بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین المللی


بازاریابی بین‌المللی 

بازاریابی بین‌المللی به معنی فعالیت تجاری برای ارسال کالا و خدمات یک کشور به مشتریان در کشورهای دیگر، برای به دست آوردن سود است. در واقع به نوعی علم سود بردن از دانش بازاریابی است. مراحل تولید و فروش کالا و خدمات در بیش از یک کشور نیز جزء بازاریابی بین‌المللی است. در اینجا باید بازاریابی با خواسته‌های مشتری بین‌المللی طراحی ‌شود و بر اساس نیازهای مردم کشورهای مختلف برنامه‌ریزی ‌شود.

اهمیت بازاریابی بین‌المللی

امروزه کشورها بیش از پیش با هم در ارتباط هستند. سطح زندگی افراد در یک کشور، منابع اقتصادی و تکنولوژی همگی به نوعی به اقتصاد کشورهای دیگر وابسته است، که از طریق کالاها، خدمات و سرمایه با هم ارتباط دارند. کشورها از طریق ارتباطات بین‌المللی، سطح تولید خود را بالا می‌برند که سود بیشتری نصیبشان ‌شود. به این صورت که از طریق واردات، کالاهایی را که نمی‌توانند خودشان تولید کنند، به دست می‌آورند و کالاهای تولیدی بیشتر از مصرف خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. این کار از این جهت اهمیت دارد که یک کشور ممکن است از عوامل تولید گوناگونی برخوردار باشد و بتواند انواع کالا را تولید کند، اما قطعاً تولید آن‌ها با قیمت مساوی ممکن نخواهد بود. دلیل مهم مبادلات بین‌المللی نیز همین اختلاف قیمت کالا و خدمات کشورهاست.

اهداف بازاریابی بین‌المللی

 

بازاریابی بین‌المللی
بازاریابی بین‌المللی
  1. تجارت آزاد و منصفانه را در سطح جهانی تقویت می‌کند و تمام کشورها را برای تجارت دور هم جمع می‌کند.
  2. با هدف جهانی سازی اقتصادی از طریق درهم تنیدن اقتصاد کشورهای مختلف
  3. ایجاد صلح جهانی از طریق روابط تجاری بین ملت‌های گوناگون
  4. با هدف افزایش ارتباطات اجتماعی و فرهنگی در بین ملل مختلف
  5. با دعوت از کشورهای در حال توسعه به بازار بین‌المللی در رشد اقتصادی و صنعتی با آن‌ها کمک می‌شود؛ در نتیجه شکاف بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه از بین می‌رود
  6. در مورد مدیریت پایدار منابع در سطح جهانی اطمینان ایجاد می‌شود.
  7. با هدف افزایش صادرات و واردات کالا در سطح جهان و توزیع سود بین تمام کشورهای عضو این بازار

ایجاد مشاغل در کشورها، محدودیت‌هایی دارد، اما وقتی بازاریابی در سطح بین‌المللی انجام شود، باید دائماً به جزئیات و پیچیدگی‌های آن توجه کنید. در این حالت بازار گسترش می‌یابد و به طبع آن تقاضا بالا می‌رود، ترجیحات تغییر می‌کنند و شرکت باید از قوانین و مقررات دو یا چند کشور تبعیت کند.

انواع بازاریابی بین‌المللی

بازاریابی صادرات: تمام فعالیت‌هایی که یک شرکت برای صادر کردن محصولات خود به یک کشور خارجی انجام می‌دهد از این دست هستند. این فعالیت‌ها شامل ارسال فیزیکی محصولات از کشوری به کشور دیگر نیز می‌شود. مسئله مهم در بازاریابی صادرات، انتخاب بازارها و یا کشورهای مناسب از راه تحقیقات بازاریابی است. مسئله دیگر تصمیم گیری در مورد این‌که کالاها طوری طراحی و تولید شوند که مناسب بازارهای خارجی باشند و همچنین انتخاب راه‌های ارتباطی مناسب برای صادرات حائز اهمیت است.

بازاریابی چند ملیتی: با پیشرفت شرکت‌های چند ملیتی، بازارهای چند ملیتی ایجاد شدند. از جمله ویژگی شرکت‌های چند ملیتی این است که در کشورهای خارجی ثروت زیادی دارند و این امر باعث شده در این گونه کشورها و یا بازارها طوری عمل ‌کنند که انگار یک در بازار داخلی و وطنی هستند. یک شرکت چند ملیتی باید چندین سیاست بازاریابی دشته باشد که هر یک مخصوص بازار خاصی طراحی شده است.

بازاریابی چند منطقه‌ای: برای این‌که از هزینه‌هایی که برای طراحی یک برنامه بازاریابی خاص برای یک کشور به وجود می‌آمد جلوگیری شود، شرکت‌ها تدابیری اندیشیدند که مناطق بزرگتری را در برگیرند. این طرح در اثر ایجاد اتحادهای مختلف اقتصادی به وجود آمد. مانند اتحادیه اروپا

بازاریابی جهانی: بازاریابی جهانی آخرین پله در تکامل بازاریابی بین‌المللی محسوب می‌شود. در این نوع بازاریابی یک شرکت مسئولیت هماهنگی و کنترل فعالیت‌های بازاریابی را به صورت یک تلاش جهانی، به عهده دارد. مدیریت این فعالیت‎ها باید به گونه‌ای باشد که بتواند برنامه ریزی‌های بازاریابی را طوری طراحی کند که در بازارهای متفاوت به خوبی ظاهر شود. فلسفه بازاریابی جهانی از دو عامل نشئت می‌گیرد، یکی این‌که محیط، بازارها و خواسته‌های مشتریان به میزان زیادی شبیه به هم است و دیگری که مهم‌تر است این‌که با سرمایه گذاری‌های بزرگی که شرکت‌های بین‌المللی در زمینه تکنولوژی و توزیع انجام می‌دهند، باید پوشش بازار خود را به میزانی گسترش دهند که سود دریافتی جوابگوی سرمایه گذاری‌های آن‌ها باشد.

مزایای بازاریابی بین‌المللی

 

بازاریابی بین‌المللی
بازاریابی بین‌المللی

بالا رفتن استانداردهای زندگی

بازاریابی بین‌المللی استاندارد بالایی از سطح زندگی را برای ساکنان کشورهای شرکت‌کننده در این بازار ایجاد می‌کند. کالاهایی که کشورها به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی یا نداشتن منابع مورد نیاز نمی‌توانند تولید کنند، به وسیله کشورهای دیگر تولید و مبادله می‌شوند.

استفاده صحیح و منطقی از منابع

در بازاریابی بین‌المللی منابع به بهترین و منطقی‌ترین شکل ممکن در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از همه کشورها دعوت می‌شود مقدار افزون بر نیاز خودشان در کشور را صادر کنند. مثلا نفت خام، مواد اولیه، کالاهای مصرفی و یا ماشین آلات و خدمات.

در پی داشتن رشد صنعتی

در بازار بین‌المللی تقاضا برای کالاهای جدید به وجود می‌آید و این رشد اقتصاد صنعتی را در پی خواهد داشت. توسعه صنعتی کشورها از طریق بازاریابی بین‌المللی در مسیر درست قرار می‌گیرد. مثلا فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود، از منابع طبیعی و دیگر منابع استفاده کامل و بهینه برده می‌شود.

تأمین هزینه‌های تطبیقی

کشورهای شرکت کننده از مزایای تقسیم کار و تخصص در سطح بین‌المللی از طریق بازاریابی بین‌المللی استفاده می‌کنند. در نتیجه مزایای هزینه‌های تطبیقی برای همه کشورهای عضو از طریق این بازار تأمین می‌شود.

ایجاد همکاری بین‌المللی و صلح جهانی

بازاریابی بین‌المللی همه ملت‌ها را از طریق روابط تجاری ایجاد شده به هم نزدیک می‎‌کند و این یک فرصت است که آن‌ها اختلافات خود را از طریق تفاهم متقابل حل کنند. همچنین این ارتباطات، کشورها را تشویق به همکاری با هم می‌کند. به این صورت بستری فراهم می‌شود که در آن کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه در زمینه‌هایی که دارای ضعف هستند کمک ‌کنند و این امر اختلافات اقتصادی و صنعتی بین کشورها را از بین می‌برد.

استفاده مناسب از تولیدات اضافی

کالاهای اضافی تولید شده در یک کشور به کشورهای دیگر که به آن کالا نیازمند هستند، صادر می‌شود. به این صورت ارز خارجی بین کشورها ردو بدل می‌شود. در نتیجه مهمترین مزیت بازاریابی بین‌المللی استفاده صحیح از مازاد تولید داخلی، معرفی کالاهای جدید، بهبود کیفیت تولید و افزایش همکاری متقابل بین کشورها است.

تأمین ارز خارجی کشورها

بازاریابی بین‌المللی ارز خارجی مورد نیاز برای واردات کالاهایی که به سرمایه یا فناوری پیشرفته نیاز دارند را تأمین می‌کند. واردات کالاهای اساسی را با استفاده از ارز خارجی به دست آمده از صادرات می‌توان حمایت مالی کرد.

ایجاد تبادل فرهنگی

بازاریابی بین‌المللی ارتباطات اجتماعی و فرهنگی بین کشورهای مختلف را زیاد می‌کند. همراه با کالاها، گرایش‌ها و سلیقه روز از یک کشور به کشور دیگر منتقل می‌شود و به این صورت ارتباط فرهنگی گسترش می‌یابد و ترکیب فرهنگی در سطح جهانی ایجاد می‌شود.

ماندگاری و پیشرفت

شرکت‌ها برای ماندگاری باید رشد و ترقی داشته باشند. وقتی شرکت‌های خارجی به بازار داخلی وارد شوند، رشد بین‌المللی پر اهمیت‌تر می‌شود. فقط شرکت‌هایی برای توسعه فرصت دارند که سهم و تجربه زیادی در بازار بین‌المللی داشته باشند.

ایجاد تعادل در قیمت

صادرات باعث سود آوری می‌شود. واردات نیز به دلیل تشکیل ظرفیت بالقوه اقتصاد داخلی، برای کشورها سود به همراه دارد. اگر واردات نباشد شرکت‌های داخلی قیمت‌ها را متعادل نمی‌کنند و هر طور که بخواهند قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. اگر کالا وارد نشود مصرف کنندگان باید پول بیشتری بپردازند، که این باعث ایجاد تورم می‌شود و برای شرکت‌های داخلی سود زیادی به همراه دارد. پس بازاریابی بین‌المللی قیمت‌ها را متعادل می‌کند.

 آژانس تبلیغاتی ملکه جدیدترین و موثرترین تکنولوژی‌های تبلیغات را به برندها معرفی می‌کند. به کسب و کارها کمک می‌کند که در فضای رقابتی امروزه بتوانند برندهای خود را به مخاطبانشان عرضه کنند. گروه مشاوران ملکه از تولید و طراحی برند تا توسعه‌ی آن‌ها  در جهت موفقیت بیشتر، در کنار شما خواهد بود.



مقالات مرتبط:

بازاریابی بین المللی دروازه جهانی

4 اشتباه رایج در بازاریابی بین المللی

فروش شخصی در بازاریابی بین المللی 



 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *