غولی به نام ادوبی!

غولی به نام ادوبی!


غولی به نام ادوبی !

غولی به نام ادوبی !  نامی آشناشت، اگر به کارهای هنری علاقه‌مند باشید و یا با افراد هنری سروکار داشته باشید، حتماً اسم محصولات ادوبی علی‌الخصوص فتوشاپ را شنیده‌اید .

این نرم‌افزارها، آچارفرانسه‌ی طراحان گرافیک به‌حساب می‌آیند.

شاید اگر این نرم‌افزارها نبودند، صنعت فیلم‌سازی/عکاسی/موشن گرافیک/جلوه‌های بصری/3بعدی سازی خیلی پیشرفت نکرده بود چون همه این هارا مدیون نرم‌افزارهای مختلف ادوبی هستیم.

به‌عنوان یک هنرمند، دیزاینر، نقاش، گرافیست، عکاس، صفحه‌آرا، تصویرساز و به‌طورکلی به‌عنوان یک فرد خلاق، نرم‌افزارهای ادوبی، امکانات بسیاری در سطح حرفه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید تخیل و ایده‌های خود را به تصویر بکشید.

از ایجاد یا ویرایش یک تصویر بی‌نظیر گرفته تا خلق جلوه‌های ویژه برای یک ویدئو، همه توانایی‌هایی است که با تسلط بر نرم‌افزارهای ادوبی: فتوشاپ، ایلاستریتور ، ایندیزاین ، افترا فکت و پریمیر می‌توانید از آنها بهره ببرید.

تولد ادوبی

این شرکت فعالیت خودش را از سال 1982 میلادی شروع کرد و نرمافزارهای طراحی و گرافیک گوناگونی تولید کرده‌است و امسال 39 ساله شد.

ادوبی (Adobe Inc) شرکت نرم‌افزاری آمریکایی با بازار بین‌المللی است. مرکز مدیریت این شرکت در سن‌خوزه کالیفرنیا قرار دارد.

ادوبی در طول تاریخ با تمرکز روی نرم‌افزارهای گرافیکی و ابزارهای تولید محتوای چندرسانه‌ای، نامی ماندگار از خود بر جای گذاشته است.

فتوشاپ، مشهورترین نرم‌افزار این شرکت در میان کاربران دنیای کامپیوتر، حداقل یک‌بار توسط هرکدام از آنها استفاده یا نامش شنیده شده است.

بزرگ‌ترین برند دنیای گرافیک دیجیتال، اکنون علاوه بر نرم‌افزارهای قبلی خود، تمرکز زیادی روی نرم‌افزارهای تحت وب دارد. علاوه بر فتوشاپ، ادوبی آکروبات ریدر و فرمت مشهور PDF از نام‌های وابسته به این برند بزرگ هستند. ادوبی،‌ توسط کارمندان سابق مرکز تحقیقات زیراکس پارک ساخته شد و امروز با ۱۷ هزار کارمند در سرتاسر جهان، یکی از بزرگ‌ترین برندها محسوب می‌شود.

اولین محصولات ادوبی

 

غولی به نام ادوبی!
غولی به نام ادوبی!

اولین محصولات ادوبی پس از عرضه‌ی پست اسکریپت، فونت‌های کامپیوتری و استانداردهای آنها بود.

اولین محصول آنها به‌صورت یک فونت اختصاصی با نام  Type 1. Apple  برای این شرکت عرضه شد.

پس از آن، استاندارد TrueType   یافت که مقیاس‌پذیری و کنترل دقیق الگوی پیکسلی فونت‌ها را فراهم می‌کرد. مجوز این استاندارد نیز به مایکروسافت فروخته شد.

ورود ادوبی به بازار مصرف‌کنندگان عادی در میانه‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ انجام شد. اولین محصول آنها، ‌  Illustrator بود که به‌عنوان یک نرم‌افزار طراحی برداری برای مکینتاش طراحی شد. ایلاستریتور که از دل نرم‌افزار توسعه‌ی فونت این شرکت بیرون آمد، قدم بزرگی در مشهور شدن پرینترهای لیزری مجهز به پست‌اسکریپت برداشت.

سال ۱۹۸۹، مصادف بود با عرضه‌ی محصولی که به پرچمدار ادوبی تبدیل شد. نرم‌افزار ویرایش گرافیکی فتوشاپ، در آن سال برای مکینتاش عرضه شد. نسخه‌ی ۱.۰ فتوشاپ، به پایداری لازم رسیده بود و با بازاریابی عالی ادوبی، به‌سرعت بازار را تحت سلطه‌ی خود درآورد.

۴ سال بعد، نقطه‌ی عطف بزرگ بعدی در تاریخ ادوبی ایجاد شد. آنها فرمت PDF یا Portable Document Format را به همراه نرم‌افزار Adobe Acrobat معرفی کردند. پی‌دی‌اف امروز به استانداردی جهانی در سیستم ایزو تبدیل شده است.

