روند طراحی آرم به چه صورت است؟

روند طراحی آرم به چه صورت است؟


روند طراحی آرم به چه صورت است؟

نقش آرم‌ها در دنیای امروزی

روند طراحی آرم به چه صورت است؟ برای طراحی هر المانی، اول باید بدانیم آن المان چه مفهوم و اجزایی دارد.

آرم‌ها، بخشی از زندگی روزمره هستند و ما به طور روزانه توسط انواع لوگوها که روی لباس، ماشین‌ها، تلفن‌ها، خیابان‌ها و تقریباً در هرجایی که دیده می‌شوند، بمباران می‌شویم. طراحی لوگو، پیچیده‌تر از چیزی هست که بیشتر مردم فکر می‌کنند، مخصوصاً وقتی‌که دنبال یک طراحی خاص و درعین‌حال کاربردی و با مفهوم باشیم. اما دقیقاً آرم‌ها چه مفهومی دارند؟

آرم یا لوگو، اسم یا مارک تجاری شرکت‌ها و کسب‌وکارهاست. آرم‌ها اغلب توسط شرکت‌ها استفاده می‌شوند و توصیفی مختصر از فعالیت شرکت را بیان می‌کنند. در حقیقت به دلیل اینکه چشم ما به اشیاء بصری بیشتر جلب می‌شود، آرم‌های طراحی این جذابیت بصری را ایجاد می‌کنند.

لوگو یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های یک نام تجاری به‌حساب می‌آید که تأثیر قابل‌توجهی در درک عمومی شرکت توسط مشتریان دارد.

حالا که با مفهوم لوگو آشنا شدیم، برویم سراغ این‌که چند نوع لوگو داریم و هرکدام برای چه جاهایی استفاده می‌شوند.

در کل انواع لوگوها هفت نوع هستند که هرکدام، از مزایای منحصربه‌فردی برخوردارند و ارزش آن را دارند قبل از شروع طراحی آرم شرکت، این را در نظر بگیرید که کدام لوگو بهترین انتخاب برای برند شماست.

انواع لوگوها:

 1. سمبل

گاهی اوقات تایپوگرافی با نمادها همراه است. نمادها نماینده و کامل‌کننده کلمات هستند همچنین در موارد خاص، از عناصر تزئینی مانند خط یا نقطه‌های بصری، ستاره‌های کوچک یا خطوط نقطه‌دار که لزوماً نشانه خاص بودن نماد به‌حساب می‌آید، استفاده می‌شود.

لوگو نمادی یا سمبل، ظاهر کلاسیک و رسمی به برند شما می‌بخشد به‌همین دلیل اغلب از آن‌ها در مدارس و سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود.

نمادها معمولاً دارای جزئیات بیشتری نسبت به سایر آرم‌ها هستند همچنین شامل خطوط ظریف و تصاویر کوچکی می‌باشند. به‌عنوان‌ مثال لوگوی هارلی دیوید سون یک نماد بسیار ساده و نمونه‌ای از این مورد است.

روند طراحی آرم به چه صورت است؟
روند طراحی آرم به چه صورت است؟

۲. آرم‌ها

لوگوهایی که به‌عنوان “wordmark” شناخته می‌شوند، از کلمه یا کلماتی ایجاد شده‌اند که نام شرکت را نشان می‌دهند. آرم‌ها مبتنی بر فونت و تایپوگرافی و به‌تنهایی روی نام کسب‌وکار تمرکز دارند. مثل برند ویزا و کوکاکولا و آرم گوگل، نمونه‌ای عالی از این مورد به‌حساب می‌آیند. این نام به‌خودی‌خود جذاب و به یاد ماندنی است و تایپوگرافی قوی دارد که به شدت هویت بصری برند را با نام شرکت پیوند می‌دهد.

در تایپوگرافی درنظرگرفتن مواردی مثل شکل، سبک و رنگ کلمات بسیار حیاتی به‌حساب می‌آید، حتی اگر نام شرکت یک کلمه مزخرف باشد.

۳. آرم‌های مونوگرام

مونوگرام ها به دلیل ایجاد اصطلاحات جالب شناخته شده‌اند و اغلب برای ترسیم آن‌ها، طراح باید ابتکار عمل داشته باشد. یک لوگو مونوگرام نسبت به آرم تفاوت زیادی دارد. این سبک از آرم، نام شرکت را به‌یادماندنی و قابل تلفظ می‌کند. احتمالاً گفتن HBO به‌جای Home Box Office بسیار آسان‌تر است.

مونوگرام به‌عنوان نشانک هم شناخته شده است. به‌این‌ترتیب می‌شود با خلاقیت بیشتری ظاهر حروف را طراحی کرد تا خوانایی آن بهتر باشد. امروزه بسیاری از مارک‌های مد از لوگوی مونوگرام استفاده می‌کنند.

۴.آرم‌های تجاری

آرم‌های تجاری نشان‌دهنده مارک تجاری (علامت تصویری) شرکت است.

 بنابراین تصویری که برای آرم شرکت خودتان انتخاب می‌کنید، باید به طور باورنکردنی برای مشتری معمولی، قابل تشخیص و شناسایی باشد.

در لوگو تجاری، اسم و هویت شرکت به معنای واقعی کلمه ترسیم می‌شود. به‌عنوان ‌مثال، آرم اپل نمونه‌ای روشن از نام تجاری است که به معنای واقعی کلمه ترسیم شده، بیشتر مارک‌ها از علامت تصویری به‌جای کلمه استفاده می‌کنند.

روند طراحی آرم به چه صورت است؟
روند طراحی آرم به چه صورت است؟

۵. لوگو انتزاعی

لوگوی انتزاعی یک ‌شکل هندسی است که نشان‌دهنده نام تجاری شرکت است.

چند نمونه مشهور در این زمینه: پپسی، آدیداس است

نمونه لوگوی پلی‌استیشن و نایک هم دراین زمینه خیلی چشمگیر است، چون برند شرکت را در یک تصویر واحد به‌صورت منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد.

فایده اصلی لوگو انتزاعی این است که نشان‌دهنده‌ی فعالیتی است که شرکت به‌صورت نمادین انجام می‌دهد، در واقع از طریق رنگ و فرم معنا و مفهوم و احساسات برند را القاء می‌کند.

خوبی استفاده از این نوع لوگو این است که از همان ابتدا مارک تجاری خود را از سایر برندها متمایز می‌کنید، به‌عنوان‌ مثال برای شناختن نام تجاری نایک، نیازی به دیدن کلمه آن نیست، حتی اگر با مارک ناآشنا باشید. اینجاست که آرم‌های انتزاعی شناخت فوری و مشخصی از تجارت را نشان می‌دهند.

۶. شکلک‌ها

شکلک‌ها متفاوت‌تر از تصاویر و نمادهایی که گفتیم هستند چون نقاشی از یک شخص خاص یا حداقل یک شخصیت انسانی‌اند. به‌عنوان‌مثال ما از نظر بصری جذب چهره انسانی دیگری می‌شویم حتی اگر این چهره “در قالب غیرانسانی” باشد. در واقع شکلک‌ها احساس مثبتی را با آرم و مارک شما پیوند می‌زنند.

همچنین شکلک‌ها انعطاف‌پذیر هستند و بسته به متن عبارات بیان‌های متفاوتی دارند و معمولاً تیم‌های ورزشی، شرکت‌های خدماتی و مارک‌های مواد غذایی برای جلب مشتریان از این نوع آرم استفاده می‌کنند.

۷. علائم ترکیبی

مدل‌های لوگو بسیار متفاوتی وجود دارند. لازم نیست برای در طراحی لوگو تنها از یک نوع آرم استفاده کنیم. بلکه می‌توانیم تمام ایده‌های بالا را با هم ترکیب کرد. به‌عنوان ‌مثال شکلک‌ها با تایپوگرافی ترکیب شوند، یا مونوگرام با آرم انتزاعی .

مثل مارک Dove که از تصویر (کبوتر) و کلمه (کبوتر) در کنار هم استفاده شده و یک لوگوی ترکیبی محسوب می‌شود. در واقع اگر می‌خواهید یک آرم منعطف داشته باشید که برای موقعیت‌های مختلف قابل‌استفاده باشد، لوگو ترکیبی گزینه خوبی است و اغلب توسط مارک‌های جدید استفاده می‌شود.

قبل از طراحی لوگو برای یک برند اول بهتر است که یک پرسش‌نامه تنظیم کنید و از شرکتی که درخواست لوگو داشته، بخواهید که برایتان پر کند تا شما راحت‌تر سلیقه و درخواست مشتریان را متوجه شوید و متناسب با آن، یکی از انواع لوگو ها را انتخاب کنید و طراحی را شروع کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *