تبلیغات فروشگاهی
به هر نوع فعالیتی که برای پیشبرد و ترویج فروش در مکان کسب و کار و در محیطی به نام فروشگاه انجام شود، تبلیغات فروشگاهی میگویند. این نوع از پروپاگاندا، نقش مهمی در آگاهی دادن و جلب توجه مشتریان درباره یک محصول، کالا یا شکلگیری برند دارد. اشکال مختلفی از تبلیغات، در انواع مارکتها و فروشگاههای بزرگ و کوچک انجام میگیرد. شکلهای گرافیکی در کف فروشگاه، نمایش کالاها در ویترین هایپرمارکت، انواع بر چسبهای تبلیغاتی، استفاده از استند با شکل و رنگهای متنوع و… همه نوعی از ابزار متنوع برای فعالیتهای ترویج و پیشبرد فروش در مارکت است. در ادامه بحث به بررسی بیشتر تبلیغات فروشگاهی خواهیم پرداخت.
موارد مهم در تبلیغات فروشگاهی
خلاقیت مهمترین و اصلیترین عامل، در موفقیت تبلیغات و فعالیتهای فروشگاهی است. تقریباً تمامی کالاها و محصولات را میتوان، با روشهای پروپاگاندا فروشگاهی به فروش رساند. نکاتیکه برای انجام تبلیغات فروشگاهی باید به آنها توجه نمود:
- بررسی نیاز سنجی مشتریان در مارکت، با توجه به منطقهای که در آنجا زندگی میکنند و تناسب عادات خرید آنها
- هماهنگی نوع تبلیغات فروشگاهی با فضای فروشگاه
- ایدههای مورد استفاده در تبلیغات فروشگاهی باید ساده و جذاب باشد.
- برانگیختن بیش از حد توجه مشتری و اغراق در طراحی، نتیجه معکوس خواهد داشت.
بررسی مزایا و معایب فعالیتها و تبلیغات درون فروشگاهی
از مزایای پروپاگاندا فروشگاهی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- به راحتی میتوان اثر بخشی آن را بررسی نمود.
- افراد مختلفی معمولاً بدون برنامهریزی قبلی تصمیم میگیرند و خریدی آنی انجام میدهند.
- میتوان توجه تعداد زیادی از مخاطبان و مشتریان محلی را به خود جلب نمود.
- امکان ایجاد انواع تنوع تبلیغاتی، ارائه تخفیفات در محل فروش و قابلیت ایجاد رقابت در میان کالاهای مشابه
- برگزاری انواع قرعه کشی و مسابقات، که موجب افزایش درگیری فکری و ذهنی مشتریان با محصولات میشود و سبب علاقهمندی آنها به برند محصول میگردد.
معایب تبلیغات فروشگاهی
- کم بودن حجم مخاطبانی که پوشش داده میشود، در مقایسه با دیگر روشهای تبلیغاتی
- معمولاً در این نوع تبلیغات، وفاداری مشتریان نسبت به برند کم است.
- هزینه بالای چنین برنامههای تبلیغاتی
- مشتری ممکن است بهدلیل جاذبههای تبلیغاتی و قرعه کشی، دست به خرید محصول بزند، بدون اینکه درکی از برند آن داشته باشد.
- برای انجام این نوع از تبلیغات باید ایدهپردازانی خلاق و متخصص وجود داشته باشند و در صورت عدم وجود آن نتیجه کار معکوس میشود.
تعریف تبلیغات محیطی
استفاده از تبلیغات محیطی در دنیای امروز بهعنوان یکی از استراتژیهای مهم کسب و کار شناخته شده است. با توجه به ویژگیها و امتیازات مناسبی که این روش دارد، برای بسیاری از صاحبان کسب و کار و فروشگاهها انتخاب اول آنها برای شناساندن محصولات خود به مشتریان همین تبلیغات محیطی است. با شناخت بهتر و بیشتر پروپاگاندا محیطی، و داشتن خلاقیت بیشتر در اجرا و ارائه این نوع از تبلیغات به مشتریان، میتوان گامی محکم در زمینه ایجاد محبوبیت کالای خود در میان مشتریان بازار هدف برداشت.
تبلیغات محیطی برای ترویج کالا و خدمات در بعضی از محیطهای جغرافیایی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. تبلیغات محیطی برای فروشگاهها، با نصب تابلو و علائم تبلیغی در اطراف مارکتها کار خود را آغاز میکنند.
انواع تبلیغات محیطی
یک کمپین خلاق نوپا، معمولاً تبلیغات محیطی خود را در اطراف خیابان شروع میکند. خارج از محیط خانه تعداد بسیار زیادی از مردم بهصورت پیاده یا با استفاده از وسایل حمل و نقل، در حال حرکت و جابهجایی هستند. میتوان با استفاده از پروپاگاندا محیطی تبلیغ خود را به گوش آنها رساند.
رایجترین انواع تبلیغات محیطی شامل:
- بیلبوردها
- دیجیتال مارکتینگ
- تبلیغ در ایستگاههای اتوبوس، غرفههای تلفن، کیوسکها و..
- تبلیغات در وسایل حمل و نقل، مثل تاکسی، اتوبوس، مترو و..
- تبلیغات چریکی
- تبلیغات CLB
تبلیغات محیطی فروشگاهی
هدف این نوع از تبلیغات، همچون دیگر روشهای بازاریابی، شناساندن محصولات به مشتریان است. در تبلیغات محیطی، قبل از اینکه مشتری وارد فروشگاه شود، نام و برند محصول در ذهن او حک شده است. در واقع این امر، اهمیت تبلیغات محیطی برای فروشگاه را مشخص میکند. با انجام یک تبلیغات محیطی بهصورت خلاقانه و متناسب با نیاز مردم، این محصول یا خدمت میتواند در کمترین زمان ممکن، ذهن مشتری را به تصرف خود درآورد. پروپاگاندا محیطی و مناسب، مشتری را کنجکاو میکند، تا آن محصول و کالا را استفاده کند. در اینجا وجود افراد متخصص در این زمینه سبب میشود، که در این نوع از تبلیغات علاوه بر بهدست آوردن مشتری، بتوان سهم مناسبی را در میان بازار و میان رقبا کسب نمود.
اهمیت تبلیغات محیطی برای فروشگاه
تبلیغات محیطی، مانند رسانهای است که در همه جا حضور دارد. در صورتیکه همراه با خلاقیت باشد، فضای جدید تبلیغاتی را ایجاد کرده، که میتواند مردم را برای لحظهای در جای خودشان متوقف کند. مردم معمولاً زمان زیادی را در بیرون از خانه، بهدلایل مختلفی سپری میکنند. در حالیکه بودجهای بسیار کم برای چنین بازاریابی در نظر گرفته میشود. تبلیغات محیطی یکی از مقرون به صرفهترین نوع رسانه تبلیغات برای مارکت و فروشگاهها محسوب میشود. در ازای مبلغ اندکی، هزاران نفر میتوانند، تبلیغات ما را ببینند و تمایل پیدا کنند از کالا و محصولات فروشگاه ما خریداری نمایند.
تبلیغات محیطی یکی از بهیاد ماندنیترین نوع رسانه تبلیغی است، که باید با استفاده از پروپاگاندا مناسب، میزان اثرگذاری آن را در ذهن مخاطب هدف بیشتر کنیم. این تبلیغات باید طوری باشد، که مصرف کنندگان به خوبی از تبلیغات محیطی آگاه باشند و به آن توجه کنند، همانطوریکه به امور روزمره خود توجه میکنند.
در چند سال اخیر، انواع روشها و تکنیکهای تبلیغات فروشگاهی مبتنی بر مکان، به شدت زیاد شده و توسعه یافته است. مثلا ارائه انوع کوپنهای تخفیفی، طبق عادت خرید هر مشتری رواج پیدا کرده است. به کمک توسعه فناوری و ابزارهای دیجیتالی مخصوصاً تلفنهای هوشمند، در این نوع از تبلیغات و بازاریابی، میتوان با کسب اطلاعات از خریداران، هدفگیریهای بهتری را انجام داد و با استفاده از امکانات جدید به سادگی و بهطور دقیق، مصرف کنندگان را پیگیری نمود. با استفاده از اپلیکیشن و سایر ابزارها با شناسایی مشتری و موقعیتیابی آنها میتوان تبلیغات لازم را انجام داد و مشتری را به سوی خرید از هایپر مارکت هدایت کرد.
بیشتر افراد تلفن همراه هوشمند دارند، که به خوبی میتواند دادههایی را در مورد موقعیت جغرافیایی مخاطبان هدف بهدست آورد. این امر انجام فعالیتهای تبلیغی را در مسیر جدیدی قرارداده است. بعد از هدایت مشتریان با استفاده از انواع برنامههای تبلیغی و کاربردی بهطرف فروشگاه، میتوان با انجام تبلیغات ظریف و متنوع برای جذب مشتری و جلب نظر او، خریدهای درون فروشگاهی را سر و سامان داد.
در این بحث به بررسیهایی در مورد تبلیغات فروشگاهی پرداختیم. هر روشی برای تبلیغات هایپرمارکت در جای خود با ارزش بوده و میتواند تأثیر مثبتی بر کسب و کار شما بگذارد. در کنار ترفندهای تبلیغات محیطی، تولید محتوا و اداره پیج اینستاگرام، ارسال پیامک و.. هم بسیار مفید خواهد بود. شما میتوانید برای موفقیت در کار تبلیغات فروشگاه خود، از کمک حرفهای کارشناسان ما در آژانس تبلیغاتی ملکه استفاده کنید. این کارشناسان تبلیغات، با بررسی تمامی جوانب کار و ایجاد خلاقیت در تبلیغات، میتوانند به شما کمک کنند تا بهترین و کارآمدترین شیوه را با توجه به شرایط خود، برای پروپاگاندا فروشگاهی بهکار ببرید. تا در کار خود موفق باشید و بتوانید علاوه بر جذب مشتری، آنها را برای کسب و کار خود حفظ کند. این امر ممکن نخواهد شد مگر، با انجام تبلیغات برنامهریزی شده و در عین حال بسیار خلاقانه، که به شما کمک میکند با صرفه هزینهای نه چندان زیاد برای تبلیغات، به موفقیت قابل توجهی برسید.
مقالات مرتبط:
کمپین تبلیغاتی فروشگاه زنجیره ای
متن تبلیغات سوپر مارکت و فروشگاه
بدون دیدگاه