دهه‌ی ۱۹۹۰ علاوه بر فرمت جهانی پی‌دی‌اف، با معرفی نرم‌افزارها و سرویس‌های بزرگ دیگر و همچنین خرید شرکت‌های متعدد از طرف ادوبی نیز همراه بود. آنها در سال ۱۹۹۱ نرم‌افزار ویرایش ویدئوی Adobe Premier را معرفی کردند. در سال ۱۹۹۲، شرکت OCR Systems توسط آنها خریداری شد.

سال ۱۹۹۴، خرید بزرگ بعدی ادوبی رقم خورد. شرکت Aldus از بزرگان دنیای نرم‌افزارهای گرافیکی در آن سال‌ها بود. آنها نرم‌افزار PageMaker  و After Effects را توسعه داده بودند که هر دو، به ادوبی تعلق گرفت. به‌علاوه، امتیاز فرمت مشهور فایل‌های چاپی یعنی TIFF نیز با این خرید، به ادوبی منتقل شد.

بریم به معرفی محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ادوبی بپردازیم.

Adobe illustrator (ادوبی ایلاستریتور)

یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش فایل‌های برداری با عنوان Vector است. حسنی که طراحی برداری نسبت به طراحی استاندارد یعنی Bitmap دارد این است که طرح‌های گرافیکی مبتنی بر بردار با تغییر سایز و بزرگ‌تر شدن، تغییری در کیفیتشان ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین شما هرچقدر این نوع طرح‌ها را تغییر سایز بدهید بدون تغییر محسوسی، قادرید خروجی چاپی با کیفیت مناسب بگیرید. این نکته نرم‌افزارهای طراحی برداری را به گزینه مناسبی برای طراحی لوگو و طرح‌های گرافیکی در سایز بزرگ همانند بیلبوردهای استفاده شده در تبلیغات خیابانی تبدیل می‌کند. نکته مهم دیگر در نسخه جدید Illustrator قابلیت تایپ و فارسی نویسی مستقیم در محیط برنامه بدون نیاز به هرگونه فارسی‌نویس و یا نرم‌افزار مجزایی است که کار را برای طراحان ایرانی بسیار راحت می‌کند.

Adobe InDesign (ادوبی این دیزاین)

در حال حاضر قوی‌ترین نرم‌افزار نشر رومیزی است که برای طراحی و صفحه‌بندی کتاب، روزنامه، مجله و کلاً طراحی هر نوع کار مرتبط با صنعت نشر به کار می‌رود. قدرت، تواناییها و مهمتر از همه پشتیبانی از زبان فارسی در حال حاضر InDesign را به استاندارد صنعت نشر ایران تبدیل کرده است به طوری که تقریبا تمام روزنامه‌ها و مجلات با این نرم افزار طراحی و صفحه‌بندی شده و برای چاپ ارسال می‌شوند.خروجی‌های متنوعی هم که از این نرم افزار می‌توان گرفت آنرا به استاندارد صنعت نشر دیجیتال نیز تبدیل کرده است. به طوریکه شما می توانید از فایلهای طراحی شده، خروجی‌های استاندارد نشر دیجیتال بهینه شده برای توزیع محتوا در محیط وب یا قابل استفاده در کتابخوانهای الکترونیکی را بگیرید نکته مهم دیگر این نسخه پشتیبانی کامل از زبان فارسی است به طوری که می‌توانید در محیط برنامه بدون نیاز به هرگونه فارسی نویس و یا ابزار جانبی دیگر فارسی بنویسید.

Adobe Photoshop (ادوبی فتوشاپ)

و اما می‌رسیم به اولین و بهترین نرم‌افزار گرافیکی ساخت و ویرایش تصویر در جهان یعنی فتوشاپ!
این نرم‌افزار با محیطی ساده و کاربرپسند و همچنین قابلیت‌های فراوان برای ساخت و ویرایش حرفه‌ای عکس کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. به‌طوری‌که الان کسی نیست که در کامپیوترش فتوشاپ نداشته باشد! در جدیدترین نسخه این نرم‌افزار امکانات و ویژگی‌های بسیاری اضافه شده است. از جمله:

  • شارپ هوشمند. تجزیه‌وتحلیل تصویر برای اعمال بهترین شارپ ممکن در کنار کاهش هاله و نویز
  • پشتیبانی از .Camera RAW 8 ویرایش‌ها می‌توانند به‌عنوان یک فیلتر در هر لایه یا فایل اعمال شوند.
  • ابزار Healing brush پیشرفته. شما را قادر می‌سازد تا تصاویر را با ضخامت قلمو به‌جای فضای دایره‌ای لکه برداری و اصلاح کنید.
  • گرادینت شعاعی. کنترل بسیار قدرتمند برای جلب‌توجه و فوکوس یک تصویر بدون اعمال تصویر استاندارد
  • قابلیت گرد کردن لبه‌های مستطیل و تغییر آن در هر زمان
  • تولید کدهای CSS و انتقال آنها به نرم‌افزارهای طراحی وب‌سایت

Adobe After Effects (ادوبی افتر افکت)

 

غولی به نام ادوبی!
غولی به نام ادوبی!

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید یک فیلم گفته شده را تدوین کرده و جلوه‌های صوتی و تصویری در آن اعمال و برای پخش آماده‌سازی کنید. مثلاً موزیکی را به‌صورت پیشرفته در زمینه فیلم قرار دهید. یا جلوه‌های دوبعدی و سه‌بعدی بر روی یک فیلم اعمال کنید. این نرم‌افزار ویژگی‌های بسیاری دارد. از جمله:

  • بهینه‌سازی بسیار کامل با ویندوزهای ۶۴ بیتی
  • قابلیت کار بهتر با پروژه‌هایی با ابعاد تصویر بالا
  • کار بهینه با رم سیستم برای ویرایش سریع‌تر پروژه‌های HD و ۲K و ۴K
  • اضافه‌شدن بیش از ۱۲ امکانات به درخواست کاربران برای کار بهتر در برنامه‌های پخش آنلاین
  • نسخه متحول شده ابزار Roto Brush برای کار بهتر با لایه‌های پس‌زمینه
  • قابلیت کار با دوربین‌های جدید بدون نوار و پشتیبانی از فرمت RED R3D
  • نسخه بهینه شده Color Finesse جهت کار پیشرفته‌تر با رنگ‌ها
  • تبدیل اشیاء به اشکال سه‌بعدی با استفاده از پلاگین ۳D mesh warp
  • قابلیتی برای جلوگیری از رندر زمان‌بر فایل‌های با زمان متوسط
  • برقراری ارتباط نزدیک با نرم‌افزار Premiere و Photoshop از جهت ورودی و خروجی
  • امکان خروجی دادن فیلم به‌صورت FLV برای قراردادن به‌صورت پخش زنده بر روی اینترنت

Adobe Premiere Pro (ادوبی پریمیر)

پریمیر نرم‌افزاری قدرتمند برای میکس و تدوین فیلم‌ها و فایل‌های ویدئویی است. ابزارهای قدرتمندی که برای تغییرات صوتی و تصویری در این برنامه طراحی شده‌اند، شما را قادر می‌سازد تا هرآنچه در ذهنتان نقش بسته است را توسط کامپیوتر خود، تولید کنید.

نسخه جدید این نرم‌افزار، یعنی نسخه Adobe Premiere Pro CC توسط شرکت Adobe به بازار عرضه شده است. امکانات، قابلیت‌ها و ابزارهای جدیدی که به این نرم‌افزار اضافه شده و همچنین محیط کار بسیار زیبا، این نرم‌افزار را در سطح بالاتری در عرصه تولید و میکس فیلم، نمایانگر ساخته است.

Adobe DreamWeaver (ادوبی دریم ویر)

نرم‌افزار قدرتمند و غنی است که اکثر طراحان برای طراحی‌های وب خود از آن استفاده می‌کنند. با Dreamweaver می‌توانید به‌سادگی اقدام به نوشتن کدها و تگ‌های مدنظر خود نمایید، همچنین محیط ویرایشگر فوق حرفه‌ای این برنامه با تفکیک کردن کدهای مختلف، کدنویسی را برای شما آسان می‌نماید. اگر تا پیش‌ازاین برای مشاهده آنچه ساخته‌اید فایل را آپلود کرده و یا بر روی لو کال قرار می‌دادید اکنون تنها با یک کلیک امکان دیدن نتیجه کار برایتان فراهم شده است.
Adobe DreamWeaver CC 13  علاوه بر پشتیبانی از تگ های HTML 5 و CSS 3 امکان ویرایش و استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب نظیر PHP، ASP، ASP.NET، JSP و … را در اختیار شما می‌گذارد و شما می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار به خلق وب‌سایت‌های حرفه ای بپردازید.

این‌ها، نرم‌افزارهای پرکاربرد شرکت ادوبی هستند؛ این شرکت نرم‌افزارهای بیشتری هم دارد که لیستشان را برایتان قرار می‌دهیم.

آکروبات – Acrobat

انیمیت – Animate

فلش پلیر – Flash Player

ایر – AIR

آکروبات ریدر – Acrobat Reader

کپچر – Capture

ایلوستریتور – Illustrator

فتوشاپ – Photoshop

پریمیر پرو – Premiere Pro

لایتروم – Lightroom

کپتیویت – Captivate

افتر افکت – After Effects

کاراکتر انیمیتور – Character Animator

آدیشن – Audition

بریج – Bridge

دریم ویور – Dreamweaver

این کپی – InCopy

این دیزاین – InDesign

ادوبی اکس دی – Adobe XD

اسپارک – Spark

مدیا انکودر – Media Encoder

برای مشاهده لیست کامل اینجا کلیک کنید.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Adobe_software

نویسنده مقاله : لعیا سفلایی

https://instagram.com/migmiggraphic

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *