ترکیب رنگی مناسب طراحی

ترکیب رنگی مناسب طراحی


ترکیب رنگی مناسب برای طراحی

دنیای ترکیب رنگ‌ها در طراحی

ترکیب رنگی مناسب برای طراحی به این صورت است که: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که سناریو یک ایده را در ذهنتان چیده باشید ولی ندانید از چه رنگ‌بندی استفاده کنید.

هدف این مقاله، آموزش و تعیین رنگ‌بندی نهایی طراحی شما است.

اولین مرحله برای انتخاب رنگ، تعیین رنگ شاخص و بعد از آن هم پالت رنگی برای کل طرح است.

برای تعیین رنگ شاخص، اول هدف کلی طرح را بررسی می‌کنیم پس از بررسی اقسام رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها در طراحی گرافیک و ادراک افراد، طبق چارت بندی روان‌شناسی رنگ‌ها، رنگ موردنظر رو انتخاب می‌کنیم.

پس قبل از هر چیزی باید اطلاعات کلی درباره‌ی رنگ‌ها داشته باشیم.

به‌طورکلی رنگ‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

ترکیب رنگی مناسب طراحی
ترکیب رنگی مناسب طراحی

رنگ‌های گرم

رنگ‌های سرد

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های گرم:

محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می‌کنند. این دسته از رنگ‌ها به‌وضوح قابل‌رؤیت هستند و جلب‌توجه می‌کنند. رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و ارغوانی رنگ‌های گرم هستند. 

رنگ‌های گرم نیمه قرمز به‌عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که شامل زرد، سبز، قرمز و بنفش می‌باشد.

نقاط قوت: 

این رنگ‌ها القاء کننده گرمی و راحتی هستند…

نقاط ضعف: 

رنگ‌های گرم زیادی در تصویر باعث تضعیف برجستگی که باید در تصویر وجود داشته باشد می‌شود.

نکته: بنفش نقشی دوگانه دارد. در کنار رنگ‌های گرم خاصیت گرمی و در کنار رنگ‌های سرد و در کنار «زرد، قرمز، آبی» خصلت سرد دارد. به‌طورکلی می‌توان رنگ‌های اصلی را در گروه رنگ‌های مکمل طبقه‌بندی کرد. «نارنجی، سبز، بنفش»

رنگ‌های سرد:

رنگ‌های آرامش‌بخش هستند و هارمونی آن‌ها در محیط‌های مختلف بیش‌تر است. رنگ‌های آبی، نیلی، سبز ازجمله رنگ‌های سرد هستند. نیمه آبی چرخه رنگ به‌عنوان رنگ‌های سرد شناخته‌شده که شامل آبی، سبز و آبی – بنفش می‌باشد.

نقاط قوتاین رنگ‌ها آرام و راحت هستند. این رنگ‌ها ممکن است به‌صورت غیر صمیمی و بی‌تکلف و ساده دیده شوند. برای انتخاب به‌عنوان پس‌زمینه نیز مناسب هستند.

نقاط ضعفاین رنگ‌ها احساس منفعلانه داشته و ممکن است برای تصاویر گرافیکی قوی مناسب نباشند

رنگ‌های خنثی:

رنگ‌هایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگ‌های دیگر به وجود می‌آیند. همچنین می‌توانند اثرات مثبت یا منفی داشته باشند. سیاه، سفید، خاکستری، بژ و قهوه‌ای رنگ‌های خنثی هستند.

حالا می‌رویم سراغ این‌که هر رنگی برای چه المان هایی به کار می‌رود

رنگ قرمز :

این رنگ مرتبط با آتش، خشونت و جنگ است و همچنین با مفهوم عشق و اشتیاق همراه است.

در طراحی گرافیک از رنگ قرمز به‌عنوان هیچان هم استفاده می‌شود. رنگ قرمز یک رنگ عالی برای زمانی است که قدرت و شور را می‌توان در طراحی نشان داد. بااین‌حال، قرمز می‌تواند بسیار متنوع باشد و مفهوم آن با نسخه‌های روشن‌تر، سایه‌های تاریک‌تر آن متفاوت است.

رنگ نارنجی:

رنگ پرجنب‌وجوش و انرژی‌زا است. همچنین رنگ نارنجی نشان‌دهنده‌ی تغییر و تحولات کلی است و همچنین در آثار گرافیکی برای نشان‌دادن خلاقیت در طرح‌ها از رنگ نارنجی بهره می‌برند. ازآنجاکه رنگ نارنجی، رنگ میوه‌هایی با همین رنگ هم هست، مفهوم این رنگ را می‌توان با سلامتی و سرزندگی نیز همراه کرد.

رنگ زرد:

درخشان‌ترین و پرانرژی‌ترین رنگ‌های گرم است و با شادی و روشنایی مرتبط است حتی در برخی از طرح‌های گرافیکی در سطح‌های حرفه‌ای از رنگ زرد برای بیان ترس استفاده‌شده است. زرد با مفهوم خطر نیز همراه است، هرچند شدت آن به‌اندازه رنگ قرمز نیست.
از شاخص‌های مختلف رنگ زرد در طراحی‌های گرافیکی، زرد روشن می‌تواند احساس شادی و شادمانی را بیان کند. زرد تیره و زرد طلایی در المان‌ها و طرح‌هایی که قصد بیان پایداری هست، استفاده می‌شود.

 

ترکیب رنگی مناسب طراحی
ترکیب رنگی مناسب طراحی

رنگ سبز:

در آثار گرافیکی از رنگ سبز بر پایه معنی آغاز و شروع، مفاهیم کم‌تجربگی نیز نشان‌داده‌شده است که بازخوردهای مناسبی هم داشته است حتی درزمانی اکثر استارت‌آپ‌ها در طراحی لوگو از رنگ سبز بیشتر استفاده می‌کردند.

در طراحی، سبز می‌تواند تعریف متعادل‌کننده و هماهنگ‌کننده را داشته باشد. رنگ سبز به‌عنوان رنگ طبیعت هم به‌حساب می‌آید و این حالت و طراوت و نوپایی را از این مفهوم دریافت می‌کند. سبز روشن انرژی بیشتری دارد و پرجنب‌وجوش‌تر هست، درحالی‌که رنگ‌ها و طیف‌های تیره‌تر رنگ سبز که بیشتر به رنگ‌های زیتونی متمایل است نشان‌دهنده پایداری است.

رنگ آبی:

نیز به طور گسترده‌ای برای نشان‌دادن آرامش و مسئولیت استفاده می‌شود. در حالت کلی رنگ آبی نماد رنگ مثبت در طراحی گرافیکی می‌باشد.

رنگ بنفش:

ترکیبی از قرمز و آبی است و به همین منظور دربرگیرنده ویژگی‌های هر دورنگ است. از رنگ بنفش بیشتر به‌عنوان رنگی که نشان‌دهنده‌ی حالت‌های خلاقیت و تخیلی داشته باشند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. طیف‌های بنفش روشن نیز نشانه‌ی عشق و رابطه‌های عاشقانه را بیان می‌کند و طیف‌های رنگی بنفش تیره، بیان‌کننده موضوعات ثروت و لوکس بودن است.

رنگ سیاه:

در طراحی، سیاه به طور معمول برای تایپوگرافی و دیگر بخش‌های کاربردی و متن‌ها به دلیل بی‌طرف بودن آن استفاده می‌شود. رنگ سیاه این قابلیت را دارد که در میان رنگ‌های مختلفی که در اطراف در طرح به‌کاررفته است، مفهوم و هدفش را باقدرت به نمایش بگذارد

رنگ سفید:

در طراحی گرافیک، رنگ سفید به‌طورکلی یک پس‌زمینه خنثی است که اجازه می‌دهد رنگ‌های دیگر در یک طرح محوریت بیشتری را داشته باشند و معنا و مفهوم کلی طرح‌ها را به رنگ‌هایی که در اطراف آن استفاده می‌شود، وابسته می‌کند.

در بعضی از طرح‌ها نیز می‌توان از خاکستری‌های متمایل به سفید، به‌جای سفید استفاده کرد و خاکستری‌های متمایل به سیاه را در جای سیاه قرارداد.


رنگ خاکستری:

به‌طورکلی رنگی محافظه‌کارانه و رسمی محسوب می‌شود. این رنگ معمولاً در طرح‌های شرکت‌های بزرگ و معتبر استفاده می‌شود و نشانه رسالت و حرفه‌ای بودن را عنوان می‌کند. اما همچنین می‌تواند رنگی مدرن باشد و در طراحی UI در اکثر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود.

رنگ قهوه‌ای:

در طراحی، قهوه‌ای معمولاً به‌عنوان یک رنگ پس‌زمینه استفاده می‌شود و در اکثر تکنیک‌ها در طراحی پس‌زمینه از تکسچرهای رنگی با محوریت رنگ قهوه‌ای در تایپوگرافی و … استفاده می‌شود و طیف‌های مختلف رنگ قهوه‌ای، حالت دل‌نشینی را برای این‌گونه طرح‌ها ایجاد می‌کند.

حالا دیگر دستمان برای انتخاب رنگ شاخص باز است؛ باتوجه‌به کارمان و هدف اصلی طرح، رنگ شاخص رو انتخاب می‌کنیم.

برای رنگ‌های مکمل کافی است رنگ شاخصمان را سرچ کنیم و پالت‌های رنگی مختلف را ببینیم

حتی برای ظرافت بیشتر و دقت بالاتر می‌توانیم سرچ تخصصی انجام بدهیم، برای مثال ما برای طراحی ست اداری یک شرکت ساختمان‌سازی، رنگ شاخص آبی رو انتخاب می‌کنیم.

موقع سرچ باید به این نکته دقت کنیم که اولاً برای رنگ آبی، پالت انتخاب کنیم و در درجه دوم رنگ‌های مکملی که باقی پالت رو تشکیل می‌دهند، مناسب کار ساختمان‌سازی باشند.

برای این کار می‌توانیم چندین عکس در حوضه ساختمان سرچ کنیم و تم رنگی آنها را در نظر بگیریم و با پالت‌های رنگی که سرچ کرده‌ایم مقایسه کنیم و در آخر که پالت رنگی مناسبمان را انتخاب کردیم، بین رنگ‌های موجود، دورنگ اصلی و باقی رنگ هارا به‌عنوان رنگ‌های مکمل در نظر می‌گیریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *