان پردازیهای کشدار، خبرهای جنجالی و احساسات برانگیز و.. اصل و ضرورت ایجاد محتوای زرد محسوب میشود. رسانههای زرد برای انجام تبلیغات خود، در جریان حوادث احساسات برانگیز، با تمام قدرت بر موج عواطف و احساست مردم سوار شده، تا با شعلهور کردن آن، راه پیدا کردن حقایق و تفکر درباره آن خبر را از آنها بگیرند. تولید محتوای زرد در هر کشور و جامعهای، با توجه به نیازهای آنها متفاوت است.
بررسی انوع مختلف محتوای زرد
انواع محتوای زرد براساس نیاز مخاطب و نوع رسانه با یکدیگر متفاوت هستند. محتوای زرد به شکل متنی و بصری دسته بندی میشوند. در رسانه چاپی مثل کتاب، روزنامه و مجلات، از محتوای زرد متنی برای انجام پروپاگاند مورد نظر خود استفاده میکنند، که متمرکز بر تیتر، خبر و لید است، بنابراین تمرکز کمتری بر روی تصویر دارند. ولی در رسانههای تصویری و خبرگذاریها شبکههای اجتماعی، بر محتوای تصویری ویدئویی تمرکز بیشتری دارند.
چه چیزی سبب استقبال مردم از محتوای زرد میشود؟
اخیراً همین محتواهای زرد، وارد حوزه صدا و سیما و بهطور کلی انجام انواع تبلیغات برای کسب و کارها شده است. افراد برای شناساندن برند، حرفه، شغل و خدمت خود به مردم، از انواع محتواهای زرد استفاده میکنند. همین تیترها و عکسهای جذاب و توجه برانگیز، موجب درگیر شدن احساسات مخاطب میشود. از آنجایی که تولید انواع محتوای زرد، بر اساس نیازهای جامعه و موج احساسی حاکم بر آن است، با بهوجود آمدن یک جریان خبری در میان مردم به ایجاد خبرهای جنجالی حول محور آن حادثه یا اتفاق، توجه مخاطبات را به محتوای پروپاگاند خود جلب میکنند.
از اخبار زرد چه میدانید؟
اخبار در رسانههای مختلف، به انواع گوناگونی تقسیم میشوند، که خبر زرد هم یکی از این نوع اخبار به حساب میآید. خبرنگاران و روزنامه نگاران رسمی، به خبر زرد زیاد روی خوش نشان نمیدهند. اما اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، این نوع از اخبار در رسانهها، طرفداران زیادی را حتی در مقایسه با اخبار رسمی و معتبر دارد.
همینکه خبری را مطالعه کنید و بدانید، تمرکز روی حواشی و بزرگ نمایی آن زیاد است، یک خبر زرد محسوب میشود. اخبار زد هم بیشتر بر روی حواشی هنرمندان، ورزشکارن و سلبریتیها، که ردپای آنها را در حوزههای مختلف اقتصادی، سیاسی، فناوری و حوادث و با بزرگ نمایی کردن این حاشیهها مشاهد میشود.
اخبار زرد بر روی اتفاقات کوچک تمرکز میکند و به آن پروبالهای زیادی را میدهد. مثلاً در زمان نزدیک انتخابات، چقدر به حواشی و جزئیات زندگی کاندیداها و کنکاش درباره اتفاقات و وقایع زندگی گذشته آنها پرداخته میشود. یا مثلاً چند وقت پیش خبر در گذشت خانم مجری سابق تلوزیون، زندگی حال و گذشته او با انواع و اقسام حواشی و اخبار زرد همراه بود.
پیجهای زرد اینستا گرام چگونه هستند؟
مسلماً در اینستاگرام به پیجهای زیادی برخورد کردهاید که دارای محتوای زرد برای انجام تبلیغات مورد نظر خود هستند. پیجهای زرد دارای پستهای زیادی است، که به حواشی، بررسی خبرها، اتفاقات زندگی هنرمندان و افراد مشهور سرک میکشد. این پستها و محتوای آن، اتقافات را بزرگتر و پیچیدهتر از آن چیزی که هستند نشان میدهد. پیشبینیهای غلط میکنند و حتی در مواردی هم دست به شایعهسازی میزنند. مخاطبان در اینستا گرام ظرف مدت سه ثانیه با دیدن چنین پستهایی توجهشان به آنها جلب میشود. پست را خوانده و حتی لایک نکرده برای دوستان خود میفرستند، این همان چیزی است که صاحبان این پیجهای زرد انتظار دارند.
نمونهای از پستهای زرد در اینستاگرام
مثلاً با باز کردن صفحه اینستاگرام، پستهایی را میبینید که با تیتر درشت و بزگ نوشتهاند، ممنوع التصویر شدن هنرمند بزرگ، بهدلیل منتشر شدن فیلم خصوصی او.. مسلماً آن هنرمند آنچنان مشهور و محبوب نبوده و انتشار فیلم خصوصی او نیز برای ما مهم نیست. ضمن اینکه با باز کردن پست، با یک محتوای بیربط مواجه میشویم.
بنابراین چنین تیتری، توانست برای لحظاتی توجه ما را به خود جلب کند. خبرهایی در مورد راز جذاب شدن در سه ثانیه، رسوایی اخلاقی، فحاشی فلان سیاستمدار، آخرین وصیت هنرمند بزرگ چند لحظه پیش از مرگ و… همگی نمونههایی از یک تیتر زرد هستند. این نوع از تیتیرها با تعداد زیادی در فضای مجازی موج میزنند.
در ایران فعالیت نشریات زرد، به چندین دهه گذشته و سالهای دور بر میگردد. بیشتر نشریات زرد در قدیم با تیترهای درشت و جنجالی و با تأکید بر جهت دهی فکری به مخاطب و سلب تفکر از او حوادث کوچک را درشت کرده و در مورد آنها بزرگ نمایی میکردند که حتی با مبتذل نویسی هم همراه بود. این چیزی است که امروزه متأسفانه در برخی از پیجهای زرد اینستاگرام به چشم میخورد. اینکه بگوییم محتوای زرد، همیشه غیر مفید و مضر است، حرف صحیحی نیست.
کسب و کارها و برندهای مختلف میتوانند، با استفاده درست و صحیح از تبلیغات زرد به نفع خود استفاده کنند. در حال حاضر فعالیتهای تجاری زیادی هستند، که از محتوای زرد و حاشیه پردازیهای، با هدفی مشخص به نفع خود استفاده میکنند. باید کاملاً توجه داشت، که در زمینه استفاده از محتوای زرد برای تبلیغات، آگاه باشید که چطور از آن استفاده کنید. زیرا سوار شدن بر احساسات و هیجانات مردم، اگر چه ممکن است فواید لحظهای برای شما در پی داشته باشد، در صورتیکه درست و اصولی نباشد، ضررهای جبرانناپذیری در پی خواهد داشت.
ما در آژانس تبلیغاتی ملکه، با داشتن کارشناسان متخصص و حرفهای، در زمینه انجام تبلیغات میتوانند به بهترین شیوه ممکن و به شکلی کاملاً حرفهای و تخصصی، شما را در زمینه اداره پیجها و ایجاد پستهای تبلیغاتی در آن و همچنین راهاندازی وب سایت برای کسب و کار و هر نوع فعالیتتان راهنمایی کنند. این کارشناسان میتوانند، با تولید محتواهای زرد بهشکلی اصولی و حرفهای، به رونق فعالیتهای تجاری کمک کنند.
مقاله مرتبط: تبلیغات زرد را بیشتر بشناسید
بدون دیدگاه