موشن گرافیک، غول تبلیغات جذاب

موشن گرافیک، غول تبلیغات جذاب


موشن گرافیک، غول تبلیغات جذاب

موشن گرافیک چیست؟

در مورد موشن گرافیک، غول تبلیغات جذاب می‌توان گفت که؛ متحرک‌سازی تصاویر و صداگذاری روی آنها را موشن گرافیک می‌گویند. به‌عبارت‌دیگر وکتورهای تصاویر انیمیشنی را با نرم‌افزارهای گرافیکی بر اساس سناریو خاص، متحرک‌سازی انجام می‌دهند و سپس صداگذاری توسط گوینده روی موشن گرافیک انجام می‌شود تا مفاهیم به‌صورت کامل منتقل شود. موشن گرافیک گونه‌ای از فیلم‌سازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می‌شود. در این آثار دو هنر فیلم‌سازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده و از قابلیت‌های هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می‌شود.

موشن گرافیک توانسته جای تبلیغات ویدئویی رئال را در اینترنت و تلویزیون به‌خوبی پُر کند!

تفاوت انیمیشن با موشن گرافیک:

در بسیاری از مواقع خط و مرز مشخصی برای انیمیشن و موشن گرافیک وجود ندارد اما به‌طورکلی در انیمیشن‌ها بیشتر تمرکز بر روی موجوداتی است که زنده هستند، حرف می‌زنند و یا به هر صورت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اما در ساخت موشن گرافیک تمرکز بر روی طراحی‌های گرافیکی و حرکت‌دادن آن‌ها است. به طور مثال حرکت‌دادن لوگوی یک شرکت و یا به هم پیوستن و تشکیل اجزای لوگو یک موشن گرافیک به‌حساب می‌آید. انیمیشن بیشتر جنبه داستانی دارد و غالباً محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می‌کند اما موشن گرافیک بیشتر باتکیه‌بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب‌بندی و حرکت محتوای خود را ارائه می‌دهد. گرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما روایت داستانی معمولاً در انیمیشن غالب است. آژانس تبلیغاتی ملکه در قزوین عرصه‌ای بسیارعالی برای تبلیغات کسب و کارهای مختلفی است که منابع مالی کمی در اختیار دارند، ولی می‌خواهند در عرصه فعالیت خود بدرخشند می‌باشد.

    انیمیشن بیشتر شخصیت‌محور است اما موشن گرافیک غالباً تصویر محور.

   انیمیشن غالب به لایه‌های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت‌ها و پرسوناژها می‌پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه‌های سمبولیک، نشانه‌شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می‌پردازد. ازاین‌رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ است و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما، قالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالب‌هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن‌های کوتاه داستانی و … اما قالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان‌بندی، کلیپ‌های آموزشی و… نزدیک است. آثار انیمیشن بیشتر با تکنیک تدوین تداومی تدوین می‌شوند که برای روایت داستانی معمول‌تر است. اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر تداومی و غیرخطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه می‌کند تا روایتی دارای توالی رویدادها.

کاربردهای موشن گرافیک، غول تبلیغات جذاب

تیزرهای موشن گرافیک معمولاً دو خصوصیت عده دارند:

  • از طریق عناصر بصری گرافیکی تأثیر فوری و جلب‌توجه‌کننده‌ای روی مخاطب می‌گذارند.
  • همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.

این دو خصوصیت موجب می‌شود که هم در فیلم‌هایی که با هدف برندیگ تولید می‌شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلم‌هایی که به تشریح یک فرایند می‌پردازند و مخصوصاً فیلم‌های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند. تأثیرگذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و… در کنار موسیقی و افکت صدا می‌تواند برند موردنظر را در حافظه مخاطب حک کند و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخودآگاه ذهن بیننده ببرد. هویت‌سازی لوگو و برند در تقریباً تمامی شبکه‌های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن‌ها، وله ها، تیتراژ، opener ها، اعلام برنامه‌ها و میان برنامه‌های موشن گرافیک انجام می‌شود. از سوی دیگر موجز بودن و سادگی مینیمالیستی موشن گرافیک و استفاده از نمادها کمک می‌کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار مفید باشد. به‌عنوان‌مثال تشریح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است اجرا شود اما مردم از سازوکار آن اطلاعی ندارند با این روش بسیار مناسب است. از سوی دیگر باتوجه‌به اینکه عنصر داستان و درام در موشن گرافیک نسبتاً کم‌رنگ‌تر از دیگر تکنیک‌های فیلم‌سازی است می‌توان گفت که عمق و ماندگاری اثر تبلیغات و محتوای این آثار کمتر از تکنیک‌های دیگری چون انیمیشن‌های داستانی است. شاید بتوان گفت تأثیری سریع و قوی اما با ماندگاری قدری محدودتر.انواع موشن گرافیک:

1- ویدئوهای توضیحی

این ویدئوها بازه‌ی بزرگی را در برمی‌گیرند و می‌توان گفت معمول‌ترین مورداستفاده از موشن گرافیک، ساخت همین ویدئوها است. ویدئوهای توضیحی پروسه‌ای پیچیده را فراهم می‌کنند. از انیمیشن جداجدا و تکه‌تکه برای ساختن پروسه‌ی توضیح استفاده می‌شود. این قطعات انیمیشن با قرارگرفتن کنار یکدیگر، تصویری بزرگ و کامل می‌سازند. این روش باعث می‌شود مردم به‌صورت عاطفی با برند شما ارتباط برقرار کنند، چرا که شما دارید به‌صورت داستان‌وار، برند را معرفی می‌کنید. در دوره‌ی حاضر مردم در حالت عادی تنبل هستند! کاربران عموماً ترجیح می‌دهند درباره‌ی خصوصیات یک محصول ویدئو ببیند تا این‌که اطلاعات را در سایت آن محصول بررسی کنند. یک ویدئو می‌تواند باکس فروش محصول باشد که به‌صورت عاطفی داستانی ایجاد می‌کند تا میزان فروش شما را بالا ببرد.

۲- بازاریابی محصول

این روش نه‌تنها داستانی درباره‌ی محصولتان تعریف می‌کند، بلکه می‌تواند چگونگی استفاده از آن محصول را نیز بیان کند. ممکن است برخی از محصولاتی که استفاده می‌کنیم، دارای پیچیدگی‌هایی باشند که موشن‌ گرافیک به‌خوبی می‌تواند در شرح این پیچیدگی‌های کاربری مفید باشد. چه در خصوص محصولات فیزیکی و چه دیجیتالی، موشن گرافیک می‌تواند به‌خوبی شبهات استفاده از محصول موردنظر را برطرف کند. کاربران معمولاً ترجیح می‌دهند هنگامی‌که با یک محصول جدید مواجه می‌شوند، ویدئویی هم درمورد آن ببینند که ترکیبی از فیلم واقعی محصول و اطلاعات موشن‌گرافیکی باشد.

۳- انیمیشن‌های محیط کاربری (یوزر اینترفیس)

 

موشن گرافیک، غول تبلیغات جذاب
موشن گرافیک، غول تبلیغات جذاب

این مورد مهارت جذابی است که بتوانید نمونه‌ها و اتودهای محصول را متحرک کنید تا وضوح و شفافیت بیشتری برای کاربر ایجاد کند. می‌توان از توانایی‌های موشن گرافیک برای نمایش انواع انیمیشن منوها و اسلایدها استفاده کرد تا کاربران فهم بهتری از رابط کاربری یا یوزر اینترفیس محصول شما داشته باشند.

این دسته‌بندی می‌تواند در موشن گرافیک‌های بازاریابی محصول نیز موردتوجه قرار گیرد. به‌عنوان‌مثال بتواند محصول شما که مثلاً یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار است را به‌خوبی معرفی کند. این نوع موشن گرافیک بیشتر برای ارتباط بین گرافیست و توسعه‌دهنده (برنامه‌نویس) کاربرد دارد تا بتوانند به کمک هم درک بهتری از محصول نهایی داشته باشند.

۴- آیکون

یکی از روش‌هایی که می‌تواند ظاهر صفحات نرم‌افزار یا اپلیکیشن را حرفه‌ای‌تر نشان دهد، استفاده از انیمیشن در آیکون‌هاست. وقتی کاربر روی یک دکمه کلیک کرده و حرکتی ایجاد شود، باعث پویایی بیشتر اپلیکیشن می‌شود. با یک جستجوی ساده می‌توان آیکون‌های انیمیشنی زیادی در اینترنت یافت که به‌عنوان منبع الهام یا الگوبرداری برای یک پروژه‌ی موشن گرافیک مورداستفاده قرار گیرند. امروزه به کمک فایل‌های SVG (وکتور گرافیک) می‌توان انیمیشن‌های جذابی برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ایجاد کرد، بدون آن‌که حتی روی سرعت بارگذاری سایت تأثیر منفی بگذارد.

۵- لوگو

این نوع از موشن گرافیک می‌تواند به‌خوبی به برند شما کمک کند تا ایدئال دیده شود. انیمیت کردن لوگو باعث افزایش جلوه‌ی بصری آن شده و می‌تواند به جذابیت برند و افزودن نشاط به نام تجاری شما کمک شایانی کند.

۶- فیلم کوتاه

در این زمینه دو دسته‌ی انیمیشن‌ها و موشن‌گرافیک‌ها می‌توانند به هم تبدیل شوند. با این تفاوت که در موشن گرافیک از اشکال ساده‌تر و جزئیات کم‌تری استفاده می‌شود. اما در انیمیشن جزئیات بیشتر و همچنین شخصیت‌پردازی‌ها به کار گرفته می‌شود. باید توجه داشته باشید در ساخت فیلم کوتاه به وسیله‌ی موشن گرافیک، شما به شدت به انیمیشن نزدیک می‌شوید، اما شخصیت‌پردازی و جان‌بخشی، این دو را از هم جدا می‌کند. چیزی که به موشن گرافیک قدرت می‌دهد، توانایی وارد شدن به دنیایی از تصورات و تخیلات است. شما به‌خوبی می‌توانید از این موضوع برای ساخت فیلم کوتاه استفاده کنید.

۷- عنوان (عنوان فیلم و تلویزیون)

یکی از پایه‌های شکل‌گیری موشن گرافیک، ساخت عنوان فیلم‌ها بوده است. بسیاری از عناوین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با استفاده از موشن گرافیک ساخته شده‌اند. یکی از بهترین منابع برای دیدن نمونه کارهای عنوان فیلم سایت Art of The Title است.

۸- ارائه presentation)

در ارائه‌ی مقالات و سخنرانی‌ها به وسیله‌ی نرم‌افزارهایی همچون پاورپوینت، کی نوت و پرزی می‌توان از توانایی موشن گرافیک استفاده کرد و به نوشته‌ها و عکس‌ها حرکت داد. همچنین می‌توان به مفاهیم و نمودارها انیمیشن اضافه کرد. این موارد باعث بهبود ارائه و انتقال بهتر مفهوم می‌شوند.

۹- اینفوگرافیک

در یک اینفوگرافیک می‌توان گراف‌ها، المان‌ها و نمودارها را انیمیت کرد تا با این کار موارد و سرفصل‌های مهم‌تر، برجسته شوند. همچنین می‌توانید برای مخاطب مشخص کنید که کدام قسمت را باید اول بخواند. ساخت انیمیشن برای اینفوگرافیک‌های تعاملی یک اصل به‌حساب آمده و موشن گرافیک می‌تواند باعث پایدارتر بودن اینفوگرافیک شما شود. همچنین می‌توانید برخی قسمت‌های اینفوگرافیک را به ویدئوهای توضیحی مربوط کرده و لینک دهید تا اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر قرار داده شود.

۱۰- پخش (Broadcasting)

برودکستینگ یا گرافیک پخش، آن دسته از موشن گرافیک ها هستند که در ابتدای اخبار، رویدادهای ورزشی و استودیوهای خبری زنده مشاهده می‌شوند. از زیرنویس‌های شبکه‌های زنده تا نمایش نام‌ها و اماکن در اعلان خبرها، می‌تواند در این دسته جای گیرد. شما روزانه شاهد بسیاری از این موشن گرافیک‌ها هستید.

۱۱- گیف Gifs

گیف‌ها یکی از شاخه‌های قدیمی اما خوبِ موشن گرافیک هستند. اگر یک فایل گیف درست و اصولی ساخته شود، می‌تواند وظایف یک موشن گرافیک را به‌خوبی انجام دهد. مثلاً یک گیف خوب در شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی می‌تواند دست‌به‌دست شده و همچنین در ارائه‌ی مطلب متنی، به پویایی پست کمک چشم‌گیری کند.

در سایت‌هایی نظیر Dribbble نمونه‌های بسیاری از نوع موشن گرافیک قابل‌مشاهده است.

۱۲- VR یا واقعیت مجازی

همان‌طور که می‌دانید فناوری واقعیت مجازی تجربه‌ی قرارگیری در یک محیط کاملاً مجازی و دیجیتال است. حالا در این محیط دیجیتال می‌توان با کمک موشن گرافیک پویایی زیادی به فضای سه‌بعدی داد. به‌این‌ترتیب قلمروی جدیدی به روی موشن گرافیک (مخصوصاً موشن گرافیک ۳۶۰ درجه) باز می‌شود. این حوزه یکی از جدیدترین زمینه‌های استفاده از موشن گرافیک است و هرروزه مثال‌های زیادی از بازی‌ها و سرگرمی‌ها را می‌توان مشاهده کرد که از موشن گرافیک در واقعیت مجازی استفاده می‌کنند.

مراحل تولید موشن گرافیک:

  • ابتدا سناریو یا استوری برد برای شما نگارش می‌شود و از شما تأیید گرفته می‌شود.
  • سپس کاراکترها و لوکیشن ها به شما نشان داده می‌شود تا تأیید نمایید.
  • متحرک‌سازی بر اساس سناریو یا استوری بورد شما انجام می‌شود.
  • صداگذاری بر اساس سناریو نهایی انجام می‌شود.

و در آخر اهمیت موشن گرافیک و دلیل برتری آن به سایر ابزار تبلیغات به موارد زیر خلاصه می‌شود: استفاده از موشن گرافیک باعث صرفه‌جویی در وقت، پول و منابع دیگر می‌شود. فیلم‌های متحرک را بدون نیاز به فیلم‌برداری در محیط‌های خارجی، می‌توان در استودیوها ساخت. همچنین، هزینه‌های صرف شده برای تولید نیز کاهش می‌یابد. اگر قصد دارید از یک فیلم گرافیکی متحرک برای بازاریابی استفاده کنید، ضروری است که بدانید مخاطب هدف شما دقیقاً چه چیزی را ترجیح می‌دهد. اگر پروسه را درست انجام دهید، این فیلم‌ها می‌توانند یک موفقیت سریع باشند و محبوبیت زیادی در بین مخاطبان کسب کنند. بعضی اوقات، حتی شخصیت‌های فیلم‌های تبلیغاتی شما می‌توانند آن‌قدر محبوب شوند که مردم شروع به برقراری ارتباط با برند از طریق آنها می‌کنند.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *